Höt regnar ju bort...

Sv: Höt regnar ju bort...

ÄNTLIGEN har det VÄNT!!!
Fick inte första av tre balvagnar igår och väntar nästa två imorgon!! :bump:
Nu får bara inte naturen få nått ryck och dra ner nått regnväder!!

Håll tummarna för vädret nu så att alla hinner få in sitt hö!!!

Mitt stall har fått in över 4 ton i år :eek: ! Och två fält är inte klara än :o Så vi måste rensa ut gamla ladugården och lägga resten av höet, jävla jobb men det blev fint hö här i skåne :idea:! Så vi har foder till alla stallets 5 hästar. (4 shetiisar/b-ponnies och ett halvblod)

Obs. att jag inte äger stall utan hjälper till lite då då och har hästen uppstallade där :)

Mvh
Eran Emma

Senast ändrad:

Håller med om att det är bra härligt att bo här uppe i år ;)
Jag är glad att det där regnovädret inte nådde ända hit!
Tror att vi har fått ihop tillräckligt med hö (plastat och klart, så det blir inte blött heller) Annars har grannen hur mycket rundbal som helst som vi får ta av om det krisar sig, så på den fronten är det lugnt. Värre är det väl med ridbanan som har blivit alldeles stum efter all torka

Aldrig ska man få vara helt nöjd :devil:

"min höbonde" lyckades få in höt vid midsommar, jag har bokat två ton men kommer antagligen behöva mer men då blir det nog hösilage....

dessutom kanske han kommer höja priset för det blev verkligen KANONHÖ dom fick in.... men men... jag är glad sålänge jag har sjysst hö, säkert inte alla som får det i år =/

De e gött att va norrlänning :banana: :bow:

kan jag inte hålla med om just nu precis:crazy:

Vi har bara fått in 1/3 av torrhöet, o måsta lejt för balning o plastning för ca 73 balar a 143,-/st + moms:eek:
jaha ingen vinst på jordbruket i år heller
prillan

Ja vi fick ingen toppenkvalitet i år inte... men det är ändock HÖ!!! :bow:

vi fick in allt hö igår.. känns bra, min häst överlever vintern :p
så igår när alla låg i solen.. stod jag uppe på logen och stapla balar.. men det är värt att missa solbrännan för en sån sak

***knapplån***

Jag bor i Skåne, och vårt hösilage slogs och pressades strax efter midsommar. Igår fick jag hem en 200-kilos rundbal hö, som slogs på grannens äng i veckoslutet - torrt och fint och luktar underbart. Bonden har lovat mig fler, om jag vill ha.
Igår var vi också och hämtade hem 150 balar torr, fin vetehalm som ska användas till foder tillsammans med hösilaget, mina hästar ska inte få bli tjocka den här vintern!

Immer

Håller med om att det är bra härligt att bo här uppe i år ;)
Jag är glad att det där regnovädret inte nådde ända hit!
Tror att vi har fått ihop tillräckligt med hö (plastat och klart, så det blir inte blött heller) Annars har grannen hur mycket rundbal som helst som vi får ta av om det krisar sig, så på den fronten är det lugnt. Värre är det väl med ridbanan som har blivit alldeles stum efter all torka

Aldrig ska man få vara helt nöjd :devil:

Fast här nere i Söder fick vi in massor med bra hö långt innan regnet kom. Andra skörden ä nu också inne, en del hö och en del hösilage.
:idea:

KL

Är orolig. Vet inte om jag kommer kunna ha hästarna kvar över vintern. Har visserligen hittat ett par annonser om hö men vilken kvalitet det är vet jag inte. Ville helst ha småbalshö i år men verkar omöjligt att få tag på härikring. Men är rädd att rundbalarna ska vara fuktiga inuti och att allt man köpt senare möglar. Sen har jag ju så lite förvaring också så jag kan bara köpa hem 4-5 rundbalar åt gången....

Suck...vet inte hur jag ska göra. Hästarna ska ju visserligen gå på bete ända till sept/okt är det tänkt men jag behöver ca 3,5-4 ton. Om man bara hade plats så man kunde ta hem 15 balar på en gång...

KL

Fick in 500 balar i går. Det såg rätt tråkigt ut höet, sprött och inte så grönt men ska skicka in för analys så att vi får svart på vitt hur mycket vi måste komplettera med tillskott o kraftfoder:(

Det har blivit massor i år för att det varit så bra växt. Förra året va betydligt sämre!

Börjar snart få panik.
Det bara regnar, regnar, regnar... och inget hö har vi tagit in än.
det går ju inte.
Gärdena är ju så blöta att det klaffsar säger min höbonde.

Hur har det gått för er?
Har ni fått in ert hö än?
Vi har sagt nu att om det inte är klart om 2-3 veckor så får vi börja hässja, finns inga alternativ när vi inte har tork.
Gisses alltså. Det är jobbigt. :crazy:

Vårt hösilage är perfekt (som vanligt) !
Hästarna älskar det :D:D

Liknande trådar

• Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 424
Senast: Görel
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 310
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 701
Senast: Lhas
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
710
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Para ihop katter ibland?
  • Hemlösa hundar ökar
  • Tråden för spår