Höt regnar ju bort...

Sv: Höt regnar ju bort...

Beror väl helt på hur mycket det växer där?!

Vi stressade in ca 350 småbalar för snart två veckor sen, Då hade det regnat på dom redan några gånger men nu var det torrt! När första laset var på väg hem började det ösregna. Vi la ut dom blötaste balarna på tork och saltade dom, resten staplade vi. I fredags öppnade vi en av dom staplade och det var mögligt. :( Det vi haft på tork var ok, det ska kalvarna få.

Som tur var hade andra hästägare här omkring balat för mycket här i helgen, så vi fick hämta 140 torra fina balar på ett ställe och 280 på ett annat. Mitt i allt erbjöds det hö från alla håll, bara man hade haft plats för det så... :bump: Vi har 13 storbalar också, som reserv...

Men nu är jag lugn igen! Men fy, vilket jobb för ingenting med det första höet!!!

Här går det inte så bra........våra gärden står ännu.

Grannen slog halva sitt i lördags............och som det har regnat i det.......det går inte längre att använda till hästar om de nu får in det alls....

Dom säger ju att värmen ska komma tillbaka nu i augusti så det får vi hålla tummarna för.

Vi körde in ca 5 ton hö i lördags!
Bara 2 hästar som ska äta av det så vi har så vi klarar oss över vintern! :)

Det har löst sig för mig. Grannen hade fått in sitt hö så nu är det ett orosmoment mindre. Man får ju se det så här att betet växer och frodas fint i alla fall. Blir det en fin sensommar/höst kanske pållarna mina gå ut länge!

Hur har det gått för er?
Har ni fått in ert hö än?

Pratade idag med "min" höbonde och till min stora glädje så har han fått in till sina fasta kunder. :banana:

Känns skönt, för här har det regnat väldigt mycket och man har ju vart lite nervös över hur det skulle bli med hö, har häst som inte kan äta silage.

Jag blev lite orolig när min höbonde ännu inte fått in ett strå hö. Ensilage får jag lätt tag i av hyresvärden men jag är allergisk mot det så jag vill ha hö.
Hittade en annons om hö på blocket... Så nu har vi köpt in det vi behöver. kanonfint, ekologiskt och luktar så gott. Och priset var också ok. 1,50 :-/kg :bump:

Vi har dessvärre inte heller fått in vårat ännu :cry: och jag börjar bli jäkligt orolig nu... Önskar att vi hade tagit det innan midsommar, trots att det då hade varit för kraftigt för våra hästar... :crazy:

Vi har letat efter någon som kan plasta småbalar åt oss (har ju bara två hästar) men det finns inte att få tag på... Så nu hoppas jag att det fort som tusan ser till att blir bra väder, vi behöver få in MINIMUM 5 ton hö...

fick hem hö igår (iof så ger jag hösilage vintertid men nu ett tag är det ju hö som gäller) och det var så otroligt fint!!!! var helt säker på att det skulle vara nåt gulbrunt illaluktande som skulle komma men det var såååååååå kanon!!!!!!

Tog in våran första skörd (:eek: ) i söndags. Blev ungeför 1,5 ton. Måste nog ta in en till skörd så att det räcker i vår också.

inte ett höstrå på skullen än. Jga räknar kallt med ett pris på runt 3.50 kilot om jag måste köpa.
vi har tagit in i slutet på augusti ett år så jag är inte panikslagen än men jag får nog köpa lite hösilage

Vi var oxå oroliga, och bannade oss själva för att vi inte tagit in det runt midsommar när det var fint väder, men nu har vi fått in allt iaf, och det var fint och bra hö :) Vi har rundbalar och det var 2 stycken som yttersta lagret hade blivit blött på, men resten var oskadat!

KL

Här nere i Skåne var det ju hyfsat väder i början av juni. Och efter en väldigt varm och tidig vår så var det rätt tid för skörd då också. Så vi har precis som många andra fått in en fin förstaskörd. Vi skördade till ensilage men det hade gått att torka till hö också då.

Snart är det dags för andra skörd men ett par veckor till dröjer det nog.

Jag lider dock med många andra bönder här som får spannmål och potatis förstörda nu.

Vi lyckades få det nästan torrt på 3 dagar.

Sen fick vi berga 3 ton på 2 timmar! :angel:

J'''lar vad med hö det gick in i stallet! Nu ska vi bara få klart höloftet oxå...:angel::rofl:

*kl*

Jag fick in ca 1ton häromdagen,av vårat egna. Jag har hö hos min höbonde, men eftersom jag har gärden och lite plats så kan man ju lika gärna fylla det istället för att köpa höet. Det blev jättefint. Vi löspressade det så då är ju mögelrisken lite mindre med istället för att hårdpressa eller rundbal. Nu väntar jag bara på några dagar skapligt väder så jag kan ta det andra gärdet med.. :bump:

*kl*
Vi hämtade hö i går och det ser helt ok ut med tanke på att det är sent. "Vår" bonde har hittills (pepppar, peppar) alltid fixat hygienen, så vinterns hö är klart. Blir värdena dåliga, finns silage som är bättre att köpa till.

Just nu HÄLLER det ner regn här. Vet inte om jag skall glädjas för beteshagarna, eller sörja för bönderna som inte fått in allt. Tråkig sommar!

Här blev det en kanonbra förstaskörd! Även spannmålen växer bra och ska snart skördas, den andra skörden växer så det knakar! Ser ut att bli en bra vinter med mycket foder :banana: I skillnad emot förra året då första skörden slängdes bort på en gång då alla förutspådde ett sånt överflöd, yeah right... men den torkan som blev sedan :crazy:

Kan ev. vänta en tredje skörd om det fortsätter så här med växlande kanonvarma dagar och rejält regn mellanåt.

Liknande trådar

• Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 424
Senast: Görel
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 310
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 701
Senast: Lhas
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
710
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama