Höt regnar ju bort...

T

Tokmaja

Börjar snart få panik.
Det bara regnar, regnar, regnar... och inget hö har vi tagit in än.
det går ju inte.
Gärdena är ju så blöta att det klaffsar säger min höbonde.

Hur har det gått för er?
Har ni fått in ert hö än?
Vi har sagt nu att om det inte är klart om 2-3 veckor så får vi börja hässja, finns inga alternativ när vi inte har tork.
Gisses alltså. Det är jobbigt. :crazy:

Sv: Höt regnar ju bort...

Inget hö intaget. :/ Vi har tork, men vad hjälper det när det, som sagt, är så blött att det klafsar om det... Hösilage är dock fixat, men det kan vi bara fodra med under den kalla delen av året, så jag håller alla tummar jag kommer åt för att det snart kommer en vecka med torkväder så man kan få in lite hö. :(

Vad fasiken gör man om man inte får in nått hö alls då... :confused:

Ja jag hörde att det var uppe i lite över 2 kronor redan förra veckan!!! DET har man ju INTE direkt pengar planerade för!!! :eek:

Här slogs höt 2 veckor innan midsommar, så här är allt lugnt. Grannen fick in sin andra skörd förra veckan, jätte fint hö. Men jag vet att det är värre på andra ställen. Innan midsommar sas det att det blir dåligt med hö i år och priset därefter. Men här runt om som sagt fick de in sin normala skörd

Höet här ligger runt 1.75 kr/kg i år.

Senast ändrad av en moderator:

Har hunnit få in ca 2,5 ton hö samt har 52 balar hösilage klara...eh, jag har 2 föl och ett ungsto:angel:...jag klarar mig gott och väl;)...och klarnar det upp nu har jag en hel del återväxt att ta hand om...:cool:

Börjar snart få panik.
Det bara regnar, regnar, regnar... och inget hö har vi tagit in än.
det går ju inte.
Gärdena är ju så blöta att det klaffsar säger min höbonde.

Hur har det gått för er?
Vi har sagt nu att om det inte är klart om 2-3 veckor så får vi börja hässja, finns inga alternativ när vi inte har tork.
Gisses alltså. Det är jobbigt. :crazy:

Vi har tagit in endel nu i helgen. Tyvärr så kom det jätte lite regn på det torra höt som vi skulle börja pressa. Det fick vi ta och plasta. Det andra hann torka i söndags så det gjorde vi storbalar på. Allt hann vi få in under tak innan regnet kom. Har 4 ha. kvar som står.

vi har sent skördat hösilage för två årsbrukningar som det blir för oss.. vi får helt enkelt försöka sälja lite... hö vet jag inte hur det blir med, han vi brukar köpa av tror jag inte har fått in allt sitt ännu. Då han kör åt andra också!

jag r rdd för att vi blir tvugna att plasta resten med. Jag vill verkligen inte ge dom plastar. Jag vill ha hö! Nu!

Vi har faktiskt har en otrolig tur.
Vi har lyckats få in så det räcker över vintern nu.
Slog höet första soldagen sedan hade vi tur att det höll sig så länge att det hann torka. Har dock fått ta isär 3 balar pga att de inte var riktigt torra + att vi slänge upp ungefär 750 kg löshö på loftet som vi inte hann bala.

Så vi är riktigt nöjda nu! :)

Hur har det gått för er?

Vi har fått in lite mer än halva vår årliga höskörd iallafall, fick några riktigt fina dagar här så det nyslagna höet torkade snabbt. Så för mig har en liten sten släppt från hjärtat. Vi väntar på några fina soldagar så vi kan slå resten, som kommer bli cirka 8 ton. Hoppas solen visar sig snart och blir kvar en tid så åkrar kan få torka upp och höet komma in, även om det är sent mot normal skördetid.

*kl*

Här har det varit en supersommar (om man gillar sol och värme ;) ) runt 20-30 grader varmt som standard, bara nån enstaka regndag. Ingen fara med höskörden

Vi har fått kanon hö iår =) Allt hö är intaget och det luktar sååå gott på höskullen :D

/Ämelie- Lycklig boende i norrland :D

Jag har köpt hö nu under sommaren, det har varit bra :) Men vi får se nu med resten i ovädret :mad:
Dock ska jag köpa en hel del hösilage också - hoppas inte på alltför blöt. Det pallar inte min valacksmage!

Vi slog vårt hö på ena åkerna 2veckor innan midsommar så där blev iaf ca 800st småbalar med fint hö.

Och förra veckan eller om det var veckan innan dess så slog vi på de andra 2 åkrarna men det fick vi plasta :( men blev ganska torrt iaf :smirk:

Får se hur andra skörden blir. Blir det torrt då ska vi försöka ta i småbalar.

Allt vårt hö togs in i lördags - JÄTTEFINT!
Kommer bli perfekt i vinter.

Ska bli spännande o se värdena på det.

VI fick in lite i söndags före regnet kom på natten! *weei* 1300 balar så helt ok. Å andra sidan ligger ett helt gärde nere. Och ett halvt står fortfarande på rot. Ev. kanske det får bli hö av återväxten.

*KL*
Kan man på något sätt beräkna ut hur många höbalar eller ton man får/ha?
:o

Liknande trådar

• Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 424
Senast: Görel
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 310
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 701
Senast: Lhas
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
710
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Para ihop katter ibland?
  • Hemlösa hundar ökar
  • Tråden för spår