Hot mot verksamheter...

Bowman

Trådstartare
Jag skrev ett inlägg här på Bukefalos/hästverksamhet om ett hot som börjar drabba ridskolor rätt hårt. Ilvilliga bloggare sprider förtal och ont skvaller som gör att ridskolor tappar elever och därmed får svårt för att få verksamheten att gå ihop. Men det verkar som moderatorn inte förstod detta och tog bort inlägget. Kan man få en bra förklaring?

Sv: Hot mot verksamheter...

Läste inte ditt inlägg men om det innehöll länkar till bloggar så togs det säkert bort därför (läs forumreglerna ;) )

Vad är det för förtal och skvaller du menar? *nyfiken*

Det innehöll inga länkar men omnämnde två bloggar vars syfte enbart verkar vara att sprida ilvilligt skvaller och förtal. Följden blir att speciellt unga människor drabbas hårt (läs barn och ungdommar). Men även vuxna drabbas på många sätt.

En ridskola exempelvis är beroende av att man har elever som vill komma och rida. Att då hamna i en dylik blogg gör att man lätt börjar förlora elever och har svårt att få nya. Vilket barn vill rida på en ridskola där man riskerar att bli hårt utsatt på nätet för att man umgås med den eller den, rider just den hästen eller kanske för den instruktören?

En stallägare är ofta beroende av att hyra ut boxplatser för att få sin verksamhet att gå ihop. Vad händer om man börjar förlora hästägare på grund av att någon skriver ilvilligt om den eller den på just det stallet? Vem vill ha sin häst på ett stall som hamnat i blickfånget på en blogg som bara sprider skvaller och förtal?

En tränare är beroende av bra ryttare, hästskötare mm för att få sin verksamhet att fungera. Det oavsett om denne håller på med trav, galopp, hoppning eller dressyr. Om tränaren börjar tappa ryttare, hästägare mfl. slår det ofta fort och hårt på verksamheten.

På många ridklubbar sitter för stunden medlemmar i ungdomskommitéer (både föräldrar och ungdomar) och diskuterar hur de skall komma åt problemet. Det kan inte vara så att vi skall acceptera något som är både mobbing och förtal. Det är lika illa om det händer på nätet som utanför. Det finns något som heter yttrandefrihet. Men det innebär inte att det är tillåtet att förtala någon eller bedriva mobbing. Sådant är straffbart. Yttrandefrihet innebär ansvar och en känsla för moral och etik. Något som bloggarna inte verkat förstå.

Någon kanske uppfattar innehållet i bloggarna som "fjortistrams". Men vågar någon säga det till den som försöker bedriva en bra ridskola men som tappar elever just för att man hamnat på en viss blogg? Eller hur tror ni föräldrarna till de barn som blivit utsatta på dessa bloggar uppfattar saken?

Det var jag som kallade bloggen för oseriöst fjortistrams.. jag tror inte att någon seriös ryttare skulle gå på vad bloggarna säger i den typen av blogg.

Skulle aldrig kunna tänka mig att tränare tappar elever eller att en verksamhet direkt skadas pga dessa bloggar. Värre hade det nog varit om bloggen varit seriös och kritiserade enstaka stallar osv. Men en blogg som stör sig på att en ryttare krampar med tårna när dom rider barbacka och liknande idiotinlägg så nääää ...

Menar du på fullt allvar att ridskolor och tränare tappar massa elever pga dessa bloggar??

Välkommen till 2012 !

Med alla sociala medier som finns så kan ingen isolera sig och tro att ingen får blogga eller skriva om min verksamhet. Är man så korkad att man försöker med ett sånt krav så säger det mer om verksamheten än 10 illvilliga bloggar.

Folk överhuvudtaget kommer att lära sig sålla agnar från vetet och se vad som är skitsnack och vad som faktiskt är sant

Saken är den att jag vid kontakt med ett flertal klubbar och ridskolor fått vetskap om att de uppmärksammat att de har samma problem. Problemet är inte litet eller att betrakta som en bagatell. Ledamoter i klubbstyrelser och ungdomsstyrelser, stallvärdar och instruktörer får telefonsamtal från föräldrar som är oroade. Utsatta barn och ungdomar tar illa vid sig och överväger sluta eller byta ridskola. Flera överväger idag att polisanmäla bloggarna. Står man bakom dem och har fyllt femton riskerar man åtal för mobbing, trakasseri och förtal...

Det är skillnad när bloggarna riktar sig mot enskilda individer - men ärligt så tror jag att det inte finns mycket mer att göra än försöka fostra barnen till att bli schyssta kompisar som inte ventilerar sin avundsjuka på bloggar och andra sociala media.

Som jag också svarade i andra tråden, alla vill ha sina 15 minuter i rampljuset och det är kanske så att vissa tror att det är bättre att vara en hatad bloggare än ingen alls....

Jag svarade också på din andra tråd.

Jag förstår inte vad deras blogg skulle göra för skada. Jag gick in på den bloggen du hade skrivt och det var några fjortisar som hade skrivit det.
Vem skulle bry sig om några små ungar? och vem går in och läser deras blogg?

Jag tycker absolut inte det är rätt, men att ge dem uppmärksamhet är nog det ända de vill och ett lätt sätt att få läsare.

Hade det vrait en seriös sida, hade det varit en annan sak.

Vad är en seriös ryttare? Någon som fyllt 30 och som kan bedömma om han/hon behöver bry sig. Eller tjejen som fyllt fjorton som bedriver en nog så seriös satsning på att bli en bra hoppryttare? Tonåringar har inte alls samma bild av vad som man kan strunta i eller måste gå vidare med. Det som börjar med en fjäder blir lätt något mycket allvarliggare...

Jo, jag menar allvar. Och jag vet att flera innehavare av ridskolor inte alls tar lätt på det här. Får jag fråga dig om du väljer att stå tyst att titta på när någon mobbas eller förtalas eller har du ryggrad nog att försöka göra något åt saken?

För du menar väl inte att dylikt skall accepteras? För det slår väldigt hårt mot både barn, ungdomar och verksamheter (och därmed även vuxna). Om antalet elever minskar på en ridskola så leder det till att någon måste sluta för att verksamheten skall gå ihop. Ingen vill rida på en ridskola där eleverna får ta emot en massa förtal och ilvilligt skvaller...

Saken är den att jag vid kontakt med ett flertal klubbar och ridskolor fått vetskap om att de uppmärksammat att de har samma problem. Problemet är inte litet eller att betrakta som en bagatell. Ledamoter i klubbstyrelser och ungdomsstyrelser, stallvärdar och instruktörer får telefonsamtal från föräldrar som är oroade. Utsatta barn och ungdomar tar illa vid sig och överväger sluta eller byta ridskola. Flera överväger idag att polisanmäla bloggarna. Står man bakom dem och har fyllt femton riskerar man åtal för mobbing, trakasseri och förtal...

När man läste dina andra trådar i detta ämne, samt det första inläget i denna tråden fick jag en uppfatttning om att det var ett problem som blev vanligare i allmänhet.
Men nu verkar det bara gälla en viss blogg/bloggar mot en verksamhet/ridskola/elever och är det då så allvarligt som det verkar på dig så hade jag kontaktat bloggägarna samt föräldrarna och blev det ingen förbättring hade jag övervägt att göra en polisanmälan.

Det är skillnad när bloggarna riktar sig mot enskilda individer - men ärligt så tror jag att det inte finns mycket mer att göra än försöka fostra barnen till att bli schyssta kompisar som inte ventilerar sin avundsjuka på bloggar och andra sociala media.

Som jag också svarade i andra tråden, alla vill ha sina 15 minuter i rampljuset och det är kanske så att vissa tror att det är bättre att vara en hatad bloggare än ingen alls....

Och hur fostrar man barn till att bli schyssta kompisar när de ser att vissa individer kan fortsätta förtala och sprida illvilligt skvaller utan att de blir stoppade eller straffade? Menar du att man skall låta dem som mobbar och sprider förtal skall komma undan utan straff? Är det inte vår plikt i samhället att motverka dylikt istället för att göra som strutsen, gömma huvudet i sanden eller titta åt andra hållet?

Flera överväger nu att göra polisanmälan, både föräldrar och innehavare av ridskolor. Tråkigt dock om detta allvarliga hot mot verksamheter och individer nonchaleras. Sådant här måste stoppas och motarbetas även här på Buke. Detta är inget som man kan acceptera...

Vad är en seriös ryttare? Någon som fyllt 30 och som kan bedömma om han/hon behöver bry sig. Eller tjejen som fyllt fjorton som bedriver en nog så seriös satsning på att bli en bra hoppryttare? Tonåringar har inte alls samma bild av vad som man kan strunta i eller måste gå vidare med. Det som börjar med en fjäder blir lätt något mycket allvarliggare...

Jo, jag menar allvar. Och jag vet att flera innehavare av ridskolor inte alls tar lätt på det här. Får jag fråga dig om du väljer att stå tyst att titta på när någon mobbas eller förtalas eller har du ryggrad nog att försöka göra något åt saken?

För du menar väl inte att dylikt skall accepteras? För det slår väldigt hårt mot både barn, ungdomar och verksamheter (och därmed även vuxna). Om antalet elever minskar på en ridskola så leder det till att någon måste sluta för att verksamheten skall gå ihop. Ingen vill rida på en ridskola där eleverna får ta emot en massa förtal och ilvilligt skvaller...

Faktum är att jag tror du överdriver, men det är ju riktigt illa att ridskolor och tränare blir arbetslösa på löpande band pga vad ett par fjortisar skriver i sina inlägg mellan krampande tår och fula pannband?

Har aldrig hört om problemet faktiskt inom hästvärlden utan mer att det förekommer på skolor osv. Det enda man kan göra som jag skrev i den förra tråden det är att polisanmäla , kontakta webbägaren så att dom får stänga bloggarna.

Seriösa ryttare får väl anses vara att man tar reda på saker och ting, helst genom egen erfarenhet genom att bevista tränarnas lektioner eller ridskolan och inte enbart går på vad som skrivs på en fjortisblogg.

Faktum är att jag tror du överdriver, men det är ju riktigt illa att ridskolor och tränare blir arbetslösa på löpande band pga vad ett par fjortisar skriver i sina inlägg mellan krampande tår och fula pannband?

Har aldrig hört om problemet faktiskt inom hästvärlden utan mer att det förekommer på skolor osv. Det enda man kan göra som jag skrev i den förra tråden det är att polisanmäla , kontakta webbägaren så att dom får stänga bloggarna.

Seriösa ryttare får väl anses vara att man tar reda på saker och ting, helst genom egen erfarenhet genom att bevista tränarnas lektioner eller ridskolan och inte enbart går på vad som skrivs på en fjortisblogg.

Skulle problemet enbart förekomma på vanliga skolor då? Så skillnaden mellan barn/ungdomar skulle inte märkas mer på en ridskola? Skillnaden på den eleven som kommer med egen häst och den som knappt har råd att köpa nya ridbyxor? Skillnanden mellan de som rider på en ridskola märks mycket mer än på den vanliga skolan. Därför är det så mycket viktigare att man här visar omtanke och stöd till dem som vill hålla på med hästar oavsett ekonomi och bakgrund. Visa att kränkningar, förtal och mobbing inte hör hemma någonstans. Kan man inte visa hänsyn för varandra så blir det svårt att bedriva en verksamhet såsom en ridskola i längden. Och hur skall man som klubb kunna bedriva en ungdomsverksamhet om barnen och ungdomarna i den blir utsatta för kränkningar på nätet? Dessa kränkningar stannar inte på nätet. De fortsätter in i den vanliga skolan, fritiden, hemmet. Ingen är skyddad någonstans. Menar du att detta är något vi skall tillåta, acceptera?

Senast ändrad:

Flera överväger nu att göra polisanmälan, både föräldrar och innehavare av ridskolor. Tråkigt dock om detta allvarliga hot mot verksamheter och individer nonchaleras. Sådant här måste stoppas och motarbetas även här på Buke. Detta är inget som man kan acceptera...

Överväger? Vad väntar dom på? Om det är så allvarligt som du säger är det väl konstigt att dom inte gjort det för längesedan?

Skulle problemet enbart förekomma på vanliga skolor då? Så skillnaden mellan barn/ungdomar skulle inte märkas mer på en ridskola? Skillnaden på den eleven som kommer med egen häst och den som knappt har råd att köpa nya ridbyxor? Skillnanden mellan de som rider på en ridskola märks mycket mer än på den vanliga skolan. Därför är det så mycket viktigare att man här visar omtanke och stöd till dem som vill hålla på med hästar oavsett ekonomi och bakgrund. Visa att kränkningar, förtal och mobbing inte hör hemma någonstans. Kan man inte visa hänsyn för varandra så blir det svårt att bedriva en verksamhet såsom en ridskola i längden. Och hur skall man som klubb kunna bedriva en ungdomsverksamhet om barnen och ungdomarna i den blir utsatta för kränkningar på nätet? Dessa kränkningar stannar inte på nätet. De fortsätter in i den vanliga skolan, fritiden, hemmet. Ingen är skyddad någonstans. Menar du att detta är något vi skall tillåta, acceptera?

Du skrev att ridskolor och tränare drabbas av illvilliga bloggare som förstör deras verksamhet och nu har du utökat till skolan, i hemmet överallt, skillnaden på fattig och rik och gud vet vad?

Ja det är skillnad på samhällsklasser , det har det alltid varit och kommer alltid vara.. Vart vill du komma?

Var det att bloggarna förstörde för ridskolorna , tränarna för att de spred skit om att de var kassa eller för att folk som rider där har snygga eller fula kläder och mobbar varandra pga det och därmed så slutar dom rida/träna?

Jag skrev att jag har inte varit med om att någon ridskola eller tränare blivit av med elever för att någon skriver skit på en fjortisblogg. När jag läser vidare i dina inlägg får jag intrycket att du menar något helt annat.

Det hände liksom inte för länge sedan. Och det har eskalerat de senaste veckorna. Kanske för att många barn och ungdomar haft jullov och haft mer tid att ligga ute på nätet och blogga.

Vi hade ett klubbmöte om detta före jul och stoppade mycket av det "interna förtalet" inom närområdet. Kan väl säga att detta möte då blev ett uppvaknande för en del föräldrar. Och det var då vi även märkte hur omfattande det illsinnade blogghandet var på nätet. De flesta av oss har varken tid eller möjlighet att söka runt och läsa allt som skrivs på nätet. Men när barn, ungdomar och verksamheter för dem hotas så tvingas man agera. Det var då vissa bloggar upptäcktes där enda syftet verkar vara att förtala och föra vidare illvilligt skvaller.

Först nu när julloven är över har verksamheterna börjat fungera som normalt. Kontakterna mellan ridskolor, föräldrar, barn och ungdomar har kommit igång igen. Beslut om polisanmälan är på gång från flera parter. Men det räcker inte. Sådana här saker måste uppmärksammas och motarbetas. Man får aldrig visa att detta är något acceptabelt.

Eller tycker du det? Har du inte ryggrad att hålla med om att detta är något som man måste sätta stopp för?

Men detta är väl aldrig accepterat..

Förstår fortfarande inte vart du vill komma riktigt.. Du ändrar din story hela tiden väldigt svårt att veta vad du egentligen syftar på.

får väl lägga in frågan igen då

Var det att bloggarna förstörde för ridskolorna , tränarna för att de spred skit om att de var kassa som var problemet eller för att folk som rider där har snygga eller fula kläder och mobbar varandra pga det och därmed så slutar dom rida/träna?

Vart jag vill komma?

Vill komma dit att man gemensamt visar att bloggar där man med avsikt sprider förtal och illsinnigt skvaller inte är accepterat. Det hör inte hemma inom idrottsvärlden till vilken hästvärlden räknas. Det hör överhuvudtaget inte hemma någonstans. Vi vill komma dithän att man gör klart för dem som driver nämnda bloggar att det inte är accepterat. Vi vill komma dithän att de som står bakom nämnda bloggar kommer ut i ljuset, förstår vilken skada de åsamkar och ger en offentlig ursäkt.

Är det ett orimligt krav eller en självklarhet? Varför tror du 10000 människor går ut i Malmö för att protestera mot det våld som förekommit det sista året? Tror du inte att det är en signal till någon mer än politikerna att det inte är något man accepterar. Att det tvingar politikerna till åtgärder, till att ge polisen större resurser, till att skapa en förändring i både syn och tanke...

Om en tonåring får fortsätta tro att det är ok att skada en annan människa genom förtal och illsinnigt skvaller. Något som inte bara skadar andra tonåringar utan även verksamheter och människor runt omkring. Vad tror du då blir följden när personen blir äldre?

Liknande trådar

Övr. Barn Vet ni vad era barn bloggar om? Har ni sett eller läst innehållet i bloggarna? Allt oftare dyker det upp bloggar där barn, ungdomar...
Svar
5
· Visningar
1 390
Senast: Bowman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.