Hot mot verksamheter...

Sv: Hot mot verksamheter...

Tråkigt, hade hoppats på lite engagemang i stället för ifrågasättande. Men ok...

Du skrev att ridskolor och tränare drabbas av illvilliga bloggare som förstör deras verksamhet och nu har du utökat till skolan, i hemmet överallt, skillnaden på fattig och rik och gud vet vad?

Ja det är skillnad på samhällsklasser , det har det alltid varit och kommer alltid vara.. Vart vill du komma?

Var det att bloggarna förstörde för ridskolorna , tränarna för att de spred skit om att de var kassa eller för att folk som rider där har snygga eller fula kläder och mobbar varandra pga det och därmed så slutar dom rida/träna?

Jag skrev att jag har inte varit med om att någon ridskola eller tränare blivit av med elever för att någon skriver skit på en fjortisblogg. När jag läser vidare i dina inlägg får jag intrycket att du menar något helt annat.

Du drog själv in skolan, Rider. Ridskolorna har inte tappat elever än men de riskerar att göra det. Och med det riskeras verksamheterna i och omkring ridskolorna. Bloggarna förstör med sitt agerande för barn, ungdomar, vuxna och verksamheterna. Är inte det något som bör motarbetas?

Hej!

Om det nu är som du säger att det dräller av ondsinta bloggare som snackar en massa skit så är det väl bara att anmäla?? Lär de som snackar skit att det inte är ok?

Att det skulle hota verksamheten har jag svårt att tro. Det är ju bara att titta hur det ser ut för de ridskolor i Stockholm som nu hotas av nedläggning. Eleverna (tonåringar mest) kämpar med näbbar och klor oavsett hur mycket andra försöker förklara att det inte är hästvänligt med hästar som går i hage max 1 timme/dag. Dom ungdomarna har fått mycket skit på nätet på flera ställen, men inte slutar dom rida för det! Dom kämpar vidare för sin ridskola.

Är du helt säker på att det är därför eleverna sviker??

Angående tränare: en bra tränare rider man för en dålig slutar man rida för. Jag tror det är få som faktiskt påverkas av fjortisbloggar, men om det nu är så illa så igen: Kommentera på bloggen och anmäl för förtal!

/Lavinia

Det har alltid varit så att det sprids rykten om tränare och personer. Med de sociala medierna går det bara snabbare och till en större grupp men mekanismen är den samma. Ärligt talat tror jag inte det spelar någon större roll för en ridskola om övriga landet kan läsa om den, skillnaden för ridskolan före och efter blogg/facebook mm tid är att nu kan man se att de snackas skit rent fysiskt. Det finns många verksamheter som fått ordentliga smällar, långt före internets tid just pga förtal (och även för att korrekt information spridits).

Och det är ju egentligen ingen större skillnad mot förr då skvallret försegick på skolor o i den lokala Ica-affären, möjligen då att man når en större grupp på en gång.

Eller tycker du det? Har du inte ryggrad att hålla med om att detta är något som man måste sätta stopp för?

Man kan inte hindra folk från att tycka eller ens skriva på internet vad de tycker. Skriver det något som går emot svensk lagstiftning eller etik på internet får man polisanmäla, kontakta vederbörande (eller föräldrarna), anmäla till den ansvarige för bloggen (internetleverantören, bloggtjänsten etc).

Det är inte upp till dig eller mig att avgöra om det som skrivs är lagligt eller lämpligt, men om ens åsikt går emot lagstiftning etc så är det som finns kvar att försöka påverka denne. Det är absolut omöjligt för mig att ha en åsikt om det som skrivits när jag inte sett det, men bryter det mot lagen om förtal är det illa, vi har dock åsiktsfrihet i Sverige så exempelvis en ridskola eller ett företag får tåla en del kritik utan att man kan räkan det som förtal.

Så om man hör eller ser något som klart är förtal... ...något som bara sagts eller skrivits för att skada eller kränka en person eller verksamhet så skall man inte bry sig utan bara se åt andra hållet?

Det finns något som heter civilkurage med. Och det är att påpeka när något är klart fel. Man ser inte på när ett brott begås. Man gör något åt det. Och ibland handlar det om att agera tidigt. Det kan vara försent när polisen väl är framme...

På de ridskolor där eleverna varit mest illa ute har man agerat för att inte tappa elever genom att ta upp problemet och agera. Men då internet är som det är påverkas ändå situationen. Elever som tänkt börja väljer att göra något annat då de inte vill riskera att hamna på en blogg där de blir illvilligt utsatta för att de rider med vissa andra barn eller ungdomar som blivit utsatta negativt av bloggarna. Sådant påverkar en ridskola negativt fast ridskolan i sig inte är direkt utsatt. Man får helt enkelt färre nya elever på grund av att det skrivs...

Men nu när polisanmälan görs kommer bloggarna att fastna. Och jag skulle inte vilja vara i deras situation när det kommer ut vem eller vilka bloggarna är. Vilket stall och vilken ridskola skulle de kunna rida på? Skulle de kunna åka ut och tävla? Vilken klubb vill ha medlemmar som sprider förtal och elakt skvaller i sin verksamhet?

Eftersom du inte ger oss något som helst exempel på vad som skrivits eller svara på frågorna du fått ovan ang just vad det är för typ av saker som skrivit så är det ju ganska omöjligt för någon här att säga sin åsikt.

Rykten om verksamheter uppstår väldigt sällan utan att det ligger något bakom om det är sådant, är ryktena osanna så får de knappast elever som redan rider på ställena och känner till att det är lögner att sluta är de däremot sanna så kan de vara orsaken till att många slutar och inte att någon bloggar om dem.

En bra klubb brinner dess medlemmar för och de lämnar knappast den för att någon skriver något ofördelaktigt om den, de försvarar den tvärtemot.

Vad gäller tränare så är det ju samma sak är man nöjd med sin tränare så slutar man ju knappast för att någon annan har en annan åsikt om den, och var och en har ju rätt att ha sin egen åsikt och även framföra den. Det vore ett fasansfullt samhälle att leva i om man enbart fick dela med sig av positiva upplevelser men blev belagd med munkavel om man ville berätta något negativt.

Sen finns det säkert en del som önskat att de levde före internets tid tex den tränare som suttit inne för våldtäkt på småtjejer som bytte namn när han kom ut för en sådan blev det naturligtvis kännbart när det nya namnet spreds som en löpeld över nätet men är det förtal att sprida en sådan sak tex ?

Det är bara att inse att det skvaller som tidigare avhandlades i skolor, affären odyl nu finns mkt mer lättillgängligt på internet och fortfarande kan man inte förbjuda sådant så länge det inte går till regelrätt mobbing mot någon specifik person. Verksamheter får helt enkelt se till att sköta sig så bra att de inte får negativt inställda kunder.

Det är bara att inse att det skvaller som tidigare avhandlades i skolor, affären odyl nu finns mkt mer lättillgängligt på internet och fortfarande kan man inte förbjuda sådant så länge det inte går till regelrätt mobbing mot någon specifik person. Verksamheter får helt enkelt se till att sköta sig så bra att de inte får negativt inställda kunder.

Huvudet på spiken...
Verksamheterna kan sköta sig bra men ändå drabbas illa om medlemmarna/eleverna förtalas. Det kan ligga något så enkelt bakom att en viss klubbs medlem placerat sig i en tävling men att det inte varit accepterat av bloggaren eller någon av bloggarens vänner. Det kan bero på avundsjuka eller att man är en dålig förlorare.

Det börjar ofta som elakheter i det lilla men växer fort till förtal och elakt skvaller. Sedan sprider det sig som ringarna på vattnet. Rider man för den eller den, eller med den eller den, får låna häst av den eller den så är man inte vatten värd och blir också utsatt för förtal och elakt skvaller. Barn och ungdomar har mycket svårare att skilja sant från falskt och tar åt sig mer. Och ingen vill bli utsatt för sådant...

Vettiga människor lyssnar inte på skitsnack. Jag tror man gör det för lätt för sig om man tror att verksamheten fick lägga ned enbart pga elakt förtal.

Vettiga människor lyssnar inte på skitsnack. Jag tror man gör det för lätt för sig om man tror att verksamheten fick lägga ned enbart pga elakt förtal.

Vettiga människor gör något åt skitsnack. Innehavare av ridskolor jag pratat med tar inte lätt på det här. Inte heller föräldrar som känner ansvar. Sådant här tar kraft och energi som kan läggas på annat.

Om någon tog en bild på dig, fejko. La ut den på sin blogg ihop med vad du benämner som skitsnack om hästen du rider, stället du rider och om dig själv tror jag även du skulle bli illa berörd och reagera.

Nu var jag en av den som han se bloggarna när de fortfarande nämdes till namn i tråden och jag måste hålla med TS i visa punkter.

Jag läste ca tio sidor och de sidorna jag läste hittade jag ingenting om något speciell verksamhet eller ridklubb utan det måste ha skrivits i tidigare inlägg.

Men i denna bloggen skriver bloggägaren både om personer som finns i deras omgivning men även om helt okända personer de inte känner. De hittar bilder på andras bloggar och lägger upp och kritiserar något fruktansvärt och länkar även till den bloggen de skriver om.

Ni kopierar jag en text från bloggen, här länkar och visar de bilder på en tjej som tyvärr inte mår så bra.

Fler bilder finns på DENNA bloggen som drivs en psykiskt sjuk tjej.
Hon skär sig och annat omoget.
Värsta emo, usch.

Detta är fan inte okej. Ni kanske själva är med?? Bloggägaren hittar bilder, youtubeklipp och går ut med namn på de som är med.

Kan tillägga att de även länkar annonser som de kritiserar, Hästar, utrustning mm

Åh andra sidan, vem tar en person på allvar som spyr ut mer eller mindre korkade påhopp (mest mer) som att det är fel att publicera bilder på sin blogg utan att redigera bort snoppen på hästen och att olika nyanser av brun inte kan vara att matcha färger (nej hon klagar inte på att de inte passar ihop utan att det inte är samma nyans). Man kan inte förbjuda folk att vara korkade.

Jag inbillade mig att det var seriös kritik men det här var bara dumheter som är direkt svårt att inte genomskåda

Senast ändrad:

Som jag skrev innan så tror jag inte att någon verksamhet skulle skadats av denna bloggen eftersom vem bryr sig om vad en fjortis skriver?

Men jag tycker inte det är okej att göra dessa påhopp som de gör på olika personer.

Jag förstår inte riktigt vart TS vill komma med denna tråd.
Jag tycker, som nog de flesta, att förtal och personliga påhopp osv, är sådan som skall polisanmälas. Men vad kan vi göra om vi inte själva upptäckt det?
Jag tror att detta är något för de berörda parterna själva.
Söker TS medhåll från oss för att själv våga polisanmäla?

Liknande trådar

Övr. Barn Vet ni vad era barn bloggar om? Har ni sett eller läst innehållet i bloggarna? Allt oftare dyker det upp bloggar där barn, ungdomar...
Svar
5
· Visningar
1 390
Senast: Bowman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.