Hot från hästägare!

T

TurboDevil

Har just nu fått hem ett 8 årigt halvblod på foder. Ägaren till hästen har alltid varit något konstig men alltid snäll. Vi ska skriva kontrakt nu i veckan och jag ska få hästens alla papper.

Idag hade jag lämnat mobilen i bilen medan jag var ute och red. Pratade med stallaägaren och år glass också. Detta tog samanlagt tre timmar och mobilen låg obevakad. När jag kommer tillbaka till bilen ser jag att ägaren har ringt och att jag har två meddelande på mitt iq-svar. På dessa två meddelanden talar han om att han är orolig för att jag inte har hört av mig (Vi pratades vid för ganska exakt en vecka sedan). Han babblade något om att jag skulle ha bytt stall på hästen. Han gick vidare med att tala om att jag skulle ringa innan han blev arg. I det andra meddelandet som kanske pratats in 1 tim efter talade han om att det gick väldigt illa för personer som gjorde såhär mot honom, att han hade anmält en person till polisen och att han hade mina personuppgifter om detta skulle bli nödvändigt!

Känner mig väldigt krängt över detta då han under den här veckan inte själv har gjort några försök till att kontakta mig. och jag har inte hört av mig då jag fattat på honom såsom att han inte skulle vara hemma. Fick sedan ingen ursäkt för hans beteende utan han fortsatte att bete sig allmänt underligt och talade om för mig att han minsann hade tagit med sig en mineralhink som jag skulle få men den hade han tagit med sig hem igen. Jätte tacksam för det men inget han behöver vara arg för! vad ska jag göra känner att detta kanske inte blir sista gången det händer?:confused:

Sv: Hot från hästägare!

Det verkar ju inte vara en "perfekt" hästägare i mina öron.

Vem vet? Reagerar hästen speciellt när du gör hastiga rörelser? Har mkt erfarenheter av sånna människor, som är agressiva och tar ut det på sina djur. Mkt olämpligt, men jag tycker själv att du borde tänka efter om du verkligen vill köpa hästen av honom.

Har du sparat meddelandena? Hoppas det, för om det händer igen så ska du nog anmäla honom, det är ju olagligt att hota så.

Lycka till och hoppas att det löser sig!

Jordgubben

Jag har endast hästen på foder och kommer efter detta endast binda mig vid hästen i 6 mån och så får kontraktet fortlöpa automatiskt med en månad i sänder efter det. Hästen har inte blivit ordentligt skött under ett år, hovarna är inte verkade och han gick i en hage med en kompis som var full av bråte och något vetten hittade vi inte. Han är väldigt trevligt utbildad och en jätte go och snäll häst. har inte upplevt att han skulle få stryk tvärt om att han varit helt utan männsklig konyakt under detta året. Gick tidigare på ridskola i 2 år. En jätte fin häst som jag verkligen tycker om. Tyckte om ägaren tidigare också men börjar bli misstänksam med tanke på hans plötsliga beteende. Hotar du verkligen med polisanmälan för att jag inte har hört av mig på en vecka och när han ringer 2 gånger på 3 tim så svarar inte jag?

Nja, fattade inte riktigkt det där, men men..

Kallas inte det typ djurplågeri med att inte verka hovarna och stå i en hage med bråte i?!?

Jordgubben

Om du vill fortsätta ha hästen på foder så tycker jag att du ska vara noga med att dokumentera allt: ta foton ofta som visar hur hästen mår, hur hovarna ser ut osv. Skriv upp alla veterinärbesök och hovslagarbesök och allt annat som har med hästen att göra. och även alla meddelanden och telefonsamtal med ägaren.

Det verkar vara en människa som reagerar oförutsägbart. Om du har allt dokumenterat är du beredd ifall han plötsligt en dag anklagar dig för att inte sköta hästen ordentligt, eller för att inte följa kontraktet eller hålla kontakten tillräckligt mycket... eller vad som helst.

Jag skulle nog dra åt mig öronen vid ett sånt beteende som han har uppvisat.

Om du vill fortsätta ha hästen på foder så tycker jag att du ska vara noga med att dokumentera allt: ta foton ofta som visar hur hästen mår, hur hovarna ser ut osv. Skriv upp alla veterinärbesök och hovslagarbesök och allt annat som har med hästen att göra. och även alla meddelanden och telefonsamtal med ägaren.

Det verkar vara en människa som reagerar oförutsägbart. Om du har allt dokumenterat är du beredd ifall han plötsligt en dag anklagar dig för att inte sköta hästen ordentligt, eller för att inte följa kontraktet eller hålla kontakten tillräckligt mycket... eller vad som helst.

Jag skulle nog dra åt mig öronen vid ett sånt beteende som han har uppvisat.

Instämmer :bow:

ja underligt är väl det minsta man kan säga. Mötte honom på macken idag och då fick jag minsann den där mineralhinken han hade pratat om. Jätte fint foder som säkert kostat en del för honom. Förstår mig inte på honom för han var urtrevlig mot mig när vi träffades och sa inget alls. Men ska nog göra som ni säger att dokumentera allt och spara alla kvitton som rör hästen och vilka utgifter och liknande jag har haft. Blev bara osäker på om det var jag som överreagerade på det hela.

Hästägaren verkar vara lite labil, ja.
Om jag varit i din situation hade jag sett till att veterinärbesiktiga hästen innan jag tog den på foder.

Immer

Liknande trådar

Övr. Hund Härom dagen var fastighetsskötaren hemma hos oss och skulle fixa en grej i vårat badrum som vi hade felanmält, vi var inte hemma vid...
2
Svar
25
· Visningar
2 866
Senast: Piaff
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 015
Senast: Anonymisten
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 274
Senast: ako
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 701
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama