Hosthästar!

O

Onnie

Ni som har hosthästar: hur gör ni?! Kan ni använda dem precis som innan de blev "hostiga"?! Är det något som man spec måste tänka på, förutom utebox och dammfritt i största möjliga mån?! Ger ni dem något tillskott, vitlök, örter?! Medicin?!

MVH
Karin :bow:

Jag hade en hosthäst som länge gick att rida som vanligt, men som sakta blev sämre. Försämringen märktes på att hon inte orkade som förut, hon andades tyngre och fick sämre kondition.

Hon hade fri utegång med öppen dörr till boxen, vi blötte höet tills vi bytte till hösilage som var ännu bättre, hon fick vitlök och Hodson&Dorrell's(?) myslifoder med örter för hosthästar. Jag ångade henne med eukalyptusolja (efter en bihåleinflammation)och var noga med att motionera henne så att cirkulationen och konditionen hölls igång.

Ibland när hostan blev tillfälligt värre gav jag alger (Carrageen) och de lindrade faktiskt hostan.

Finns många trådar om det här om du har lust att söka!

Två hästar i vårt stall har bronkit.
Dom mår relativt bra, äter hösilage, står på torv och är ute så mycket det går.

Jag har en s k kallad bronkithäst, men han hostar ej.

Har han stallad som vanligt, ger vanligt hö men blöter det inne och ute sommar/höst. Vinter el snötid så blöter jag det ej. Ger vitlök, alger och blöter allt foder. Sopar inte när han är inne. Försöker ha honom ute så mycket som möjligt.

Vi rider på som vanligt nu men undviker att rida på banan när det dammar och är inte i inne i ridhus så ofta med honom.

Hosthästen jag känner går ute dygnet runt. Tyvärr har han eksem så på sommaren är det en balans mellan eksemproblem (=borde stå inne) och hosta (=borde gå ute). Förra sommaren fick han hostproblem ngn gång under sommaren och medicinerades, men i sommar har han varit ute mer och klarat sig bra. Han får horsehage (hösilage) på vintern och används som vanligt när han inte är akut dålig (=hostar).

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
707
Senast: tara
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
4 042
Senast: skiesabove
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 661
Senast: Niyama
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 800
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka