Thrandur

Trådstartare
Jag har en islandshäst på foder som nu har börjat hosta och bukandas. Jag har introducerat höet väldigt långsamt, men han började hosta igår och det har eskalerat tills idag. Jag blötte höet igår och idag, men det verkar inte hjälpa.
Nu går han på gräs eftersom han uppenbarligen inte kan äta torrt hö. Har ringt vet, men får inte tag på denne..

Höet är av bra kvalitet och det finns hygienanalys på det också. Sålänge han har ätit silage så har han inte hostat.
Har ni några tips på vad jag kan göra för att han ska må bättre??
Veterinär ska rådfrågas såklart, men eftersom jag inte kan få tag på veterinären så kanske någon vet vad jag kan göra sålänge??

Sv: Hosthäst

En häst som stod i stallet innan var dammallergisk.Han hade under en lång tid fått pencillin mot detta.
Numera klarar han sig utan detta men det krävs hösilage (spån som ej dammar, torv dammar definitivt inte) Han stod i utebox där han kunde gå ut o in själv (alt.lösdrift) Sen sopade vi flera timmar innan de skulle komma in.
Blev det något "slarv" med sopning för snart innan de kom in började han hosta direkt.

Jag tycker du gör rätt i som låter honom äta gräs i stället.Försök låta honom göra det så länge det går och om det inte är alltför varmt påbörja hösilagegivan direkt i stället för hö.

min häst har haft något liknande, det visade sej att hon hade kronisk bronkit, kan din häst fått nått liknande. jag fick medicin av vet till henne, men annars kan du ju ge henne hösilage. och ha mkt till gång att vara utomhus min veterinär sa även att det var bra att rida henne så att lungor och luftvägar fick rensas.

Tråkigt med din häst :cry: har dock varit med om nästan samma sak med min häst. Vet inte om min historia hjälper dig men jag drar den iallafall och så får du se om nåt stämmer överens med din häst och du kanske på så sätt kan hjälpa h*n.
Mitt 17-åriga fullblod fick diagnosen lindrig kvickdrag för ett år sedan. Hon fick medicin, ventipulmin och fabrol men nada bättring. hon skickades ut på bete 4 månader och mådde betydligt bättre. Kvickdraget berodde på känslighet mot damm. Efter betet flyttade jag henne till utebox och ställde henne på torv. 2 månader senare var hon riktigt dålig, trodde aldrig att hon skulle klara sig och det gjorde inte veterinärerna i Helsingborg heller. :cry: men ett mirakel inträffade och 4 dagar senare fick jag hem min glada och pigga pålla igen! De hittade nån bakterie i lungorna som slagit ut nedre delen av lungorna.
Nu har det gått ett halvår sen dess och hon har inte haft nåt problem mer, ta i trä! Hon str nu på pappers strö i utebox och får ensilage. rider inte på nåt dammigt underlag.

Kan även berätta att jag gett henne örter av märket; Dodson and Horell 8tror det stavas så). Det var Breathe Free och vallört. Nöjd med dem.

Hoppas det löser sig med din pålle.

Senast ändrad:

Så länge du fodrar med ensilage så är allt frid och fröjd, men så fort du byter till hö så börjar hästen hosta. Det låter som om hästen reagerar på höet, har en häst som är likadan.

Försök undvika att ufodra med hö överhuvudtaget, utan låt hästen få fortsätta gå på ensilage, fixa småbalar till exempel, eller släpp på gräsbete fortast möjligen nu under sommaren. Väl uppblött hö i vattenbad är inte alls lika bra, men funkar som nödlösning.

Har din häst akuta andningsbesvär så kontakta veterinären (som kommer ge behandlinge med ventipulmin:bronkvidgande, acetylcystein:slemlösande, ev också cortison:avsvällande, antibiotika:mot infektion), annars kan du prova att traska in på apoteket och köpa bromhexin, ett slemlösande medel som finns i både flytande och pulverform. Det brukar funka bra och oftast räcka med detta receptfria medel blandat i kraftfodret/betforen.

Undvik damm både i stallet och på ridbanan, sörj för god ventilation.
Håll igång hästen i skritt och trav i början så lungorna ventileras.

Du kan prova att ge vitlök, det har en aningen slemlösande verkan samt stimulerar immunförsvaret så på det sättet kan man försöka förhindra andra infektioner som de gladeligen drar på sig när de är i en akut fas av sin bronkit, men det är ett tvivelaktigt resultat. Jag har inte sett någon större positiv effekt under behandling med varken vitlök eller andra örter som rekommenderas hosthästar.

Som sagt, bäst effekt får du med Bromhexin i 1-2 veckor + ensilage/bete.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa Strider är en pigg och glad korthårig BC-kille på ungefär 1,5 år. Han är ca 55cm hög, väger 18.6kg och inget i hela världen kan få honom...
Svar
7
· Visningar
3 023
Senast: Docka
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 572
Senast: skuggi
·
Hästvård Jag köpte en liten minikille i somras, ca 75 cm hög, blandning amerikansk miniatyr och minishettis. Säljaren sade att han alltid varit...
Svar
7
· Visningar
1 696
Senast: Miamamman
·
Hästvård Vi har tyvärr inte fått tag på hösilage i år till vår hosthäst och jag undrar lite om man kan avgöra om höbalarna är bra eller dåliga...
Svar
10
· Visningar
1 944
Senast: SQT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama