L
Lord Owen
Min häst har börjat hosta lite ibland (någon gång i månaden) när han springer efter att ha stått stilla etc. När han började med detta började jag direkt vattna höet och spånet i boxen och allt annat dammigt samt vädra ur stallet varje dag (det gjordes hur som helst innan också) och, då blev det bättre, nu har han inte hostat på 1 ½ månad. Men igår gjorde han det igen, han hade iåf stått i transport och ätit oblött hö i 2 ½ timme och sedan kom han ut och fick trava och då hostade han två gånger men sedan var det bra igen, kanske det beroddde på att han andats in hödamm ur det torra höet när han åt ur hönät?
När han hostar så hostar han bara 1-2 gånger och sedan är det slut så det får mig att undra om det kanske bara är så att det inte är något allvarligt utan bara lite hosta som hos människor?
Jag har övervägt att kolla upp hans luftvägar men eftersom han bara hostar då han ätit torrt hö (vad jag märkt) så undrar jag om någon här har någon teori?
Vad finns det för förebyggande åtgärder mot sådan här hosta? Förutom att blöta höet och liknande?
När han hostar så hostar han bara 1-2 gånger och sedan är det slut så det får mig att undra om det kanske bara är så att det inte är något allvarligt utan bara lite hosta som hos människor?
Jag har övervägt att kolla upp hans luftvägar men eftersom han bara hostar då han ätit torrt hö (vad jag märkt) så undrar jag om någon här har någon teori?
Vad finns det för förebyggande åtgärder mot sådan här hosta? Förutom att blöta höet och liknande?