Hosthäst, får den starta?

Noteca

Trådstartare
Har en inhyrd i stallet som äger ett varmblod med förmodad kronisk hosta, hon hostar varje dag och har så gjort i många år, redan när nuvarande ägare övertog hästen. (illa skött tidigare) Hästen har fått anmärkningar på andningen vid en vet.bes men någon utredning har inte gjorts. Hästen är pigg och mår för övrigt bra, hon hostar inte vid ansträngning.
Nu är det så här att ägaren vill prova på distansritt med hästen, kan hon nekas att starta om veterinären hör ljud från andningen, och man förklarar att hästen "är sådan" och inte påverkas negativt av att bli riden?
Självklart har ägaren inte för avsikt att satsa på distans med denna häst, bara känna sig för på grenen, gillar hon det så vet hon att hon bör byta häst.

Tanken är att prova en PP eller CR på berga i april, vad tror ni?

Sv: Hosthäst, får den starta?

Min häst är sk hosthäst. Periodvis har han varit ganska dålig med bla bukandning.
Vid de värsta perioderna så startar jag givetvis inte. Men har jag anmält mig och hästen efter det blir sämre och hostar så åker jag iväg till tävlingen. Min häst mår bättre av att hållas igång o rensa lungorna/luftrören med motion (han har alltså ingen infektion utan allergi).
Jag tycker ägaren ska prova att få starta. Man kan se tävlingen som en ganska billig vet.besiktning av hästen (jämfört med vad det kostar att ta ut veterinär).
// Linda

Om man tänker ett varv till så kan jag tänka så här:
Om man har en häst som hostar till och från, eller mest till, hur ska då en veterinär på tävlingsplatsen kunna avgöra om det är "den gamla vanliga hostan" eller om det faktiskt är så att den är sjuk ändå?
Hur kan rýttaren veta att det inte är nån annan hosta inblandad?

Man tempar ju, men det betyder ju inte att hästen inte hostar pga nån smittsam grej.

Det är inte alltid det låter så farligt när vet lyssnar på lungorna trots hosta. Min har aldrig fått någon anmärkning på det vid tävling. Det beror på var irritationen sitter. Det vet man ju inte om man inte undersökt hästen.
Min åsikt är att åka till tävling o låta vet lyssna. Säger de att hästen inte får starta så är det bara att åka hem.
// Linda

Fast, nu måste du ju hålla med om att rent logiskt så kan ju vilken häst som helst komma med en smitta, inte bara de som hostar. Det är ju inte säkert att bäraren har några symtom, så att låta bli att testa att åka bara för att hästen kan dölja någon annan hosta med sin vanliga hosta tycker nog jag verkar lite väl smalsynt.

Tack för era svar i övrigt, båda två! :bow: :bump:

Förmodligen kommer ägaren att prova att åka iväg, om nu ionte hästen blir väldigt dålig. Som det är nu så hostar hon mest på morgonen, kanske 20ggr, ibland med lätt andfåddhet. Hostar inte vid ansträngning som sagt.

....och ha riskerat att smittat ner ett antal tävlingshästar.

Jag skulle aldrig få för mig att åka iväg om jag misstänkt virus på min häst. Det hoppas (och förmodar) jag ingen gör.
De flesta har inställningen att hostar hästen är den sjuk o det smittar. Efter att ha haft en häst som inte tål damm i x antal år nu så vet jag att så är det inte.
// Linda

Men CK: En kronisk "hosthäst" smittar ju inte andra! Tycker att det borde gå att optimera behandlingen med bla mestadels utevistelse o i övrigt god miljö o hygienisk kvalite på maten innan ev start. Är hästen andningspåverkad tycker jag det är mer tveksamt att starta. Många hästar hostar ju tex till tre ggr när man värmer o sen inget mer o ingen andningspåverkan.

Men CK: En kronisk "hosthäst" smittar ju inte andra! Tycker att det borde gå att optimera behandlingen med bla mestadels utevistelse o i övrigt god miljö o hygienisk kvalite på maten innan ev start. Är hästen andningspåverkad tycker jag det är mer tveksamt att starta. Många hästar hostar ju tex till tre ggr när man värmer o sen inget mer o ingen andningspåverkan.

Du måste ha missuppfattat mig.
Det jag är rädd för att man har inställningen "Brunte är inte alls sjuk, han hostar jämt."
Vad händer den dag han blir förkyld och hostar pga det? Kan man lita på att alla ryttare märker skillnaden?
Jag har själv en figur som hostar några gånger i början på ridturen, iblan om han stått mer än ett par dagar, så jag vet att det kan vara så.

Men skulle jag stå på en tävlingsplats och höra andra hästar hosta upprepade gånger skulle jag få spader!

Hu, nej jag drar också öronen åt mig o hoppas innerligt att det inte handlar om smitta när jag hör det på tävling. Det gäller att den som handhar och rider hästen har stor fingertoppskänsla på om "det är som det brukar" eller om det är någon infektion som tillstött.
Men jag tycker som sagt det är tveksamt m start om hästen har besvär med hosta och andning redan i vila, då har det ju gått ganska långt.

Ok, jag förstår ditt resonemang lite bättre nu, men har man en sådan hosthäst som hostar så pass att den hostar lite nu och lite då med många hostningar under längre tid så kanske man inte ska ta den till en tävling.
Denna häst ajg pratar om hostar mest på morgonen vid fodring, då kan hon när det är som värst hosta en 20ggr och sen några gånger under dagen, men aldrig vid ridning, hittills.

Vad som påverkar denna häst vet inte ägaren, men här försöker jag ha hästarna ute 12h om dagen, för att minska på damm och dyl, det är nyttigt för alla.

Min förra arab fick en lättare kronisk hosta, han blev en sk "hosthäst" och det var aldrig några problem med ridningen och vi behövde aldrig medicinera. På tävling upplyste jag alltid veterinären om detta och de gjorde då ofta en hostprovokation. Jag tyckte det var bättre att säga till om det även om hostprovokationen aldrig gav någon reaktion. Naturligtvis får man vara extra uppmärksam på en sådan häst med tempning, näsflöde och reaktion på träning/väder/damm/foderbyte osv. Jag fick aldrig nerslag av veterinärerna i alla fall! Det kan vara svårt att avgöra när en sådan häst är sjuk och då är det bra om man har fört dagbok över saker man observerat och att alltid tempa innan man skall åka någonstans. Sedan får man ju hålla koll på de andra hästarna i stallet om de uppvisar symptom på sjukdom.

Får denna häst ansilage och blött kraftfoder och torv.Nu är det väldigt dålig halm iår. och året innan det var det dåligt höår om jag inte kommer ihåg fel. Står hästen i fuktit stall.Den hästen ska ridas normalt och helst gå på lösdrift. Fick en b-ponny som hade det mkt jobbigt men får allt detta jag skrivit nu och mår som en prinsessa. Fullfart ihagen hostar aldrig Vintern är bäst för hosthästar pga luften.
Men många tänker inte på att det är fuktigt i stallet men titta på fönstren.Uteox är ett allternativ.
Haqr aldrig haft häst på lösdrift förut men har insett att det är ok. Men jag vill ha daglig kontakt och fullkoll.:o

Tack för ditt svar.:bow: Jag vet inte om denna reagerar på hostprovokation, men som du säger kan man ju upplysa vet om det. Sen som jag skrev tidigare så ska inte denna häst användas för att seriöst tävla distans, ägaren vill bara prova på sporten och kommer byta häst om hon vill fortsätta och satsa.

Hästen får blött kraftfoder, och står på torv, får dock hö, rids regelbundet och stallet är inte överdrivet fuktigt, det blir fukt på rutorna ibland givetvis, men det är bra ventilerat, ett blött täcke som hängs i stallgången är betydligt torrare dagen efter, fast inte helt torrt. Har hästarna ute 12h om dagen för att få så mkt frisk luft som möljigt och för att vädra ur stallet.

Om det finns hästar med luftrörsproblem måste fukt i stallet bekämpas på alla sätt. I mitt stall är fuktiga/ blöta täcken bannlysta. Det märks direkt skillnad på fuktnivån i stallet o hästarna mår mkt bättre!

en häst som har kroniskt konstaterat kvickdrag(papper av vet) då?tror verkligen inte att jag ska ut o tävla med hästen men man har ju funderat om man överhuvudtaget FÅR? hästen har än mer ansträngd andning(flåsig typ) en andra hästar o har bra o dåliga dagar. Dock så är det sällan hon hostar.Går för övrigt mindre flåsigt om jag rider med ett löst sidepull än om ja rider med bett, kanske ett tips till någon att prova bettlöst på kvickdrags hästar.

Så länge hästen inte är triangelmärkt får man väl tävla hästen såvitt den uppfyller hästägarförsäkran? Vissa sjukdomar hindrar ju inte motion/tävlan av hästen och det kan ju också variera med årstid/foder mm om hästen är i tävlingsbart skick. Det bästa är väl att fråga veterinär! Som du säger kan ju hästen ha bra och dåliga dagar och eftersom det inte är smittsamt så är det nog upp till dig som ryttare att avgöra om hästen är i tävlingsmässigt skick om veterinären säger ok.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka