Höstföräldrar 2019

Minns så väl att jag också var sån med andra barnet 😅 Jobbade till tre veckor innan bf och upplärningen av min vikarie var en pina för jag ville bara vara ifred från allt och alla och hade ingen lust att engagera mig mer än nödvändigt i nåt som inte hade med mig och min familj att göra. Med första barnet var det skillnad för då var jag sjukskriven 100% de tre sista månaderna pga stressrelaterad migrän och var hemma med djuren ensam och vilade:D

Känner att det är lite så för mig också :D Sen hjälper det ju inte precis med alla mer eller mindre härliga symptom man har dragit på sig och som helt plötsligt är något slags normalläge... Får bara hoppas på att folk runt omkring mig har förståelse :p

Känner att det är lite så för mig också :D Sen hjälper det ju inte precis med alla mer eller mindre härliga symptom man har dragit på sig och som helt plötsligt är något slags normalläge... Får bara hoppas på att folk runt omkring mig har förståelse :p

Ja det får dom lov att ha 😅

Alltså det här med att planera föräldraledighet gör mig helt förvirrad O_o hur mycket man behöver spara till framtiden och inte ta ut nu direkt innan dagis. Hur mycket man kan snåla in och spara dagar medans man är hemma. Hur mycket dubbeldagar man ska ta(känns lite slöseri men ändå mycket värt att vara tillsammans alla 3). Tänker att dom dagarna med låg ersättning sparar vi till framtiden när man jobbar igen? Då är det ju inte hela världen att man får lite dåligt dom dagar man är hemma när man har lön förövrigt.
Jag kommer vara hemma mest. BF 22 november och jag tänker vara hemma över ett år först, till januari 2021. Blir ekonomin för dålig/vi behöver spara dagar så kan jag gå in och jobba någon extra dag här och där när min man är ledig. Vill helst ha henne hemma till augusti 2021, så frågan är hur vi lägger upp det där i mellan 🤔
Hur långt fram behöver man bestämma nu?

Alltså det här med att planera föräldraledighet gör mig helt förvirrad O_o hur mycket man behöver spara till framtiden och inte ta ut nu direkt innan dagis. Hur mycket man kan snåla in och spara dagar medans man är hemma. Hur mycket dubbeldagar man ska ta(känns lite slöseri men ändå mycket värt att vara tillsammans alla 3). Tänker att dom dagarna med låg ersättning sparar vi till framtiden när man jobbar igen? Då är det ju inte hela världen att man får lite dåligt dom dagar man är hemma när man har lön förövrigt.
Jag kommer vara hemma mest. BF 22 november och jag tänker vara hemma över ett år först, till januari 2021. Blir ekonomin för dålig/vi behöver spara dagar så kan jag gå in och jobba någon extra dag här och där när min man är ledig. Vill helst ha henne hemma till augusti 2021, så frågan är hur vi lägger upp det där i mellan 🤔
Du behöver inte alls bestämma så långt fram! Jag brukar skicka in om någon månad eller två åt gången, kändes lättare så för att se hur mycket pengar det blev av det och hur mycket som behövdes när jag gick hemma. Går ju även att lägga till/ta bort efterhand i det planerade schemat.

Jag tog bara "höga" dagar först sedan blandade jag med de "låga" när jag fick göra det (ska ta ut ett visst antal av de höga först). Jobbade även lite extra under sommaren (sonen född i november) samt att jag får ca 10 % av lönen de första sex månaderna från jobbet.
Väldigt svårt att veta innan hur det blir tycker jag.
Vet att kollegor tyckt det varit jobbigt att bara ha låga dagar kvar att ta ut på tex sommaren för längre ledigheter då det blir väldigt fattigt. Så därför har jag försökt blanda ut med dessa.
Vi har inte tagit några dubbeldagar alls, min man kan jobba hemifrån bara han är tillgänglig på telefon eller ta ut semesterdagar då det ger mer betalt och han brukar ha rätt många oanvända. Så den biten har vi inte direkt funderat över, men kan nog vara skönt i början ☺

Jaha Bf+1 idag, nu börjar tortyren på riktigt 🙈😁
Kan liksom inte bli mer gravid nu! Haft en del jobbiga sammandragningar sista dagarna, men det beror nog mest på att jag har haft lite svårt att ta det lugnt 🙄
Nu går jag bara i någon blandning av hopp och skräck över att det drar igång när som helst. Vill få ut bebis men fy vad jag inte känner mig stark och pigg nog för att ta mig igenom en förlossning...
Sonen föddes på en måndag, och det drog igång efter att jag klippt hundens klor. Tänkte klippa dem idag för det behövs, men nu åkte mannen precis en sväng till Danmark och jag är trött så kanske skjuter på det liiiiite 😇😂

Jaha Bf+1 idag, nu börjar tortyren på riktigt 🙈😁
Kan liksom inte bli mer gravid nu! Haft en del jobbiga sammandragningar sista dagarna, men det beror nog mest på att jag har haft lite svårt att ta det lugnt 🙄
Nu går jag bara i någon blandning av hopp och skräck över att det drar igång när som helst. Vill få ut bebis men fy vad jag inte känner mig stark och pigg nog för att ta mig igenom en förlossning...
Sonen föddes på en måndag, och det drog igång efter att jag klippt hundens klor. Tänkte klippa dem idag för det behövs, men nu åkte mannen precis en sväng till Danmark och jag är trött så kanske skjuter på det liiiiite 😇😂
Nu är det inte långt kvar 🙌🏻🙌🏻🙌🏻

Som redan nämnt behöver du inte planera så långt i förväg, en eller två månader åt gången funkar fint så ser man ju lite hur mycket pengar man "behöver få in". Nåt som kan vara värt att ha i åtanke är att från den dagen barnet fyller 1år måste man ha "100% beläggning" eller vad man säger, du måste exempelvis ta ut fem föräldradagar i veckan om du har ett "vanligt jobb" för att skydda din SGI. Och när barnet fyller 4 får du bara ha 96 dagar sparade, resten försvinner.

Har du loggat in på försäkringskassans sida och kikat? Där kan man planera in lite och se hur mycket pengar det genererar och hur det ser ut, ganska bra sida tycker jag!

Vi tog inga dubbeldagar för första barnet och snålade rätt bra på dagarna i början för vi tänkte att de skulle ta slut snabbt. Men nu har han precis börjat förskolan och fyller två år denna månaden, och vi har fortfarande 122 dagar kvar (nästan bara med låg ersättning), och då tog vi ändå som sagt ut fem dagar i veckan från det att han fyllde ett år (förutom under semestern då).

För vår del kommer vi ju vara hemma med barn nr 2 i två år (ett var), och då är ju barn nr 1 fyra år så dessa 26 dagar måste vi ju nu "göra oss av med" innan dess för annars fryser de inne, eftersom vi bara får spara 96 dagar efter 4 års ålder.

Återbesök hos BM idag pga den dippande kurvan för 1,5 vecka sedan.

Var dock in till förlossningen i torsdag pga lite oro på morgonen men det har jag fått tillbaka sen dess av lillebror i magen - med råge. Jäklar vad han är galen!
Dom gjorde ett väldigt snabbt TUL då som visade +6,2 på vikten, så ingen för liten kille här inte 👍🏻

Mätningen idag visade iaf 1,5cm plus sedan förra gången.
Har under helgen haft riktigt ont mellan benen (ursäkta infon..) samt en hel del tryck nedåt samt smärta när jag lyfter högerbenet vilket fick sin förklaring idag - lillebror är nu helt fixerad. 👍🏻🙈💛

Inte många veckor kvar nu och igår monterade jag spjälsängen samt sorterade alla kläder och textiler inför tvätt.

Återbesök hos BM idag pga den dippande kurvan för 1,5 vecka sedan.

Var dock in till förlossningen i torsdag pga lite oro på morgonen men det har jag fått tillbaka sen dess av lillebror i magen - med råge. Jäklar vad han är galen!
Dom gjorde ett väldigt snabbt TUL då som visade +6,2 på vikten, så ingen för liten kille här inte 👍🏻

Mätningen idag visade iaf 1,5cm plus sedan förra gången.
Har under helgen haft riktigt ont mellan benen (ursäkta infon..) samt en hel del tryck nedåt samt smärta när jag lyfter högerbenet vilket fick sin förklaring idag - lillebror är nu helt fixerad. 👍🏻🙈💛

Inte många veckor kvar nu och igår monterade jag spjälsängen samt sorterade alla kläder och textiler inför tvätt.

Vad skönt att det ser bra ut! Och jösses alltså, det börjar närma sig för oss alla nu! :love:

Jag fick hem en hel hög med bebiskläder igår som jag köpt billigt av en kompis, känns jättebra att ha det på plats! Lite allt möjligt i storlekar mellan 50-68 så klarar vi oss ett tag :D Behöver nog inget mer till i början i alla fall, så länge det inte blir en superliten bebis. Ska se till att röja ur några byrålådor så att kläderna får plats och kan ligga någorlunda organiserat.

36062

Första omgången med kläder är nu tvättade 😍

Hjälp! :p

Det här med att uppge inkomstuppgifter till FK, är det jag som ska göra det eller är det min arbetsgivare?

Enligt FK:s "vänta barn-guide" står det att min arbetsgivare ska logga in och uppge mina inkomstuppgifter. Enligt personalavdelningen på mitt jobb ska jag själv uppge min inkomst på Mina Sidor hos FK.
När jag går in på Mina Sidor --> Inkomst så står det att jag ska lämna uppgifter om inkomst i samband med att jag ansöker om föräldrapenning.

Betyder det att jag måste ansöka om föräldrapenning för att kunna uppge inkomst? Hur bråttom är det med sånt?

Det här med att uppge inkomstuppgifter till FK, är det jag som ska göra det eller är det min arbetsgivare?

Enligt FK:s "vänta barn-guide" står det att min arbetsgivare ska logga in och uppge mina inkomstuppgifter. Enligt personalavdelningen på mitt jobb ska jag själv uppge min inkomst på Mina Sidor hos FK.
När jag går in på Mina Sidor --> Inkomst så står det att jag ska lämna uppgifter om inkomst i samband med att jag ansöker om föräldrapenning.

Betyder det att jag måste ansöka om föräldrapenning för att kunna uppge inkomst? Hur bråttom är det med sånt?
Det är antingen ditt jobb eller du.
Du kan fylla i uppgifterna och stärka med avtal, lönebesked eller liknande eller så loggar din arbetsgivare in (går så mkt snabbare...)
Dina inkomstuppgifter krävs vid föräldrapenning och sjukskrivning (längre än dom dagar som ersätts av arbetsgivaren).

Du kan fylla i dina inkomster samtidigt som du skickar in ansökan om dina första föräldradagar, det kommer upp en egen ruta om det :)

Men ju snabbare du får in din inkomstuppgift desto snabbare kan de bestämma SGI och du riskerar inte att få dina utbetalningar försenade 🙂
Jag som har en stor arbetsgivare sa bara till HR så fixade de allt.

Bf+3 idag 😭 Bebis får gärna komma nu, sonen föddes dock på bf+4 så har lite hopp än! Har lite mer ont i fogar idag tycker jag, hoppas att det beror på att hela processen har börjat dra igång så smått 😇🙈

Det är antingen ditt jobb eller du.
Du kan fylla i uppgifterna och stärka med avtal, lönebesked eller liknande eller så loggar din arbetsgivare in (går så mkt snabbare...)
Dina inkomstuppgifter krävs vid föräldrapenning och sjukskrivning (längre än dom dagar som ersätts av arbetsgivaren).

Du kan fylla i dina inkomster samtidigt som du skickar in ansökan om dina första föräldradagar, det kommer upp en egen ruta om det :)
Men ju snabbare du får in din inkomstuppgift desto snabbare kan de bestämma SGI och du riskerar inte att få dina utbetalningar försenade 🙂
Jag som har en stor arbetsgivare sa bara till HR så fixade de allt.

Men suck, det låter som att det hade varit enklare om min arbetsgivare bara kunde fixa det då... :meh: Jag trodde inte det skulle vara några problem, jag jobbar på en statlig myndighet, men fick detta svaret från personal: "Vi lämnar inte några uppgifter till FK om inte de begär det. Det gör FK lite då och då. Så du ska gå in på FKs "Mina sidor" och uppge din årsinkomst."

Men suck, det låter som att det hade varit enklare om min arbetsgivare bara kunde fixa det då... :meh: Jag trodde inte det skulle vara några problem, jag jobbar på en statlig myndighet, men fick detta svaret från personal: "Vi lämnar inte några uppgifter till FK om inte de begär det. Det gör FK lite då och då. Så du ska gå in på FKs "Mina sidor" och uppge din årsinkomst."
Jag fick någon kod, typ fyra siffror, att ge till min arbetsgivare i deras kontakt med FK. Är det en statlig myndighet så måste de ju göra detta ofta? Prova att prata med dem igen, kanske en annan handläggare gör susen 🙄😉
Jag mailade nog bara att jag ville ha in mina inkomstuppgifter och koden FK gett mig. De har ju allt sånt i sina system så det tar ju knappast mer än fem minuter för dem att klicka ihop ett underlag för din årsinkomst.
Det går ju att göra själv men då måste det ju ändå kontrolleras mot din arbetsgivare, så enklare att de skickar in och du bara godkänner.

Då hade jag nog bara gått in och ansökt om några föräldradagar för att få fylla i inkomsten och sen hör väl FK av sig till arbetsgivaren kanske 🤦🏼‍♀️

Bf+3 idag 😭 Bebis får gärna komma nu, sonen föddes dock på bf+4 så har lite hopp än! Har lite mer ont i fogar idag tycker jag, hoppas att det beror på att hela processen har börjat dra igång så smått 😇🙈
Håller tummarna att det gör mer ont för att kroppen jobbar på!
Så spännande detta! Om inte annat så är det inte allt för länge kvar. När sätts man igång i ditt landsting?

Håller tummarna att det gör mer ont för att kroppen jobbar på!
Så spännande detta! Om inte annat så är det inte allt för länge kvar. När sätts man igång i ditt landsting?
14 dagar över tiden är det här, så lite för långt kvar i så fall🙄 Men denna förlossning blir säkert lika lurig som förra, från 0-100 på bara några timmar 🙈

Liknande trådar

Gravid - 1år Fick efter min tredje graviditet åderbråck på ena benet, inte särskilt mycket. Men det har blivit mer och mer hela tiden sedan dess, nu...
Svar
7
· Visningar
441
Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
522
Senast: Bufera
·
Småbarn En vän till mig är gravid och väntar sitt första barn. Hon bor i Tyskland. Jag håller på att sätta ihop ett litet paket med bra att...
Svar
2
· Visningar
975
Senast: gulakatten
·
Gravid - 1år Man blir ju galen när man googlar, som gravid får man ju inte göra typ något alls…. Googlar man på jacuzzi så står det att man ska...
Svar
9
· Visningar
1 766

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka