Höstföräldrar 2019

Är i valet och kvalet om jag ska bok ett privat tillväxtultraljud eller ej, vad tror ni?

SF måttet ligger lite över mitten och pekar lite uppåt snarare än nedåt. Vidare är jag 1,52 cm kort. Själv född med kejsarsnitt då mamma bedömdes vara trång i bäckenet (oklart hur den bedömningen gjordes).

Ingen BM tycker att varken bäckenmätning eller tillväxtultraljud är nödvändigt, och visst förstår jag att mätningar också kan vara osäkra. Men med tanke på alla skräckscenarion man läser om så är jag inte direkt lugn och tillitsfull.
Bäckenmätning går ju inte att ordna privat men tillväxtultraljud går ju fint att boka. Vad hade ni gjort?
Att det pekar uppåt innan det planar ut är fullt normalt och jag hade nog inte oroat mig. Med första barnet ökade kurvan innan hon fixerade sig och då sjönk kurvan lite lite men inte så att det direkt märktes av.

Är i valet och kvalet om jag ska bok ett privat tillväxtultraljud eller ej, vad tror ni?

SF måttet ligger lite över mitten och pekar lite uppåt snarare än nedåt. Vidare är jag 1,52 cm kort. Själv född med kejsarsnitt då mamma bedömdes vara trång i bäckenet (oklart hur den bedömningen gjordes).

Ingen BM tycker att varken bäckenmätning eller tillväxtultraljud är nödvändigt, och visst förstår jag att mätningar också kan vara osäkra. Men med tanke på alla skräckscenarion man läser om så är jag inte direkt lugn och tillitsfull.
Bäckenmätning går ju inte att ordna privat men tillväxtultraljud går ju fint att boka. Vad hade ni gjort?
Vilken vecka är du i? Det är första barnet?
Om du känner att du hade blivit lugnare av ett privat UL så boka in ett, men sedan säger ju egentligen inte storleken på bebisen allt om hur ”lätt” det blir att föda 🙂

Vilken vecka är du i? Det är första barnet?
Om du känner att du hade blivit lugnare av ett privat UL så boka in ett, men sedan säger ju egentligen inte storleken på bebisen allt om hur ”lätt” det blir att föda 🙂
Första barnet, vecka 32 (31+3). Nä, jag har ju förstått att storleken på barnet inte behöver vara avgörande. Vidare så är väl storleksskattningarna inte så säkra heller. Men å andra sidan ser man ju om något skulle se knepigt ut på ultraljudet.

Första barnet, vecka 32 (31+3). Nä, jag har ju förstått att storleken på barnet inte behöver vara avgörande. Vidare så är väl storleksskattningarna inte så säkra heller. Men å andra sidan ser man ju om något skulle se knepigt ut på ultraljudet.
Jag hade försökt släppa oron ang storleken eftersom du fortfarande är under ”översta” kurvan.
Med dottern gick min kurva upp rejält mellan vecka 30-38 för att sen sjunka lite precis i slutet. I vecka 33 var jag uppe på översta linjen och även gången efter. Dottern kom ut 5 dagar före BF och vägde 3600g och var en kortis på 47cm.

Jag hade försökt släppa oron ang storleken eftersom du fortfarande är under ”översta” kurvan.
Med dottern gick min kurva upp rejält mellan vecka 30-38 för att sen sjunka lite precis i slutet. I vecka 33 var jag uppe på översta linjen och även gången efter. Dottern kom ut 5 dagar före BF och vägde 3600g och var en kortis på 47cm.
Vore ju toppen om det vore likadant för mig :D

Ultraljudet idag visade att barnet ligger i tvärläge, fast med huvudet åt andra hållet jämfört med vad barnmorskan trodde igår.
Ska tillbaka till barnmorskan på måndag och då remiss för vändningsförsök om han inte vänt sig rätt.
Jag skulle läsa på lite om Spinning babies och de övningar som de rekommenderar för att försöka få bebis åt rätt håll på egen hand och på så vis slippa ett vändningsförsök :)

Jag skulle läsa på lite om Spinning babies och de övningar som de rekommenderar för att försöka få bebis åt rätt håll på egen hand och på så vis slippa ett vändningsförsök :)
Jag gjorde det igår faktiskt :) Började med att prova den som kändes lättas att göra utan hjälp, när jag var själv på dagen. Ska se om jag kan få till de andra med hjälp också. Vet inte hur mycket jag tror på det, men skadar ju inte att försöka i allafall:)

Din längd i sig säger ju inte så mycket om din övriga kroppsbyggnad, ex hur bäckenet ser ut. En bekant till mig i samma längd, liten och nätt tjej, har inte haft några problem att föda sina två barn vaginalt :)
TUL är ju inte sådär jättetillförlitligt, vill minnas att jag hört något om 10% plus/minus-marginal och att man får ta de mätningarna lite med en nypa salt.
Bäckenmätningarna vet jag inte riktigt hur de går till, men jag vill minnas att de också görs i en sådan position där bäckenet inte är som störst?
Jag själv är inte så orolig av mig sådär, men om jag var du skulle jag läsa på lite om vilka förlossningsställningar som vidgar bäckenet och som underlättar passagen för bebisen. Om jag inte minns helt fel är ex alla fyra och att sitta på huk (förlossningspall) exempel på sådana ställningar.

Jag gjorde det igår faktiskt :) Började med att prova den som kändes lättas att göra utan hjälp, när jag var själv på dagen. Ska se om jag kan få till de andra med hjälp också. Vet inte hur mycket jag tror på det, men skadar ju inte att försöka i allafall:)
Kul! Jag vet inte heller egentligen, men har hört att folk har lyckats med det och det skadar ju inte att försöka som sagt :) Du får återkomma med besked om hur det gick för dig sen ;)
Sen verkar deju kunna ha plats att röra sig ett bra tag där inne, iallafall en del av bebisarna. Jag har två kottar där inne, är i vecka 37 och det är trångt som fasen, men ändå har tvåan plats nog att ändra läge hur han vill!? 😅

Blä idag är det tungt att andas :down: Märks verkligen att lungorna trycks ihop.

En annan sak som verkligen gör mig GALEN är krypningarna/ryckningarna i benen och fötterna som jag får på kvällen och när jag ska sova :arghh::arghh::arghh: Så svårt att slappna av då och jag blir stressad vilket gör det ännu svårare att somna...

Blä idag är det tungt att andas :down: Märks verkligen att lungorna trycks ihop.

En annan sak som verkligen gör mig GALEN är krypningarna/ryckningarna i benen och fötterna som jag får på kvällen och när jag ska sova :arghh::arghh::arghh: Så svårt att slappna av då och jag blir stressad vilket gör det ännu svårare att somna...

Har du testat att äta magnesium? Hjälpte mig bra

Ja, usch nu börjar det vara mycket tryck uppåt här med, svårt att sova också. Får också i mig mindre mat nu än tidigare - det känns fullt! 😣
Dock har jag nog gått upp i vikt så det räcker, även om jag får i mig lite mindre mat nu...😇

Kan massage av ben/fötter hjälpa? Antingen med hjälp av massagemaskin eller hjälpsam anhörig... jag tycker det har hjälpt lite när det varit som värst här.

Det hjälper för stunden i alla fall, så alltid något :) Men just när det slår till när jag ska sova, det är så himla obehagligt... det kryper i benen och fötterna rycker som dårar.

Ja, usch nu börjar det vara mycket tryck uppåt här med, svårt att sova också. Får också i mig mindre mat nu än tidigare - det känns fullt! 😣
Dock har jag nog gått upp i vikt så det räcker, även om jag får i mig lite mindre mat nu...😇

Så mycket härliga symptom :p

Igårkväll låg jag i varmt bad i ca 2 Tim, gick sedan och lade mig i sängen och lillebror försökte sjunka ner ännu längre ner i bäckenet = smärtan från helvetet i ca 10min.
Har idag rätt ont högst upp i magen/livmodern mot revbenskanterna liksom, är som att det sticker en del men känner ingenting i resten av magen/kroppen.
Var nyss och kissade och då kom det liiiiiiite blod på pappret och jag blir nojig direkt..

Igårkväll låg jag i varmt bad i ca 2 Tim, gick sedan och lade mig i sängen och lillebror försökte sjunka ner ännu längre ner i bäckenet = smärtan från helvetet i ca 10min.
Har idag rätt ont högst upp i magen/livmodern mot revbenskanterna liksom, är som att det sticker en del men känner ingenting i resten av magen/kroppen.
Var nyss och kissade och då kom det liiiiiiite blod på pappret och jag blir nojig direkt..

Förstår din noja! Prata med bm?

Liknande trådar

Gravid - 1år Fick efter min tredje graviditet åderbråck på ena benet, inte särskilt mycket. Men det har blivit mer och mer hela tiden sedan dess, nu...
Svar
7
· Visningar
442
Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
522
Senast: Bufera
·
Småbarn En vän till mig är gravid och väntar sitt första barn. Hon bor i Tyskland. Jag håller på att sätta ihop ett litet paket med bra att...
Svar
2
· Visningar
975
Senast: gulakatten
·
Gravid - 1år Man blir ju galen när man googlar, som gravid får man ju inte göra typ något alls…. Googlar man på jacuzzi så står det att man ska...
Svar
9
· Visningar
1 766

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka