Höstföräldrar 2019

Jag vet inte vart vi ska få plats med lillebrors kläder 🤯
Storasyster har en stor byrå från Ikea inne i sitt rum, men där används alla lådor utom en pytteliten. Kanske kan få loss en till genom att rensa bort saker i hallgarderoben och då flytta fleecekläder/overaller dit. Men det räcker inte på långa vägar för allt som behöver komma in.
Sovkläder kommer ligga i lådor i skötbordet.
Alternativet är att trycka ihop alla kläderna inne i storasysters rum eller att jag flyttar ut mina klänningar och liknande som hänger i min ena garderob och sätter in lådor/hyllor där i till lillebrors kläder..

Jag har alltså inte fått flytta ut sambons ”kontor”/gästrummet än, då hade det varit väldigt enkelt ... 😂

Är väldigt svullen i fötterna och nu även i händerna. Gör sjukt ont och känner mig ännu mer invalid. Förut kunde jag ju i alla fall använda händerna, typ borsta hästarna. Nu funkar ju inte det heller :down: använder stödstrumpor vilket hjälper fötterna men är ju ett helvete att få på dom när inte händerna fungerar😣 nu har även kvällsillamåendet och tröttheten kommit tillbaka som jag inte haft sen typ v.12-13.
V.27 nu och jag känner mig gnälligare än någonsin 😅

Är väldigt svullen i fötterna och nu även i händerna. Gör sjukt ont och känner mig ännu mer invalid. Förut kunde jag ju i alla fall använda händerna, typ borsta hästarna. Nu funkar ju inte det heller :down: använder stödstrumpor vilket hjälper fötterna men är ju ett helvete att få på dom när inte händerna fungerar😣 nu har även kvällsillamåendet och tröttheten kommit tillbaka som jag inte haft sen typ v.12-13.
Usch stackare! :(

Jag mår ganska bra, kan jobba heltid på kontorsjobb, men har flexibla tider som tur är. Har dock gått upp ca 14 kg, så det börjar bli lite tungt. Vecka 31 (30+5) Lite svullen i fötter mm men ingen foglossning att tala om. Liten härjar bra i magen och det är svårt att hitta vettiga sätt att sova på vissa nätter.

Jag funderar på att göra ett tillväxtultraljud privat, då mitt SF mått ligger i övre delen av normalspannet och jag inte upplever att barnmorskan lyssnar på vad jag säger.

Vecka 29 nu, trött, speciellt efter jobbet och lite foglossning som kommer och går. Det känns både långt till november men samtidigt när jag tänker på att det bara är strax två månader kvar att jobba så känns det väldigt snart!

Rider väldigt lite nu för tiden, nån enstaka gång i veckan, men idag var jag och magen ute och åkte lite häst. Maken och hundarna var med och promenerade så det var mysigt! Han är snäll min häst som bär så försiktigt omkring på sin otympliga matte, bökigast var dock att komma av! 🤣 fick låna kompisens dressyrsadel idag vilket mina fogar tackade för!

Usch stackare, det lät inge roligt alls!

Jag har fått magsjuka :yuck: har sovit lite oroligt i natt och vaknat några gånger och varit illamående men inte så mycket mer. I morse eskalerade det dock och jag har varit sängliggandes hela dagen. Mat har inte varit att tänka på och knappt att jag fått i mig någon vätska heller utan att det kommit upp direkt. Jag har aldrig varit magsjuk som vuxen!

Googlade en massa och det ska ju inte vara någon större fara för bebis men hur länge utan att kunna behålla vätska är ofarligt innan man bör ringa vårdcentralen?
Lillen har dock bökat runt som en tok där inne idag, säkert inte så skönt för honom när jag krampar hela tiden :cry:

Jag har fått magsjuka :yuck: har sovit lite oroligt i natt och vaknat några gånger och varit illamående men inte så mycket mer. I morse eskalerade det dock och jag har varit sängliggandes hela dagen. Mat har inte varit att tänka på och knappt att jag fått i mig någon vätska heller utan att det kommit upp direkt. Jag har aldrig varit magsjuk som vuxen!

Googlade en massa och det ska ju inte vara någon större fara för bebis men hur länge utan att kunna behålla vätska är ofarligt innan man bör ringa vårdcentralen?
Lillen har dock bökat runt som en tok där inne idag, säkert inte så skönt för honom när jag krampar hela tiden :cry:

Åh stackare! :( Hoppas det ger med sig snart! Har ingen aning om när man bör ringa men om du är orolig så är det väl bra att du ringer och hör dig för, antingen hos BM eller VC. Krya på dig!

Jag går in i vecka 30 idag, känns som en milstolpe :D Mår fortsatt rätt bra men blir mer och mer otymplig. Sover lite sämre också, dels vaknar jag på natten för att jag är kissnödig och dels har lungorna fått mindre plats så jag måste böka upp kuddarna för att inte hamna för långt ner och få andnöd. Det blir inte så väldigt bekvämt men vad ska man göra.

En veckas semester kvar i alla fall! Får passa på att sova och vila så mycket jag kan, det lär bli sämre på den fronten framöver.

V.33 nu och jag trodde jag skulle börja jobba i morgon för vi antog att förskolans inskolning för storebror bara var en vecka, hehe, men det visade sig att det var två. Vet inte riktigt varför jag antog det, men jag har fått en veckas ledigt till från jobbet i alla fall (klagar inte på det!)
Känns lite segt nu, har fått en del kvälls-illamående vilket jag inte hade under första graviditeten och inte egentligen haft under denna tidigare heller. Tycker även bebis ligger rätt högt och trycker mot revbenen och det är inte jätteskönt. Men i övrigt går det väl rätt bra ändå, har bara gått upp 6-7kg hittills och har inte problem med foglossning vilket jag hade under en kort period för ett par veckor sen.
Ska till BM på onsdag igen för ett sedvanligt besök.

Andra tillfället på föräldragruppen idag, tema förlossning. Helt ok. Jag störde mig bara lite på att ett av paren kändes ganska fokuserade på vad som kan gå fel, inte alls vad jag vill höra. Barnmorskan som höll i det försökte också styra bort från såna diskussioner vilket jag uppskattade. Klart saker kan hända men personligen vill jag bara höra om positiva förlossningshistorier eller åtminstone där allt har varit inom normalspannet eller vad man ska säga.

Det jag mest tog med mig från idag är att man ska försöka skapa lugn och ro under latensfasen för att det frisätter oxytocin och stimulerar värkarbetet :)

@Lovise Jag har hört att många får tillbaka illamående mot slutet av graviditeten, känns ju taskigt :p

Precis! Här tror man att man har sitt på det torra när alla veckor med potentiellt ”morgon-illamåenden” mm är förbi, och så börjar man må illa i v 32 liksom 😅 Slutet är ju nära i alla fall, så ska väl gå att överleva.

Andra tillfället på föräldragruppen idag, tema förlossning. Helt ok. Jag störde mig bara lite på att ett av paren kändes ganska fokuserade på vad som kan gå fel, inte alls vad jag vill höra. Barnmorskan som höll i det försökte också styra bort från såna diskussioner vilket jag uppskattade. Klart saker kan hända men personligen vill jag bara höra om positiva förlossningshistorier eller åtminstone där allt har varit inom normalspannet eller vad man ska säga.

Det jag mest tog med mig från idag är att man ska försöka skapa lugn och ro under latensfasen för att det frisätter oxytocin och stimulerar värkarbetet :)
Ja det finns alltid någon som fokuserar på katastrofscenarion... För mig hjälpte det mycket att läsa på om normalförloppet och vanliga komplikationer samt hur de brukar lösas. Utan katastroftänk, men att vara förberedd och veta hur det brukar gå till samt att veta ungefär vad som skulle hända vid de vanligaste komplikationerna. Kan verkligen rekommendera böckerna av Gudrun Abascal 👍 Mycket lugna och sakliga utan att jag som redan var ganska rädd blev orolig utan snarare kände mig lugn i att ha koll på läget 😊

Ja det finns alltid någon som fokuserar på katastrofscenarion... För mig hjälpte det mycket att läsa på om normalförloppet och vanliga komplikationer samt hur de brukar lösas. Utan katastroftänk, men att vara förberedd och veta hur det brukar gå till samt att veta ungefär vad som skulle hända vid de vanligaste komplikationerna. Kan verkligen rekommendera böckerna av Gudrun Abascal 👍 Mycket lugna och sakliga utan att jag som redan var ganska rädd blev orolig utan snarare kände mig lugn i att ha koll på läget 😊

Jamen precis, det känns helt okej och rimligt. Men inga historier om någons kompis mosters kusin som fick problem XYZ, jag vill inte höra! Jag är inte rädd i nuläget och hoppas kunna behålla en lugn inställning :)

Jag har precis klickat hem matchande pyjamasar till lillebror och storasyster..
Skulle egentligen inte handla mer till bebisen men kunde inte låta bli nu när det var 20% på Lindex och storasyster växt ur sina pyjamasar i 92 :angel:

Lillebror är galen i magen för det mesta och jag sover riktigt uselt på nätterna så det är trötta dagar här hemma. Det är en hel del uppbokat på helgerna nu framöver med planering inför min 30årsfest (i vecka 35, hur tänkte jag nu?!), barnkalas för kusin och en resa till Spanien för sambon som blir borta en weekend - sen är det bara 3-4 veckor kvar! Herrejösses - vart tog alla månader vägen?

Ikväll ska jag åka 2 tim enkel väg för att hämta en rockare till shettisen som förhoppningsvis underlättar motionen framöver samt underlättar att få med dottern till stallet, hon har blivit lite feg på sistone och imorgon ska det slängas sopor hela dagen. Torsdag är det besök hos MVC igen. Ska då försöka boka in en tid till om 2veckor, så jag har varannan vecka nu fram till BF, är lite orolig för tillväxten då jag känner mig lika stor nu som jag var när jag födde dottern... :crazy:

Jag var hos barnmorskan idag, är i v 36. Tyvärr låg bebisen i tvärläge idag, har legat med huvudet nedåt tidigare. Det gjorde att SF-måttet planat ut ordentligt också. Fick för säkerhets skull en tid för ultraljud imorgon, för att kontrollera tillväxt och fosterläge. Jag har haft ett litet sammanbrott och gråtit, då jag helst vill undvika snitt. Men ska försöka att inte gå händelserna i förväg mer nu. Och när jag känner efter nu tycker jag det känns som att huvudet är nedåt igen, hoppas att han fortfarande är väldigt rörlig bara och lägger sig tillrätta snart.

Jag var hos barnmorskan idag, är i v 36. Tyvärr låg bebisen i tvärläge idag, har legat med huvudet nedåt tidigare. Det gjorde att SF-måttet planat ut ordentligt också. Fick för säkerhets skull en tid för ultraljud imorgon, för att kontrollera tillväxt och fosterläge. Jag har haft ett litet sammanbrott och gråtit, då jag helst vill undvika snitt. Men ska försöka att inte gå händelserna i förväg mer nu. Och när jag känner efter nu tycker jag det känns som att huvudet är nedåt igen, hoppas att han fortfarande är väldigt rörlig bara och lägger sig tillrätta snart.
Dom kan ju vara rörliga länge innan dom fixerar sig helt och slutar snurra omkring.
Om det nu skulle vara att han ligger i tvärläge imorgon så erbjuds du vändningsförsök och vad jag läst så går dom försöken ofta väldigt bra och bebisen håller sig sedan kvar i rätt läge.
Man kan ju även föda i sätesbjudning om man vill.
Håller dock tummarna att han vänt sig tillrätta och att du känner dig än mer lugnad efter morgondagens ultraljud.

Dom kan ju vara rörliga länge innan dom fixerar sig helt och slutar snurra omkring.
Om det nu skulle vara att han ligger i tvärläge imorgon så erbjuds du vändningsförsök och vad jag läst så går dom försöken ofta väldigt bra och bebisen håller sig sedan kvar i rätt läge.
Man kan ju även föda i sätesbjudning om man vill.
Håller dock tummarna att han vänt sig tillrätta och att du känner dig än mer lugnad efter morgondagens ultraljud.
Ultraljudet är nog mest för tillväxtkontroll då SF-måttet inte ökat alls sen senast. Men att man då även kan passa på att se hur han ligger. Ska sen tillbaka till barnmorskan på måndag och remiss för vändningsförsök efter det om han ligger kvar i tvärläge då.
Är inte orolig för tillväxten, det förstår jag ju att måttet blir mindre om barnet ligger på tvären.

I säte kan man ju få föda vaginalt, men i tvärläge går det inte om jag förstått det rätt.

Men det känns redan bättre, det blir nog bra hur som, men jag hoppas på en vaginal förlossning.

Min (sommartråden) låg oxå i tvärläge i v 36, men typ bara den dagen jag var hos bm tror jag.. hon låg rätt i v.37 igen. Nu snittades hon ut ändå tillslut, men det hade inget med tvärläget att göra. Här är rutinen att man försöker vända med påföljande direkt igångsättning i v38 vid fortsatt tvärläge.

Liknande trådar

Gravid - 1år Fick efter min tredje graviditet åderbråck på ena benet, inte särskilt mycket. Men det har blivit mer och mer hela tiden sedan dess, nu...
Svar
7
· Visningar
444
Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
523
Senast: Bufera
·
Småbarn En vän till mig är gravid och väntar sitt första barn. Hon bor i Tyskland. Jag håller på att sätta ihop ett litet paket med bra att...
Svar
2
· Visningar
975
Senast: gulakatten
·
Gravid - 1år Man blir ju galen när man googlar, som gravid får man ju inte göra typ något alls…. Googlar man på jacuzzi så står det att man ska...
Svar
9
· Visningar
1 766

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka