Höstföräldrar 2015 #3

Status
Stängd för vidare inlägg.
En liten parentes i diskussionen om dyslexi och krypande - jag läste den här bloggen en hel del förut http://barnhjarnan.blogspot.se och hon beskrev framför allt korsmönstret i krypandet som väldigt utvecklande för hjärnhalvorna och deras samspel.

"Vid den korsvisa ålningen och krypningen påbörjas och utvecklas samsynen, förmågan att konvergera sina ögon, bilda den där triangeln. Denna samsynen ska sedan utvecklas vidare, och blir sofistikerad samsyn, som resulterar i att barnet kan se så små bokstäver som du läser nu.

Men ålar och kryper inte barnet, då utvecklas inte samsynen så bra, och resulterar ofta i motorisk klumpighet. Denna klumpighet kommer av att barnet inte har ett väl fungerande djupseende, och inte kan avgöra avstånd eller höjd enbart vid hjälp av synen. Dessa barnen blir i våra ögon, i tillägg till klumpiga, överdrivet varsamma. De rör sig saktare, håller i ledstången... Och tur är det för dem att de är varsamma, hur skulle det annars gå när de går i trappor och inte riktig kan se VART trappstegen är i förhållande till varann? Kom i håg de suddiga pekfingrarna.

Och mycket ofta följas motorisk klumpighet av läs-svårigheter. Inte konstigt. Utan den simpla samsynen fullt utvecklad, kan heller inte den sofistikerade samsynen utvecklas. Och den sofistikerade samsynen behövs när man ska läsa små bokstäver."

Och lite senare i texten

"Sen är hjärnan så fantastisk att det även går att backa bandet. Krypandet senare än 1-års ålder utvecklar också samsynen. Fast det är inte så lätt att få dem åla och krypa när de först har börjat gå."

Dvs att krypskola (korsmönsterrörelser) med större barn kan fortsätta utveckla samspelet mellan hjärnhalvorna. Intressant tycker jag :)

Vi har haft samma aktiviteter som ni, babysim och mammajympa, men jympan är slut och babysimmet är slut nästa vecka. Hade tänkt gå på babyrytmik men den var fullbokad, hoppas på bättre tur nästa termin.

Provade öppna förskolan och gillade inte heller det. Ska prova någon gång till. Vi har en stalldag när hästen vilar, en dag för städning, brukar åka till stan en dag, promenerar lite, leker, gör bebismat, tittar på TV. Läser lite när bebis sover, eller surfar.

Jag måste nog försöka komma på mer aktiviteter för som det är nu är det tråkigt deluxe. Visst det är kul att hänga med bebis men ändå, det blir tråkigt. Jag vet inte vad men det är något som skaver lite. Kanske att bebis ska vara hemma typ 15-16 månader till innan det är dags för dagis vilket innebär att det är länge kvar innan det här långtråkiga går över. Å andra sidan borde man ju kunna göra mer ju äldre hon blir = mindre tråkigt. Jag vill att hon ska börja dagis tidigare men det vill inte sambo = jag får vara hemma länge, för länge.

Jag måste nog försöka komma på mer aktiviteter för som det är nu är det tråkigt deluxe. Visst det är kul att hänga med bebis men ändå, det blir tråkigt. Jag vet inte vad men det är något som skaver lite. Kanske att bebis ska vara hemma typ 15-16 månader till innan det är dags för dagis vilket innebär att det är länge kvar innan det här långtråkiga går över. Å andra sidan borde man ju kunna göra mer ju äldre hon blir = mindre tråkigt. Jag vill att hon ska börja dagis tidigare men det vill inte sambo = jag får vara hemma länge, för länge.

Din sambo bestämmer hur länge du ska vara föräldraledig? Ja det låter ju rätt kvävande, förstår om det skaver.

Din sambo bestämmer hur länge du ska vara föräldraledig? Ja det låter ju rätt kvävande, förstår om det skaver.

Nja, han vill att bebis ska vara hemma länge (till 2 år) och nån måste ju passa henne och det är jag. Jag vill väl också att hon ska kunna vara hemma länge men vi har ju möjlighet att tex låta henne gå 3 dagar i veckan a 3 timmar styck. Då kan jag hämta 1030, superkort dag ju. Det tycker jag hade varit perfekt. Hon får social kontakt med andra barn och jag får jobba och inte vara 24/7 med bebis. Men det är ju ett tag kvar tills det är aktuellt. Har mest varit på dåligt humör pga sjukt uttråkad och då börjar iaf jag tänka på allt annat som jag ev kan störa mig på, när jag ändå är på dåligt humör så att säga.

Nja, han vill att bebis ska vara hemma länge (till 2 år) och nån måste ju passa henne och det är jag. Jag vill väl också att hon ska kunna vara hemma länge men vi har ju möjlighet att tex låta henne gå 3 dagar i veckan a 3 timmar styck. Då kan jag hämta 1030, superkort dag ju. Det tycker jag hade varit perfekt. Hon får social kontakt med andra barn och jag får jobba och inte vara 24/7 med bebis. Men det är ju ett tag kvar tills det är aktuellt. Har mest varit på dåligt humör pga sjukt uttråkad och då börjar iaf jag tänka på allt annat som jag ev kan störa mig på, när jag ändå är på dåligt humör så att säga.
Men varför kan inte han vara hemma då?

Då får man ju prioritera, sänka utgifter osv. Jag förstår att det inte är särskilt skoj att tappa så mycket i inkomst men vill han inte vara hemma med sitt barn?

Bara vår hyra är 15k/mån. (Varför köper ni inte kommer säkert flera tänka, för att en likvärdig lägenhet går på 5-6 miljoner, de räntekostnaderna blir ju gigantiska, har redan kollat). I övrigt har vi inte så mkt utgifter, speciellt inte nu utan häst utan kan spara massor, mer än en normal månadslön kan sparas varje månad. Och det är just sparandet som han inte vill tumma på. Han jobbar hemifrån så han tycker nog inte att han missar så mycket. I sommar ska han ta ut några veckor iaf. Jag tänker driva igenom en tidig dagisstart (typ 1.5 år) 2-3 dagar i veckan i tre timmar per gång. Tycker att den det drabbar mest (dvs jag) ska ha den avgörande rösten.

Bara vår hyra är 15k/mån. (Varför köper ni inte kommer säkert flera tänka, för att en likvärdig lägenhet går på 5-6 miljoner, de räntekostnaderna blir ju gigantiska, har redan kollat). I övrigt har vi inte så mkt utgifter, speciellt inte nu utan häst utan kan spara massor, mer än en normal månadslön kan sparas varje månad. Och det är just sparandet som han inte vill tumma på. Han jobbar hemifrån så han tycker nog inte att han missar så mycket. I sommar ska han ta ut några veckor iaf. Jag tänker driva igenom en tidig dagisstart (typ 1.5 år) 2-3 dagar i veckan i tre timmar per gång. Tycker att den det drabbar mest (dvs jag) ska ha den avgörande rösten.
Men då är det ju skitenkelt, prioritera ner sparandet en period? Det borde ju rimligtvis vara värt det för att du ska kunna jobba och inte bara vara "mamma". Jag håller med dig om att du borde ha något att säga till om i diskussionen, verkar ju lite trist relation där han bara bestämmer hur ni gör.

Är han egenföretagare BernT? Sitter han ändå hemma kan han väl ta henne nån timme morgontid så kan du jobba då?
Som en parantes är jag så trött på det där snacket, höginkomsttagare har oftast mycket bättre villkor där tex arbetet fyller upp till 90% av lönen en period. Till skillnad från "vanliga" där man får 10% av lönen. Sen får man jämställdhetsbonus vilket i vårt fall blir 1800:-/månad i ett par månader.

Jag siktar på att börja jobba i Augusti så jag har snarare ångest över att tiden rinner ut.

Men du, om det känns så långtråkigt för dig att vara hemma får ni ju försöka lösa det. Även om det innebär att ni får dra ner på sparandet en tid. Det ska ju vara på ett sätt så att ni alla mår bra.

Jag tar ut föräldrapenning så att jag får ca 40 % av min lön, sen tillkommer barnbidraget plus lite pengar från våra resp sparkonton. Det ger ungefär 50 % av lönen (min) att leva för varje månad. Har inget sparande alls nu (eller ja, sambon sparar lite åt dottern varje månad). Visste ju att jag skulle bli hemma så jag sparade undan lite pengar för att ha extra till hästen. Extra grejer som jag vill eller behöver göra betalar sambon, tex babysim och skor till hästen nu senast. Han får helt enkelt betala en större del av allt nu än annars och minska sparandet.

Ni har få utgifter, sparar mer än en normal månadslön i månaden, han jobbar hemifrån och du jobbar oregelbundet/skift(?)? Jag förstår verkligen inte vad som är problemet? Med föräldraförsäkringen och förskola måste ni ju ha massor av tänkbara lösningar, antagligen fler än de allra flesta. Är det bara några timmar förskola i veckan det handlar om kanske han bara behöver plocka ut 1/4 föräldradag två gånger i veckan? Varför skulle det vara en så stor uppoffring att du känner dig tvungen att antingen vara hemma eller mot hans vilja driva igenom tidig förskola? Jag fattar inte.

Ni har få utgifter, sparar mer än en normal månadslön i månaden, han jobbar hemifrån och du jobbar oregelbundet/skift(?)? Jag förstår verkligen inte vad som är problemet? Med föräldraförsäkringen och förskola måste ni ju ha massor av tänkbara lösningar, antagligen fler än de allra flesta. Är det bara några timmar förskola i veckan det handlar om kanske han bara behöver plocka ut 1/4 föräldradag två gånger i veckan? Varför skulle det vara en så stor uppoffring att du känner dig tvungen att antingen vara hemma eller mot hans vilja driva igenom tidig förskola? Jag fattar inte.

Visst är det underbart när folk (i detta fall pappan) prompt ska ha saker på ett visst sätt men tänker inte lägga två strån i kors för att det ska bli verklighet utan allt ansvar dumpas på någon annan (i detta fall mamman)?

Det finns helt uppenbart inga praktiska problem här, snarare en himla massa möjligheter, precis som du skriver. Det här är rakt igenom ett attitydproblem, ett rasande oattraktivt sådant.

Någon som kikat på bilstol nr 2?

Vi var inom babyproffsen igår och klämde, kände och provade. Det kommer bli en Be Safe izi plus då den passar oss bäst.
Gillar däremot inte säljare som säger men vad säger ni, ska vi ta en på en gång och nästan tvinga en att öppna plånboken pga säljande tjat.
Nej, köper jag något för 5000 kr så vill jag faktiskt tänka några dagar oavsett hur bra stolen verkar och passar oss.
Man får ju inte lämna tillbaka heller (förståeligt) men då vill jag inte heller göra ett felköp.
Bara pga tjatet om att köpa på studs så kommer vi nog köpa någon annanstans, såvida dom inte kommer med en bra kampanj på den inom det snaraste.
Känner dock ingen panik. Jag ska operera min hand nästa vecka och känner att det vore väldigt praktiskt att kunna bära lillan i babyskyddet i andra handen ett litet tag till utan att överbelasta opererade handen på några veckor sen.
Vill dessutom köpa så nära inpå vi ska använda den sen så kommer vänta och se hur väl handen funkar.
Jag ska ju operera min ordinarie hand jag använder mest så misstänker alla hjälpmedel som finns för att underlätta vardagen blir bra att ha till hands närmaste tiden.
Jag ska duscha kvällen innan op för det lär jag väl inte fixa på en vecka minst sen att tvätta håret, och torka mig efter toabesök vill jag inte tänka på :p
Största problemet med bilstolen nu är vilken färg vi ska välja. Jag vill ha helsvarta och min man svart med silverranden. Sicket problem :p

Någon som kikat på bilstol nr 2?

Vi var inom babyproffsen igår och klämde, kände och provade. Det kommer bli en Be Safe izi plus då den passar oss bäst.
Gillar däremot inte säljare som säger men vad säger ni, ska vi ta en på en gång och nästan tvinga en att öppna plånboken pga säljande tjat.
Nej, köper jag något för 5000 kr så vill jag faktiskt tänka några dagar oavsett hur bra stolen verkar och passar oss.
Man får ju inte lämna tillbaka heller (förståeligt) men då vill jag inte heller göra ett felköp.
Bara pga tjatet om att köpa på studs så kommer vi nog köpa någon annanstans, såvida dom inte kommer med en bra kampanj på den inom det snaraste.
Känner dock ingen panik. Jag ska operera min hand nästa vecka och känner att det vore väldigt praktiskt att kunna bära lillan i babyskyddet i andra handen ett litet tag till utan att överbelasta opererade handen på några veckor sen.
Vill dessutom köpa så nära inpå vi ska använda den sen så kommer vänta och se hur väl handen funkar.
Jag ska ju operera min ordinarie hand jag använder mest så misstänker alla hjälpmedel som finns för att underlätta vardagen blir bra att ha till hands närmaste tiden.
Jag ska duscha kvällen innan op för det lär jag väl inte fixa på en vecka minst sen att tvätta håret, och torka mig efter toabesök vill jag inte tänka på :p
Största problemet med bilstolen nu är vilken färg vi ska välja. Jag vill ha helsvarta och min man svart med silverranden. Sicket problem :p

Vi har britax hiway 2 till våra båda. Enbart för att de var de enda som fick plats :D

Och man klarar mer än man tror med dominant hand justerad. Jag opererade höger hand när stora dottern var fem månader, och var gipsad i fyra månader sen, hälften av tiden från axeln till knogarna. Då upplevde jag det ENKLARE när hon gick över till vanlig bilstol, för det var svårt att få ur babyskyddet ur bilen. Jag fick på något magiskt sätt upp ungen i selen i det skicket och klarade det mesta. De första dagarna fick någon annan tömma skottkärran i stallet, men efter ett tag klarade jag det med.
Sen att jag inte BORDE gjort allt det där är en annan femma... :angel:

• Gilla
Reactions: MM
Och man blir så gott som vänsterhänt efter ett tag, även om handstilen inte är så jäkla häftig. Jag skrev allt jag kunde på datorn och adresserade ibland brev med dymo-apparat :rofl:
Och man lär sig torka sig i ändan även med vänster hand :cautious::angel:

• Gilla
Reactions: MM
Och man blir så gott som vänsterhänt efter ett tag, även om handstilen inte är så jäkla häftig. Jag skrev allt jag kunde på datorn och adresserade ibland brev med dymo-apparat :rofl:
Och man lär sig torka sig i ändan även med vänster hand :cautious::angel:

Funkar vänster hand är jag nöjd, jag är vänsterhänt :p ;)
Men jag är helt funktionshindrad på bara höger. Jag bröt min vänster överarm när jag var 14 år och hade den upphängd i en sån där den vilar i om ni fattar min bra beskrivning :p
Jag satt på soffan i en månad. Kunde inte göra ett skit. Däremot inga problem med att slå på tappsko när höger hand var gipsad då jag opererade den en gång.
Jag är i väldigt behov av min dominanta hand. Lite orolig över hur det kommer gå men det får ju lösa sig på något vis. Tösen har snart sommarlov så lite hjälp av henne kommer jag ha och hästen åker förhoppningsvis ut på bete snart.
Jag tänkte mest med skyddet att det blir skönt att inte behöva krångla ur henne ur skyddet för små handlingar och att åka till stallet. Då börja krångla med att ta ur vagn ur bilen m.m. och dessutom måste ha både barnvagn och kundvagn om jag måste handla själv. Nej tack :D
För selen får jag inte på mig med bara en hand tyvärr.

Vi har britax hiway 2 till våra båda. Enbart för att de var de enda som fick plats :D

Och man klarar mer än man tror med dominant hand justerad. Jag opererade höger hand när stora dottern var fem månader, och var gipsad i fyra månader sen, hälften av tiden från axeln till knogarna. Då upplevde jag det ENKLARE när hon gick över till vanlig bilstol, för det var svårt att få ur babyskyddet ur bilen. Jag fick på något magiskt sätt upp ungen i selen i det skicket och klarade det mesta. De första dagarna fick någon annan tömma skottkärran i stallet, men efter ett tag klarade jag det med.
Sen att jag inte BORDE gjort allt det där är en annan femma... :angel:

Vi ska ju ha plats för tre stolar där bak, även om dom stora bara har bältesstol numera. Dom blir ju 8 och 10 år i år så dom sjunger på sista versen på dom stolarna med. Tösen är egentligen för stor för sin men hon är inte tillräckligt lång än för att sitta utan och sonen lär ju kunna sitta i sin tills han blir 15 år med sina -3 på kurvorna...
Vi kopplade ur airbagen på bilen förra veckan så nu kan vi växla lite mer hur vi sätter dom.
Dom får inte plats som det är nu med sina tre stolar där bak men be safen satt lite bättre så vi hoppas vi slipper krångla så mycket nu. Ska nog prova den med alla ungar i en gång med innan ett köp.

Funkar vänster hand är jag nöjd, jag är vänsterhänt :p ;)
Men jag är helt funktionshindrad på bara höger. Jag bröt min vänster överarm när jag var 14 år och hade den upphängd i en sån där den vilar i om ni fattar min bra beskrivning :p
Jag satt på soffan i en månad. Kunde inte göra ett skit. Däremot inga problem med att slå på tappsko när höger hand var gipsad då jag opererade den en gång.
Jag är i väldigt behov av min dominanta hand. Lite orolig över hur det kommer gå men det får ju lösa sig på något vis. Tösen har snart sommarlov så lite hjälp av henne kommer jag ha och hästen åker förhoppningsvis ut på bete snart.
Jag tänkte mest med skyddet att det blir skönt att inte behöva krångla ur henne ur skyddet för små handlingar och att åka till stallet. Då börja krångla med att ta ur vagn ur bilen m.m. och dessutom måste ha både barnvagn och kundvagn om jag måste handla själv. Nej tack :D
För selen får jag inte på mig med bara en hand tyvärr.

Mitella tror jag det heter. Arm-grejen :idea:
Jag trodde inte heller att jag skulle klara selen, var beredd att få be främlingar om hjälp men det gick galant. Fråga mig inte hur. Då kunde jag ju använda min rätvinklade gipsade arm som stöd och knäppa bakom nacken med vänster. Folk blev rätt imponerade :up: Så ge det en chans sen, när den värsta smärtan lagt sig. Mocka skit gick också bra, men hyvla ost var ren lögn att klara av. Hej fördigskivad ost!

Jag var också inställd på det värsta, det ska man nog vara, men inte vara rädd för att prova. Som sagt, man hittar nya metoder helt enkelt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
464
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 035
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 926
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 097
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar