Höstföräldrar 2015 #3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Siri tycker fortfarande att det är lite jobbigt med avstånd, börjar ofta gråta om en av oss går iväg och slutar direkt när hon ser personen igen. Hon är lite orolig på kvällarna igen, värst runt 00. Men vi har äntligen kommit ifrån att hon måste snutta på mig för att komma till ro, det räcker att få komma upp i famnen en snabb stund, kanske få en skvätt vatten. På dagarna är hon sjukt rolig och pratar nonstop :D och äter som en hel karl!

Lillpluttan har ökat fint i vikt sen förra kollen för en månad sen, 1175 gram :p
Å två cm på längden. Så nu väger hon 7675 gram. Fortfarande minstingen av mina tre :love:
Läkaren undrade dock vad vi börjat göda henne med men min mjölk var ju av lättmjölk från början så..
Fick sin andra hepatit B spruta med och var bara ledsen i 10 sekunder och sen var allt bra igen.
Nästa koll om två månader.
Läkaren sa att allt såg finfint ut på besiktningen så jag är nöjd med det.
Tösabiten utvecklade sig lite mer nu så som du skrev @Balahé och igår var det väl jag la henne på mage och vips så rullade hon över på rygg! Inte för att hon fattade vad som hände, hon såg faktiskt ut som en frågetecken :D
Å idag har hon suttit i vagnen (fastspänd runt midjan) utan ryggstödet och lekt.

Men det märks att hon vuxit som ogräs. Jag köpte ju precis ett lass med 68 kläder å nu sitter nästan 74 bättre. Hon hoppade väldigt snabbt här i storlekarna. Tur jag köpt ett lager med kläder :p
Vad använder ni nu när det varit varmt?
Hon har fått ha klänning med en trosa över blöjan så ser det lite mer påklätt ut varmaste dagarna och sen tunn byxa och kofta om det inte varit långärmad klänning, och solhatt när vi varit i solen.

Har verkligen inte känt ett behov av klänningar tidigare men nu funkar plagget riktigt bra tycker jag, allra bäst med inbyggt body.

Lillpluttan har ökat fint i vikt sen förra kollen för en månad sen, 1175 gram :p
Å två cm på längden. Så nu väger hon 7675 gram. Fortfarande minstingen av mina tre :love:
Läkaren undrade dock vad vi börjat göda henne med men min mjölk var ju av lättmjölk från början så..
Fick sin andra hepatit B spruta med och var bara ledsen i 10 sekunder och sen var allt bra igen.
Tösabiten utvecklade sig lite mer nu så som du skrev @Balahé och igår var det väl jag la henne på mage och vips så rullade hon över på rygg! Inte för att hon fattade vad som hände, hon såg faktiskt ut som en frågetecken :D
Å idag har hon suttit i vagnen (fastspänd runt midjan) utan ryggstödet och lekt.

Men det märks att hon vuxit som ogräs. Jag köpte ju precis ett lass med 68 kläder å nu sitter nästan 74 bättre. Hon hoppade väldigt snabbt här i storlekarna. Tur jag köpt ett lager med kläder :p
Hon har fått ha klänning med en trosa över blöjan så ser det lite mer påklätt ut varmaste dagarna och sen tunn byxa och kofta om det inte varit långärmad klänning, och solhatt när vi varit i solen.

Har verkligen inte känt ett behov av klänningar tidigare men nu funkar plagget riktigt bra tycker jag, allra bäst med inbyggt body.
Wow, hon tar sig i vikt du:D Skönt. De lär ju sig saker olika fort beroende på intresse. Din sitter ju klart bättre än min tex. Snart ska du se att hon rullar hit och dit. Från att det hände av en slump tror jag att det tog ca 10 dagar innan det började hända mer regelbundet. Nu är det lögn att ha henne på rygg, hon snurrar över direkt om hon är pigg. Då ska hon öva på att krypa. Det består än så länge mest av att bli arg över att hon inte får grepp och kan dra sig fram med händerna. Men hon blir nästan argare om jag vänder tillbaka henne :D.

Det finns en tabell på 1177 över när barnet bör ha lärt sig olika färdigheter. Den är bra när man blir otålig.

• Gilla
Reactions: MM
Det finns en tabell på 1177 över när barnet bör ha lärt sig olika färdigheter. Den är bra när man blir otålig.

Den har jag också tittat på eftersom jag tyckt det känts som Alva varit tidig med mycket och det stämde på den, hon ligger på tidig på alla färdigheter hon kan hittills. Det är bara stå och gå kvar nu typ.

Vi hade precis samma här för ca en månad sen (samtidigt som jag började jobba och gick utbildning, dvs sköt pistol hela dagarna. Då vill man gärna vara utvilad :nailbiting:). Det släppte ganska snabbt så du får säkert sova snart igen ;)

Så rätt du hade, nu har jag fått sova :D Igår kväll somnade hon själv, vaknade två gånger för mat, inget gnäll och inget snuttande. :)

Skönt att vikten går på rätt håll!

När det varit varmt här har vi haft tunn body eller tröja och tunna byxor. Inomhus har vi struntat i byxor. Vill ju ha benen skyddade från solen och tycker det blir svalare med tunna byxor än strumpbyxor! Är det allt för varmt håller vi oss inomhus eller i skuggan när det är som värst :) och solhatt förstås, har en jättebra från Åhléns som skuggar hela ansiktet men inte faller ner framför ögonen.

Wow, hon tar sig i vikt du:D Skönt. De lär ju sig saker olika fort beroende på intresse. Din sitter ju klart bättre än min tex. Snart ska du se att hon rullar hit och dit. Från att det hände av en slump tror jag att det tog ca 10 dagar innan det började hända mer regelbundet. Nu är det lögn att ha henne på rygg, hon snurrar över direkt om hon är pigg. Då ska hon öva på att krypa. Det består än så länge mest av att bli arg över att hon inte får grepp och kan dra sig fram med händerna. Men hon blir nästan argare om jag vänder tillbaka henne :D.

Haha, hon faller ju om jag inte håller i henne :p
Jag tror bältet i vagnen håller upp henne bra men sitter hon bara med lite stöd så sitter hon bra :) Hon säckar inte ihop.

När jag la henne på mage så slutade det med att hon snurrade en bit så får hon bara kläm på fötterna så kommer hon nog åla sig fram rätt snart, både ser fram emot det och inte :p

Får ta och kika på den tabellen!

Skönt att vikten går på rätt håll!

När det varit varmt här har vi haft tunn body eller tröja och tunna byxor. Inomhus har vi struntat i byxor. Vill ju ha benen skyddade från solen och tycker det blir svalare med tunna byxor än strumpbyxor! Är det allt för varmt håller vi oss inomhus eller i skuggan när det är som värst :) och solhatt förstås, har en jättebra från Åhléns som skuggar hela ansiktet men inte faller ner framför ögonen.

Vi har också en från Åhléns :)
En vit spetsaktig med lite resår runt huvudet och knytband. Tycker den är superbra!
Kikade på Newbies för dom hade så fin färg på den men den satt inte alls lika bra.

Hattar är så kul! :love: Det tyckte jag även med stora dottern så här har vi hattar nog för att starta hattaffär :angel:

Här är vi väldigt tjockskalliga så det går inte köpa efter vanliga centilongstorlekar. Ebba är redan 46 cm runt huvudet, stora dottern som är tre har 54 (!!!) runt huvudet. Så i Ebbas hatt på bilderna tidigare står det 1-2 år :o
Stora dottern har bland annat en keps där det står 6-8 år. Väldigt knasigt att storleksbestämma på det viset...

Min tös hade bara gått upp drygt 500g på 1,5 månad. Väger nu 7630g. Följer forfarande den viktkurva jag hade som bebis.

Sedan har hon sin fars stora huvud. Har en sommarmössa jag hade sommaren jag var 1,5 år, den sitter fint på V nu.

Inatt sov hon gott igen! Åt inget mellan 22:30 och 06:30. Vaknade vid 02, men somnade om utan mat. Ovan känsla att vakna av sig själv utvilad. :D

Vad gör ni med bebisarna på dagarna? Börjar bli så sjukt uttråkad. Har testat öppna förskolan, det sög. Jag gick ändå dit med öppet sinne. Men inte min grej. Min sambo tycker jag ändå ska gå dit så bebis får träffa andra bebisar. Gå dit själv då känner jag mest.

Ska på föräldra-barn träning på fredag men det är bara en gång/vecka. Babysim går vi på men är sista gången nästa vecka.

Bebis är supersnäll och lätt så brukar ha med henne på det jag gör men vissa dagar som idag har jag inget inplanerat = det blir långtråkigt. Vår lägenhet är helt nybyggd så det finns inget hemma som behöver fixas heller, annars kunde man ju lagt tid på det. Nu mest promenerar vi, går mellan 1-2 mil om dagen. Börjar också bli tråkigt. Visst kan ju gå till gymmet men det gör jag helst utan bebis, min sambo tar henne då, tycker inte gymmet är lämplig bebisplats annars hade det ju varit smidigt stöka av träningen under dagen.

Känner ingen annan med barn i området heller. Ser aldrig på tv, min sambo jobbar dessutom hemifrån så det skulle antagligen bara störa + att slöa vid tvn känns väldigt onödigt.

Jag pluggar lite men det är så enkelt så det gör jag på kvällen/nån timme på helgen. Så det tar heller ingen tid.

Brukar ju leka med bebis såklart men det är inte superkul och inget man (iaf inte jag) varken vill eller orkar göra 07-16. Så vad gör ni?

Jag känner mig absolut inte låst pga bebis, hon hakar på allt och är bara glad, men vissa dagar har jag inget att göra och det är det som är problemet. Inte att känna sig låst eller så, för det gör jag inte det minsta. Utan mer aktiviteter typ.

Mycket stallhäng, träffar familj och vänner, shoppar, promenerar, åker in till stan/till landet/till vänner ute i Sverige. Badar, tränar osv osv. Fullbokat mest varje dag.
Testade också öppna men den var ...akward

Mycket stallhäng, träffar familj och vänner, shoppar, promenerar, åker in till stan/till landet/till vänner ute i Sverige. Badar, tränar osv osv. Fullbokat mest varje dag.
Testade också öppna men den var ...akward

Hästen är såld och stallet har jag inget intresse av längre alls. Familjen bor 30+ mil bort. Shoppa är ju förvisso kul men behöver verkligen inget, jag har typ allt redan. Känns dumt köpa för att köpa. Promenerar gör vi jämt, idag är första dagen som vi bara gått en kortis. Har noll promenadlust idag. Jag tänkte börja spela tennis men vart gör man av barnet då så det gick inte heller. Jag vill jobba mer men det dröjer ju.

Haha ja just den känslan hade jag med, inte min grej.

Här kör vi stallet, träffar andra mammor som jag hittat via Facebook, träffar övriga vänner, promenerar ibland, leker på golvet (eller Alva gör, jag brukar inte behöva vara på golvet utan kan pyssla med annat), fikar, hänger i föräldrarnas trädgård, kollar lite tv...

Vi fixar ärenden, hälsar på kompisar, lagar mat, leker en massa (finns en hemsida som heter fun at home with kids med roliga grejer som man kan hitta på!), är på lekplatsen och gungar eller pillar i sanden. Nu jobbar ju jag halvtid så ibland är det rätt skönt att bara ha en lugn dag hemma :)

Förresten så har Siri plötsligt bestämtsig för att det går jättebra att dricka ur nappflaska! Så här 5 månader efter att hon började tvärvägra. Inatt svepte hon 200 ml ersättning, liggandes i sin egen säng och somnade direkt efteråt utan att behöva vaggas i famnen. Svårt att hänga med i svängarna :D ang utveckling så är det nog väldigt olika, Siri sitter jättestadigt och kan luta sig fram på knäna för att ta saker och sen sätta sig upp igen, men hon tar sig inte framåt alls, varken ålar eller kryper (till hennes stora frustration!).

Vad gör ni med bebisarna på dagarna? Börjar bli så sjukt uttråkad. Har testat öppna förskolan, det sög. Jag gick ändå dit med öppet sinne. Men inte min grej. Min sambo tycker jag ändå ska gå dit så bebis får träffa andra bebisar. Gå dit själv då känner jag mest.

Ska på föräldra-barn träning på fredag men det är bara en gång/vecka. Babysim går vi på men är sista gången nästa vecka.

Bebis är supersnäll och lätt så brukar ha med henne på det jag gör men vissa dagar som idag har jag inget inplanerat = det blir långtråkigt. Vår lägenhet är helt nybyggd så det finns inget hemma som behöver fixas heller, annars kunde man ju lagt tid på det. Nu mest promenerar vi, går mellan 1-2 mil om dagen. Börjar också bli tråkigt. Visst kan ju gå till gymmet men det gör jag helst utan bebis, min sambo tar henne då, tycker inte gymmet är lämplig bebisplats annars hade det ju varit smidigt stöka av träningen under dagen.

Känner ingen annan med barn i området heller. Ser aldrig på tv, min sambo jobbar dessutom hemifrån så det skulle antagligen bara störa + att slöa vid tvn känns väldigt onödigt.

Jag pluggar lite men det är så enkelt så det gör jag på kvällen/nån timme på helgen. Så det tar heller ingen tid.

Brukar ju leka med bebis såklart men det är inte superkul och inget man (iaf inte jag) varken vill eller orkar göra 07-16. Så vad gör ni?

Jag känner mig absolut inte låst pga bebis, hon hakar på allt och är bara glad, men vissa dagar har jag inget att göra och det är det som är problemet. Inte att känna sig låst eller så, för det gör jag inte det minsta. Utan mer aktiviteter typ.
Vi har haft samma aktiviteter som ni, babysim och mammajympa, men jympan är slut och babysimmet är slut nästa vecka. Hade tänkt gå på babyrytmik men den var fullbokad, hoppas på bättre tur nästa termin.

Provade öppna förskolan och gillade inte heller det. Ska prova någon gång till. Vi har en stalldag när hästen vilar, en dag för städning, brukar åka till stan en dag, promenerar lite, leker, gör bebismat, tittar på TV. Läser lite när bebis sover, eller surfar.

@Flixon vad hette den sidan du visade lekar med couscous ifrån?
Det är fun at home with kids :) finns mycket bra inspiration där, jag har ett nystan med lite grövre tråd infruset i ett isblock liggandes i frysen på vänt :D "sandlådan" har jag återuppväckt nu för det var ett tag sen, den här gången hittade jag grötris i skafferiet! La i lite olika grejer, en bitring, en sked, okokt pasta och ett måttband bla. Det roligaste är att låta riset rinna genom fingrarna (ut på golvet :banghead:) men det är också ganska spännande att hitta saker däri!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
464
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 035
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 926
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 097
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar