Höstföräldrar 2015 #3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Åhå, så intressant! Vad var det för övningar du fick?
Tex att lägga leksakerna på en liten höjd, ca 1-2 DM så han måste sträcka sig uppåt från magläge. När han är på magläge böjer jag upp hans knän och sen rullar honom på sidan liksom uppåt till sittande. Då ska han ta stöd med händerna och aktivt jobba sig upp.

Rabatterna är dels Ica Maxis egna men även kuponger. Gillade libero soft men de höll inte tätt en hel natt. Kissnisse behöver Dry pants :)

H sitter stabilt och ålar runt, försäker knäcka krypkoden. Vi låter honom inte använda gåstol eller liknande för att inte uppmuntra till att gå. Barn som inte lär sig krypa missar motoriskt och löper större risk för dyslexi. Min mamma som jobbar i 6 års har "krypskola" med de barnen som inte gjorde det som små.

Vill inte låta förmanande men är så intresserad av det motoriska. Vi var hos sjukgymnasten i måndags (Hs skallassymetri från födseln är nu borta) och det hon beskrev ang barn idag är skrämmande. När vi var små hade 1 av 10 ska,lassymetri, nu har hälften det tex. De plockar bort de svåra momenten nör de testar motorik på bvc för barnen inte klarar det osv.
Idag säger många "barnen lär sig det till slut, man behöver inte träna" men det är inte sant enl henne. Barnhemsbarn i tex Ryssland kan inte ens sitta vid 1,5. Jag fick lite olika övningar för att utmana H att våga tappa balansen och hitta densamma. Han är lite försiktig.
Den studien hade jag velat läsa, att icke-krypare har högre risk för dyslexi. Hur har man bevisat det? Kan det inte lika gärna vara så att de som har dyslexi i högre grad väljer bort att krypa? Det är ju inte som att man kan (på ett etiskt sätt iaf) hindra barn att lära sig krypa för att sen se om de får dyslexi. Inget illa menat mot dig @Pontevecchio.

Men i övrigt instämmer jag med dig. Gåstol är inte så lämpligt för den motoriska utvecklingen. Trehjuling är också en sådan grej, den är jag lite dubbel till. Visst övar du ju att göra tramprörelserna, men inte balansen. Är då springcykeln bättre? Övar balans men inte tramprörelserna. En av varje?

Jätteintressant att fundera på, men inte blir jag klokare... Kan du inte fråga sjukgymnasten? Jag känner ingen som jobbar med barn, bara vuxna och äldre.

Tex att lägga leksakerna på en liten höjd, ca 1-2 DM så han måste sträcka sig uppåt från magläge. När han är på magläge böjer jag upp hans knän och sen rullar honom på sidan liksom uppåt till sittande. Då ska han ta stöd med händerna och aktivt jobba sig upp.

Rabatterna är dels Ica Maxis egna men även kuponger. Gillade libero soft men de höll inte tätt en hel natt. Kissnisse behöver Dry pants :)
Hur gammal är han nu? Är det något speciellt som gör att de vill att ni aktivt tränar på detta?

Vår tjej sitter superstadigt själv och har gjort i några veckor. Rulla kan hon med och krypa, bara väldigt kort för sen blir hon arg. Inga tänder än alls.

Ang blöjor kör vi bara libero soft touch, tycker de är bra :) de är väl "dyrast" men jag tycker faktiskt att blöjor är billigt. Jag trodde att man köpte blöjor för typ 2000 i månaden innan vi fick barn så när vi väl skulle köpa tyckte jag det var sjukt billigt.

Vad är det för rabatter förresten? @Pontevecchio och @Matmissbrukaren jag har aldrig sett/använt blöjrabatt, visste inte ens att det fanns. :idea:

Såna här kuponger eller butikens egna rabatter. Eller dom man får till mailen från Libero.
AQFAAAACkzhodHRwczovL2NkbjIuY2RubWUuc2UvNDE4MjA5Ni84LTMvdGVtcG9yYXJ5LWltYWdlMTQ2MzA1MjYyMDczNV81NzM0Njk1MjJhNmIyMjg0ZTljZGIwNWUuanBn

När jag tex handlade på City Gross sist så köpte jag blöjor. Då har dom först att handlar man för över 200 kr på andra varor så får man köpa max två paket valfria libero för 99 kr st istället för 109 kr.
Så då är två paket nere på 198 kr. Sen har jag då en kupong på 50 kr rabatt på två valfria paket från Libero och då kostar dom bara 148 kr men eftersom jag är medlem på City Gross så får jag ibland 10% på ett helt köp och det fick jag sist så då kostade dom två paketen bara 138 kr :)
Så jag köper alltid på rabatter. Får hem hur mycket kuponger som helst :p

Den studien hade jag velat läsa, att icke-krypare har högre risk för dyslexi. Hur har man bevisat det? Kan det inte lika gärna vara så att de som har dyslexi i högre grad väljer bort att krypa? Det är ju inte som att man kan (på ett etiskt sätt iaf) hindra barn att lära sig krypa för att sen se om de får dyslexi. Inget illa menat mot dig @Pontevecchio.

Intessant fundering med tanke på att dyslexi har en betydande ärftlig komponent. Mig veteligen kan dyslexi även sättas i samband med ovanligt tidig motorisk utveckling.

H sitter stabilt och ålar runt, försäker knäcka krypkoden. Vi låter honom inte använda gåstol eller liknande för att inte uppmuntra till att gå. Barn som inte lär sig krypa missar motoriskt och löper större risk för dyslexi. Min mamma som jobbar i 6 års har "krypskola" med de barnen som inte gjorde det som små.

Vill inte låta förmanande men är så intresserad av det motoriska. Vi var hos sjukgymnasten i måndags (Hs skallassymetri från födseln är nu borta) och det hon beskrev ang barn idag är skrämmande. När vi var små hade 1 av 10 ska,lassymetri, nu har hälften det tex. De plockar bort de svåra momenten nör de testar motorik på bvc för barnen inte klarar det osv.
Idag säger många "barnen lär sig det till slut, man behöver inte träna" men det är inte sant enl henne. Barnhemsbarn i tex Ryssland kan inte ens sitta vid 1,5. Jag fick lite olika övningar för att utmana H att våga tappa balansen och hitta densamma. Han är lite försiktig.

Funderar kring ryggsovandets betydelse. Kopplingen till skallasymmetrin är ju tydlig. Kan det även sättas i samband med barnets utveckling i magläge? Hur mycket tid spenderar bebisar idag på mage jämfört med innan uppmaningen om ryggsovandet?

Är helt överens med dig om gåstol. Jag är även tveksam till nyttan med att sätta bebisar upp tidigt, på ett forcerat sätt. Tycker mig se att bebisar passiviseras tidigt.

Min lilla varken sitter, rullar från mage till rygg, går om man håller henne, ålar, kryper eller något annat. Hon ligger på rygg och kan vända sig till mage, sitter om jag håller henne annars välter hon direkt.
Kan dock inte tycka hon är sen på något vis. Får väl se vad läkaren säger nästa vecka på 6 månaderskollen.

Vad har ni andra testat på för blöjor nu? :)

Vi har kört med libero hela tiden och dom funkar super. Något enstaka paket Pampers. Men sen ser man som nu tex jättebilliga blöjor på City Gross som är på extrapris. Några Bamseblöjor. Å då kliar det i fingrarna för att spara några kronor även om jag alltid köper med rabatter annars med.
Är det någon som testat dom? Vad tyckte ni? Slösar ju inte mer än nödvändigt på något så tråkigt som blöjor :p

Använder endast libero touch. Testat Liberos newborn/comfort och Pampers, men tycker touch är värda sitt pris.

På tal om blöjor använde vi Pampers i USA och där luktade blöjorna värre än en parfymbutik. Tänk om man skulle känna doften av bajs... :grin:

Hur mycket tid spenderar bebisar idag på mage jämfört med innan uppmaningen om ryggsovandet?.
Fast det borde väl rimligtvis inte inverka hur mkt de ligger på mage under vaken tid? Eller snarare - tiden de förut spenderade på mage sovandes kan ju inte ha haft ngn främjande effekt på den motoriska utvecklingen? Jag tror snarare att det är att vi har dem färre stunder på golvet, oavsett rygg- eller magläge, som är boven. Timmarna i sjal/sele/babysitter m.m. tror jag är mga fler nu mot tidigare.

Fast det borde väl rimligtvis inte inverka hur mkt de ligger på mage under vaken tid? Eller snarare - tiden de förut spenderade på mage sovandes kan ju inte ha haft ngn främjande effekt på den motoriska utvecklingen? Jag tror snarare att det är att vi har dem färre stunder på golvet, oavsett rygg- eller magläge, som är boven. Timmarna i sjal/sele/babysitter m.m. tror jag är mga fler nu mot tidigare.

En nyfödd som somnar på mage vaknar på mage och har dessutom en större vana av att ligga på mage och kanske därmed uppskattar det mer?

Sele/sjal är främjande för utvecklingen och inte alls så passivt som många tror.

Hur gammal är han nu? Är det något speciellt som gör att de vill att ni aktivt tränar på detta?
Han är 7 månader. Nä inget särskilt, hon bara tipsade om hur jag kan utmana honom för att träna motorik.

Ang studier vet jag inte vilken det är utan det är en "sanning". Barnen får gå i krypskola som 6åringar. Dålig motorik kanske utvecklar dyxlexin? Jag vet inte.

Funderar kring ryggsovandets betydelse. Kopplingen till skallasymmetrin är ju tydlig. Kan det även sättas i samband med barnets utveckling i magläge? Hur mycket tid spenderar bebisar idag på mage jämfört med innan uppmaningen om ryggsovandet?

Är helt överens med dig om gåstol. Jag är även tveksam till nyttan med att sätta bebisar upp tidigt, på ett forcerat sätt. Tycker mig se att bebisar passiviseras tidigt.
Ryggsovandet är boven ja, barn ligger alldeles för lite på mage och för mycket sittandes. Ergonomiska vagnar är exakt tvärtemot. Sjukgymnasten hade varit hos många stora märken och pratat och de hade noll koll på sånt.

Skallformen påverkas ju mycket av hur bebisen ligger och sover. Vår lilla tös hade en period när hon hela tiden vände huvudet åt vänster. Det tog inte lång tid innan det syntes på huvudets form.

Det här med golvläge är intressant. Svärmor tycker att det är hemskt att vi låter bebis sova på golvet hos dem (säkrare än soffan om hon vaknar och börjar rulla runt). Att hon allt som oftast somnar på golvet här hemma eftersom hon ligger mycket på golvet och leker tycker jag talar för att hon inte vantrivs med det. När hon är missnöjd brukar hon tala om det;)

Jag upplever inte att selen hindrar hennes utveckling precis. Hon får mycket bål och nackträning iom att hon får hålla upp sig. Men visst, sitter de alltid i sele kan det säkert påverka grovmotoriken.

Han är 7 månader. Nä inget särskilt, hon bara tipsade om hur jag kan utmana honom för att träna motorik.

Ang studier vet jag inte vilken det är utan det är en "sanning". Barnen får gå i krypskola som 6åringar. Dålig motorik kanske utvecklar dyxlexin? Jag vet inte.
Ok. Trodde att de kanske hade någon speciell orsak till träningen.

Nja, jag är tveksam till att man kan dra den slutsatsen om orsak och verkan. Rimligen borde det vara tvärtom, så som @Sedna säger, att det är dyslexin som påverkar motoriken. Hade ju varit spännande att se om det gjorde någon nytta att lära sig krypa i äldre ålder annars.

En grej som fö funkar för många med dyslexi är att ha gul bakgrund till texten.

Min lilla varken sitter, rullar från mage till rygg, går om man håller henne, ålar, kryper eller något annat. Hon ligger på rygg och kan vända sig till mage, sitter om jag håller henne annars välter hon direkt.
Kan dock inte tycka hon är sen på något vis. Får väl se vad läkaren säger nästa vecka på 6 månaderskollen.
Det låter väl helt normalt? Min som är lika gammal är ungefär på samma nivå. Kan vända både till mage och till rygg, men gör det sällan och har inte så bra koll när hon vänder till rygg. Kasar runt på rygg sedan igår genom att skjuta fart med fötterna.

Hej,
Jag tillhör inte tråden, men planerar barn inom snar framtid så plöjer allt på förälder som går att läsa och hoppas att det är okej att jag flikar in en kommentar.

Jag är själv logoped sedan 7 år tillbaka och har sedan min examen jobbat med barn med olika former av språkliga svårigheter däribland dyslexi.

Dyslexi orsakas INTE av motoriska svårigheter såsom svårigheter att krypa. Dyslexi orsakas av fonologiska svårigheter, vilka visar sig i svårigheter att koppla fonem (språkljud) till rätt grafem (bokstav). Forskning visar att man redan inför skolstart kan identifiera de barn som ligger i riskzonen för att utveckla dyslexi dels genom att titta på ev ärftlighet, men även genom att titta på fonologisk medvetenhet såsom att ex kunna avgöra hur många ljud ett ord består av, att kunna identifiera vilket ljud som kommer först etc. Också bokstavskännedom är predicerande samt RAN (att snabbt kunna benämna och plocka fram ord ut sitt ordförråd).

Jag i egenskap av logoped tycker att det är sorgligt att man har krypskola för barn i f-klass för att undvika dyslexi när det finns så mkt bra andra aktiviteter man kan göra för barnen, såsom strukturerad träning i fonologisk medvetenhet och träning av koppling ljud/bokstav.

För den som vill läsa mer finns en bra sammanfattning i denna SBU-rapport
http://www.sbu.se/globalassets/publ...yslexi_barn_ungdomar_tester_insatser_2014.pdf

Gällande motorik kan nog viss komorbiditet finnas, men den komorbiditet som främst nämns i rapporten är det samband som finns mellan dyslexi och ADHD.

/ Karin , leg.logoped

Tycker liksom @Balahé att det låter helt normalt. Även min tös är på ungefär samma nivå. Vi har inte varit på sexmånaderskontroll ännu, men kan inte tänka mig något annat än att hon är normal och genomsnittlig.

Man får ju inte heller glömma att utveckling är så mycket mer än just grovmotorik. Antar att grovmotorik gärna lyfts fram för att det är lätt att ta fasta på och jämföra. Personligen tycker jag kommunikativ utveckling är ett mycket intressantare fenomen. :)

Skallformen påverkas ju mycket av hur bebisen ligger och sover. Vår lilla tös hade en period när hon hela tiden vände huvudet åt vänster. Det tog inte lång tid innan det syntes på huvudets form.

Det här med golvläge är intressant. Svärmor tycker att det är hemskt att vi låter bebis sova på golvet hos dem (säkrare än soffan om hon vaknar och börjar rulla runt). Att hon allt som oftast somnar på golvet här hemma eftersom hon ligger mycket på golvet och leker tycker jag talar för att hon inte vantrivs med det. När hon är missnöjd brukar hon tala om det;)

Jag upplever inte att selen hindrar hennes utveckling precis. Hon får mycket bål och nackträning iom att hon får hålla upp sig. Men visst, sitter de alltid i sele kan det säkert påverka grovmotoriken.
Skallformen ja. Jag menade bara den möjligen försämrade förmågan att krypa.
Jag upplever att de flesta bebisar har en bestämd uppfattning fr början huruvida de tycker det är ok att sova/ligga på mage eller ej. Jag tror aldrig att jag hade kunnat få min att sova på mage, liggandes själv. Det var först när hon helt behärskade att kunna vända sig som hon började uppskatta att ligga på mage. Innan dess var det oerhört stora protester. Nu däremot ligger hon väldigt mkt på mage.

Ovanlig påpekande fr svärmor! Här är det tvärtom. Äldre generationen påpekar att de hade barnen liggandes på golvet i mkt större utsträckning (påpekas oftast när jag envisas med att ha henne i famnen "hela tiden :grin:).

Min sitter också en del i sele. Men förhoppningsvis ska hon väl lära sig att både krypa o gå ändå. ;)

Hej,
Jag tillhör inte tråden, men planerar barn inom snar framtid så plöjer allt på förälder som går att läsa och hoppas att det är okej att jag flikar in en kommentar.

Jag är själv logoped sedan 7 år tillbaka och har sedan min examen jobbat med barn med olika former av språkliga svårigheter däribland dyslexi.

Dyslexi orsakas INTE av motoriska svårigheter såsom svårigheter att krypa. Dyslexi orsakas av fonologiska svårigheter, vilka visar sig i svårigheter att koppla fonem (språkljud) till rätt grafem (bokstav). Forskning visar att man redan inför skolstart kan identifiera de barn som ligger i riskzonen för att utveckla dyslexi dels genom att titta på ev ärftlighet, men även genom att titta på fonologisk medvetenhet såsom att ex kunna avgöra hur många ljud ett ord består av, att kunna identifiera vilket ljud som kommer först etc. Också bokstavskännedom är predicerande samt RAN (att snabbt kunna benämna och plocka fram ord ut sitt ordförråd).

Jag i egenskap av logoped tycker att det är sorgligt att man har krypskola för barn i f-klass för att undvika dyslexi när det finns så mkt bra andra aktiviteter man kan göra för barnen, såsom strukturerad träning i fonologisk medvetenhet och träning av koppling ljud/bokstav.

För den som vill läsa mer finns en bra sammanfattning i denna SBU-rapport
http://www.sbu.se/globalassets/publ...yslexi_barn_ungdomar_tester_insatser_2014.pdf

Gällande motorik kan nog viss komorbiditet finnas, men den komorbiditet som främst nämns i rapporten är det samband som finns mellan dyslexi och ADHD.

/ Karin , leg.logoped
Hurra för ett viktigt inlägg! Tack snälla för att du kommer in och berättar om kunskapsläget:) Alltid bra med folk som är insatta i ämnet.

U
Skallformen ja. Jag menade bara den möjligen försämrade förmågan att krypa.
Jag upplever att de flesta bebisar har en bestämd uppfattning fr början huruvida de tycker det är ok att sova/ligga på mage eller ej. Jag tror aldrig att jag hade kunnat få min att sova på mage, liggandes själv. Det var först när hon helt behärskade att kunna vända sig som hon började uppskatta att ligga på mage. Innan dess var det oerhört stora protester. Nu däremot ligger hon väldigt mkt på mage.

Ovanlig påpekande fr svärmor! Här är det tvärtom. Äldre generationen påpekar att de hade barnen liggandes på golvet i mkt större utsträckning (påpekas oftast när jag envisas med att ha henne i famnen "hela tiden :grin:).

Min sitter också en del i sele. Men förhoppningsvis ska hon väl lära sig att både krypa o gå ändå. ;)
Hoppsan, slog visst ihop två svar. Det var någon annan som pratade om skallform... Lillan här var inte heller så nöjd med magläge innan, men nu går det bra. En stund...

Svärfar tycker också att vi (jag) skämmer bort med att sitta i knät mycket och svara när hon blir ledsen. Svärmor tycker nog att det ser kallt och hårt ut att ligga på golvet, trots matta, filt under och vid behov över.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
464
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 035
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 926
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 097
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar