Hej,
Jag tillhör inte tråden, men planerar barn inom snar framtid så plöjer allt på förälder som går att läsa och hoppas att det är okej att jag flikar in en kommentar.
Jag är själv logoped sedan 7 år tillbaka och har sedan min examen jobbat med barn med olika former av språkliga svårigheter däribland dyslexi.
Dyslexi orsakas INTE av motoriska svårigheter såsom svårigheter att krypa. Dyslexi orsakas av fonologiska svårigheter, vilka visar sig i svårigheter att koppla fonem (språkljud) till rätt grafem (bokstav). Forskning visar att man redan inför skolstart kan identifiera de barn som ligger i riskzonen för att utveckla dyslexi dels genom att titta på ev ärftlighet, men även genom att titta på fonologisk medvetenhet såsom att ex kunna avgöra hur många ljud ett ord består av, att kunna identifiera vilket ljud som kommer först etc. Också bokstavskännedom är predicerande samt RAN (att snabbt kunna benämna och plocka fram ord ut sitt ordförråd).
Jag i egenskap av logoped tycker att det är sorgligt att man har krypskola för barn i f-klass för att undvika dyslexi när det finns så mkt bra andra aktiviteter man kan göra för barnen, såsom strukturerad träning i fonologisk medvetenhet och träning av koppling ljud/bokstav.
För den som vill läsa mer finns en bra sammanfattning i denna SBU-rapport
http://www.sbu.se/globalassets/publ...yslexi_barn_ungdomar_tester_insatser_2014.pdf
Gällande motorik kan nog viss komorbiditet finnas, men den komorbiditet som främst nämns i rapporten är det samband som finns mellan dyslexi och ADHD.
/ Karin , leg.logoped