Höstföräldrar 2012

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Höstföräldrar 2012

Det är sovklockan som inte riktigt funkar för mina och när de inte somnar så blir de hungriga/snuttesugna (napp tvärvägras) och när de tuttar för ofta kommer gaserna i magen som dessutom gör att de fiser så de vaknar om de väl lyckas somna.

Sen försöker jag se till att hon är riktigt mätt, men tar det 1-1½ timme att komma till ro och somna så hinner hon inte sova så länge innan hon vaknar av att hon är hungrig.

Lyckas jag så kan hon sova i ett par timmar och då är det halleluja. Nätterna är bättre dock.

Senast ändrad:

Låter tufft! Jag har haft turen att bägge mina barn blir enormt sömniga av att ammas, men att ha det somdu beskriver låter rätt tufft, du måste vara rätt less på att försöka få trötta bebisar att somna?

Ja vist är det tufft (och trist), men överlever och tar sig igenom det gör man ju. Hon är också precis som sonen väldigt ljudkänslig och blir lätt störd. Sover hon djupt ( i knäet) kan man lyfta både armar och ben och pilla av kläder m.m, men om man ens tänker tanken att lägga ner henne så är hon klarvaken på 30 sekunder.

Har provat att liggamma till sömns (som vi gör på natten) och sedan smyga därifrån, men då tar det kanske 5 minuter innan hon vaknar igen. Antar att hon vill höra andetagen, för det händer även om jag lämnar kvar en välanvänd tröja med mammalukt.

Det är tur att hon är bedårande söt :love: och att hon är rätt go och glad när hon är vaken och pigg. Skulle dock gärna snabbspola en 4-6 månader framåt :o Hemskt att säga...

Ian blir också sömnig av att ammas, brukar köra med amningsnapp nu ibland då han är lite äldre, men försöker man lytta på honom så vaknar han och bara: NÄÄÄÄÄÄÄÄ! typ, haha :rofl:

ian-fin_50bb74f5e087c37b87a0b69f.jpg

Ian vill vara lite snygg till jul ^^

hur är det med alla höstbebisar?

Kl.

Jag var hos BVC igår igen.
Nu väger Viola 3900g... Förra veckan vägde hon 3600g.
Barnmorskan sa med ett skratt att vi inte behöver oroa oss för att hon äter ordentligt iaf ;)
Men vi fick tillstånd att börja pröva napp så mina tuttar ska få vila lite, ja tack!

Min man började jobba i måndags så nu har jag vårat lilla hjärta dygnet runt, minus några timmar på em och kvällen... Det ska bli skönt när hon blir lite äldre!

*KL*
Här fortsätter galenskaperna. Trots att sonen var hundra resor "värre" så måste jag säga att det är ingen solsemester med två sjukt mammiga barn. Lillan sover bara om jag bär eller i knäet fortfarande och nu minns jag verkligen varför jag var säker på att sonen aldrig skulle få ett syskon. Jag måste ha glömt det på vägen eftersom jag sitter här med en tvåa!

Lillan är dock fullständigt bedårande när hon är pigg och vaken och det gör det ju lättare.

Nu är storebror förkyld, så nätterna är lite lätt kaotiska då båda vill sova på mamma.

Dessutom är min lilla vääääääldigt sen motoriskt. 2 månader exakt idag, men kan inte lyfta huvudet i magläge (försöker inte ens) och är väldigt "slapp". Dessutom är hon sned och föredrar att nästan alltid titta åt vänster. Tittar hon åt höger så lutar hon ändå åt vänster. Så nu blir det läkarbesök på lucia och säkert remiss till ytterligare barnläkare och sjukgymnast.

Vi var utan varmvatten i köket i 2 dygn då det frös och vi har haft problem att hitta isproppen och när jag mockar får jag hacka loss skiten som frusit fast vid ytterväggarna. Det finns en miljon anledningar till att jag längtar till våren :angel:

Fy, det låter jobbigt, är så glad att jag inte har några djur som bor utomhus att sköta nu när det är kallt. Blir tillräckligt irriterad av att försöka baxa runt vagnen i snön på hundpromenaderna :mad:

Vägarna blir mycket smalare av snövallar och jag är så himla rädd att vi ska bli påkörda när bilarna kommer så nära och när det är halt. Igår mötte vi en buss på bygatan precis när vi var brevid ett stenhus som slutade precis vid vägen och jag såg för min inre blick hur vi blev mosade av bussen mot stenhuset. Tror inte bakändan var mer än några decimeter från barnvagnen :eek:

Idag har jag bara varit ute med lillen i bärsjalen men det är lite meckigt tycker jag att ha honom under jackan utan att han blir antingen kvävd eller för kall. Dessutom vaknar han ibland och blir smått galen tills man tar ut honom och då vill man inte vara för långt hemifrån.

Längtar också tills snön försvinner!!!

Annars går det ganska bra här, vi har börjat med babymassage, första kurstillfället var i söndags och sen dess har han sovit hela nätterna :bump::bump::bump:
Kan verkligen rekommendera det, han får lite massage både på morgonen och kvällen och det är jättemysigt :love:

En rapport från Fraggel.

Maja växer och frodas. Nu är jag mest nojjig för alla sjukdomar som RS och Kikhosta som det talas om. Blir även trött på människor som är dunderförkylda och vill komma hit på besök. I övrigt är det kanon! Maja vaknar en gång per natt nu sista målet vid 22 sen vid 03 för att sedan vakna vid 7-8 tiden.

Vi skulle på kalas idag, men jag blev hemma med sjuk bebis i stället. Skittrist, men åka 3 timmar i bil med sjuk bebis som dessutom hatar att åka bil känns inte bra ändå.

Visst går det fort ändå? Jag brukar försöka tänka på det när vardagen är som struligast. Men sen slår det mig att det är ett bra tag till som det kommer att vara rörigt och så blir jag avis på min sambo som ska gå hem och vara pappaledig lite lagom till att allt börjar lugna ner sig :cool:

ja ibland känns det som att tiden går fort, man vill det men samtidigt inte på nått vis :P

Usch för sprutor!
Jag hoppas min man kan följa med till bvc när det är Violas tur att bli stucken.

Hur går det för er andra?
Min lilla donna har börjat vara vaken mycket mera nu, och äter så mycket att hon får magknip... Men hon sover jätte bra på nätterna, 5-6 timmar i sträck :)
Idag på bvc vägde hon 4535 och är 56 cm lång :) Idag är hon 5 veckor.

Kl*
Jösses vad längesen det var jag kikade in här! :o Jag skyller på att jag har haft annat (läs: bebis) för mig.. :D

Här är det iaf rätt bra. Pappan har varit hemma en vecka pga förkylning/ nån inflensa som går. Han är nu mycket bättre men har smittat mig. Blä. Än så länge så har Ronja klarat sig relativt iaf, hon har bara lite gubbar i näsan som man får plocka ut ibland och är lite kinkig ibland, men det är överkomligt. Jag hoppas hon inte blir värre. Hon har redan varit förkyld två gånger, vi vill inte ha en nummer tre på knappt tre månader :(

Vi var på BVC på Lucia-dagen och då vägde hjärtat 5.800 kilo och var 61ccm lång (3.640 kilo och 52 lång vid födsel). Hon växer och frodas, min lilla ängel <3
Hon sover bra om nätterna (hos mig) och vaknar bara för att äta x antal gånger/ natt, antalet varierar.
Hon vill inte sova själv, men hon får ligga i korgen ibland och vänja sig lite. Jag vill inte göra sömnen till ett problem, men visst får man höra saker som "sover hon inte i sin egen säng än? Hon kommer ju aldrig lära sig sova själv!".. Men både jag och pappan anser att vi hellre vill sova bra och ha bebis i sängen än att få bråka med bebis med dålig sömn som följd bara för att hon prompt ska sova själv.

Häromdagen hämtade jag upp mer kläder från förrådet, hon har växt tillräckligt för att kunna använda sina 62 kläder och vissa 68 kläder. Men många 56 kläder är kvar i hennes garderob (byrålåda) eftersom de fortfarande passar. Det är mest byxorna som hon växt ur.

Och imorgon är det julafton.. Vår lilla tjejja (som ska vara fint tomteklädd) kommer få den största pakethögen, det vet jag.. Så är det när man är första barnbarnet, första syskonbarnet för nästan alla i familjerna.. ;)

God jul på er nu allesammans!

Och Grattis till din lilla flicka, Imnir :love:

Ehrm... :angel:

Här kommer två bilder på min lilla skrutta (äntligen, va? ;))
Här är hon och jag, Ronja är nästan en månad gammal på bilden:
IMG_2346_zps1ee70c47.jpg

Och här är hon, 2.5 månad gammal (nu är hon knappt 3 månader).
IMG_8092_zpscc2eec50.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 543
Senast: sorbifolia
·
Kropp & Själ Jag är inne på min tredje Mirena hormonspiral. De tidigare två har jag varit hur nöjd som helst med, men nu har det vänt. De första två...
2
Svar
25
· Visningar
20 134
Senast: corzette
·
H
Gravid - 1år Hej alla bukefalister! Hade ett konto här för flera år sedan, och vet att jag då läste mkt på just detta forum - förälder, och alla...
Svar
19
· Visningar
2 316
Senast: hysterisk01
·
Gravid - 1år Hej hopp på kvällskvisten. vet absolut att ni inte kan svara på om jag är gravid eller inte och de är inte heller min fråga och ett test...
Svar
7
· Visningar
6 422
Senast: Amandas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka