Höstföräldrar 2012

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Höstföräldrar 2012

Förresten, har ni börjat packa era BB-väskor? Jag har i alla fall börjat planera vad jag ska ha i min! Och förlossningsbrev, är det något man behöver skriva? Jag har ju inte fött barn "på riktigt", så jag har ingen rutin på det här!

Har påbörjat packning av väskan. Inhandlat det sista typ idag för jag har varit i Ullared och besökt Gekås :D Köpte världens sexigaste nattlinne med knäppning (NOT) men skönt och praktiskt i alla fall!

Ouff..

I förrgår vaknade jag och hade värre molvärk än jag känt tidigare under graviditeten. Har haft lite småmolande i typ 2 veckor nu, men inte mer än så. Men då var det iaf sådär så att om det varit vanlig mensvärk på g så hade man knaprat i sig två panodil för annars vet man att man ligger däckad om 1-2 timmar och har asont. Nu såg jag det ju dock som ett positivt tecken.
Igår var det lugnt i magen och jag kände nästan inget mol alls, men jag hade rätt mycket sammandragningar.
Och nu fick jag åter det där lite värre molande, sammandragning OCH en bebis på gympapass, på en och samma gång! Jag vill mest bara säga att det inte är något vidare att ha allt det där på en och samma gång, uschiamej! :p

Aj aj aj...Ja jag har antagligen en bebis som stretchar mot mina revben idag. Fick typ ligga ned i bilen hem från Gekås :D

Huu, det är så obehagligt när de trycker sig mot revbenen! Min har inte kommit på att man kan sparka på dem, men att pressa rumpan mot dem, det funkar ju utmärkt om morsan sitter som en hösäck och behöver sträcka på sig för att ge plats i magen.. :grin:

Jag har packat, drar med 3 väskor, men det är ju bara för att väskorna är så små :p

en väska till lillen och en till mig och den 3e är min kameraväska, ett måste vid tiden på bb hehe ^^

förlossningsbrevet skriver jag inget, det lilla jag har att framfora kan jag säga till dem, sedan står det en "sammanfattning" på min journal som min bm skrev.

jag går säkert sjukt mycket över tiden och du föder tidigare, så då får du före mig, skulle INTE förvåna mig alltså :p

Det skulle faktiskt kännas lite elakt om det blev så :D Lite som att du skulle snubbla på mållinjen och jag bara springer om och "Mahahaha, JAG vann, trots allt! :devil:"
(Tänk typ den gröna bilen i filmen "bilar", medan Blixten backar och puttar veteranen i mål)

Men just nu, när magen håller på, så känns det inte omöjligt att bebis tittar ut innan sagt datum. Samtidigt som den mycket väl kan ligga kvar där till v. 42 bara för att jäklas, bara för att jag tror att vi kommer hålla oss till BF-datumet någorlunda pga känningarna i magen som kommer och går.

Jag blir galen på tanken att bebisen mycket väl kan ligga kvar där inne två veckor extra!
"Ställ inte in dig på BF-datumet", sa de. "Allt mellan två veckor innan och två veckor efter är normalt". Jo tack, jag vet, men det där magiska datumet är ju det enda man ser!

Förlossningsbrev är bra om det är något särskilt du vill framföra, men annars vet jag inte om det är så viktigt. Det är rätt olika beroende på sjukhus hur mycket de tittar på den ändå.

Skönt att höra en solskenshistoria om snitt, ifall det skulle bli så för min del! Igår kväll var det hela havet stormar i min mage, så jag har en liten förhoppning om att bebisen kanske har vänt sig rätt igen. Eller så är det bara önsketänkande... Tycker magen känns lite annorlunda idag iaf.

Håller tummarna för att det var en volt bebisen slog!

Tack, det känns bra att höra att det gick bra för er med förra bebisen med snittet, det verkade ju som om ni fick en bra upplevelse :)

Själv har jag aldrig förut blivit opererad så jag är mest orolig för hur det blir efteråt, det känns lite som att om man föder vaginalt så är det skitjobbigt där och då men när man är klar är man klar så att säga, om det inte blir komplikationer så är man på benen rätt snabbt.

Ett snitt är ju snabbt gjort och så men sen tar det ju rätt lång tid innan man är helt återställd, tänker att det blir jobbigt att ta hand om bebisen, hund och så och oroar mig lite för hur man skulle lösa såna praktiska saker om det skulle bli så, det är ju ändå en rätt stor operation och man kanske har ont länge efteråt...

Det är nog också väldigt individuellt. En jag känner hade ont i mer än ett halvår, jag gick från förlossningen till patienthotellet kvällen efter mitt snitt. Snittet har jag aldrig haft ont i, däremot "sved" det i magmusklerna någon månad när man vände sig i sängen och så. Och första gången man bajsade gjorde det rätt ont! :D Jag vet inte om det har att göra med att mitt snitt var planerat och hennes akut, eller om det helt enkelt bara är olika hur ont man får av snittet.

Säg åt karln att packa till bebis, så packar du till dig! Då slipper du välja :)

Jag var väldigt rädd inför mitt snitt. Inte för själva operationen i sig, utan för ryggbedövningen. Eftersom jag bröt ihop under inskrivningssamtalet med narkosläkaren erbjöd hon mig en deal! Hon sa att vi provar, går det inte så söver hon mig. Det var rätt skönt att ha en plan b om jag skulle bryta ihop fullständigt. Så här i efterhand är jag väldigt glad att jag var vaken, det var en sjukt häftig upplevelse!

Ja... Men då tar han säkert fel kläder! :p
(det var det där med att pappan är lika bra förälder som mamman.. :angel:)
Egentligen vet jag ju att han är lika kapabel till att välja som jag, precis som med allt annat, det är inte det. Det känns bara som att första kläderna kommar att vara något speciellt.
Men de kanske inte blir mer speciella än alla andra kläder i slutänden? Jag vet inte. Jag plockar ner några uppsättningar - det kommer ju antagligen vara pappsens jobb att klä den lille där ändå, så då får ju han välja i slutändan ändå, bara att jag har begränsat urvalet lite.. Då har man väl hjälpts åt, på sätt och vis? :angel: :love:

Njae, ryggbedövningen gillar jag inte heller, så för mig är det både ryggbedövningen och snittet som gör mig räddharig. Men det är skönt om man kan kompromissa och hålla en dialog så att alla känner sig delaktiga. Det är en viktig punkt i mitt förlossningsbrev, att jag inte vill att de fattar en massa beslut över huvudet på mig utan att jag får vara med. Sen, visst, blir det akut så hinns det ju inte med en massa snack, men det är ju en annan situation.
Det är iallafall skönt att höra om era positiva upplevelser med snitt. Jag vet inte om det lugnar så värst, men det är skönt att höra ändå. Att man överlever sådana saker med :p

Jag har sparat Tuvas första kläder i en minneslåda, och visst är de speciella. Men det är lite speciellt att pappan valde ut och klädde på de först kläderna med!

Åh, vad mysigt! Ja, men det känns bäst att plocka ner flera uppsättningar. Både så att man (han) kan välja på lite och vara med och bestämma, och sen vet man ju inte om man får vara kvar några dagar.

Åh, jag längtar till min lilla bebis tittar ut! Att få hälsa, snuffla, gosa och bara njuta av min alldels egen lilla varelse :love: (nåja, det är ju våran lilla krabat.. En blandning av mig och den jag älskar mest :love:)

Jag vet inte om det har att göra med att mitt snitt var planerat och hennes akut, eller om det helt enkelt bara är olika hur ont man får av snittet.

Det har det, man får mycket mindre ont av planerade snitt än akuta. Det är rätt stor skillnad, som jag har förstått det.

Sen kan det vara olika beroende på hur nerverna skadas också, men den stora skillnaden, som jag har förstått det, är mellan planerade och akuta snitt. Gör man ett planerat snitt brukar man, som jag förstår det, räcka med vanliga värktabletter efter några dagar, det gör man nog sällan efter ett akutsnitt.

Kvällen/natten efter snittet fick jag sprutor, men jag började rätt snabbt gå över till bara panodil och naproxen, så det stämmer säkert.

Har med haft planer att köpa ett bra nattlinne att sova i när bebis kommer. Om man ammar så vill man gärna att det skall vara lätt att knäppa upp istället för att hålla på krånga med att dra ut vanliga nattlinnet.

Gillar ju inte att sova i bar överkropp alls så i amningsbh kommer jag inte sova bra i alls.

Hur såg ditt ut?

Vi gjorde så här hemma nu när vi packade väskan till bebis att vi tog två uppsättningar av allt för man vet aldrig om man blir en dag på bb eller om det blir flera.

Så jag valde ett av allt och sedan fick sambon välja det han tyckte var fint och man såg i ögonen på honom att han verkligen gillade det och såg fram imot att bebis kommer snart. Han satt och kollade på som små kläderna och sa att detta vill jag att vårat underbara barn skall ha och då blev man helt varm i kroppen.

På tal om att det snart är dags för alla att ha så känner jag mig lite orolig.
Hade ju inga problem alls med min förra graviditet och hade inga känningar alls på att det var på g fören slemproppen gick och fick rediga värkar direkt och sedan in till förlossningen så jag har börjat få så himla mycket sammandragningar asså flera gånger om dagen och dom kommer för minsta lilla och känner tryck ner till ibland som man skall kissa på sig. Vill ju inte att den skall komma allt för tidigt om den nu gör det. är i vecka 36.

Känner ni andra med så med sammandragningar och så?

Vad jag vet är det vanligare med sammandragningar andra graviditeten, så det verkar ju rimligt att du skulle känna av dem mer nu. Jag är i v 37, och har också sammandragningar och tryck på urinblåsan, men det hade jag iofs förra gången också. När det började bli dags kände jag liksom hur bebisen låg och tryckte sig nedåt mot bäckenet, så att säga, så har det inte blivit den här gången än. När det börjar kännas så, kommer jag hålla mig lite mer i beredskap.

Ja, det är ju en ide det också, att man får välja lite var hemma med. Pratade med min karl förut dock och sa just att om jag packar ner lite så får han välja sen när det är dags iom att han kommer klä bebisen första gången.
Då såg man det där underbara leendet, ja det där man får när man blir helt varm av kärlek liksom. Tanken har nog inte rikigt slagit honom innan att han kommer vara den första att klä på bebis.. Det kommer kännas så underbart när man väl är där, känner jag :love:

Ang sammandragningar så har jag dem titt som tätt. Har märkt av dem rätt länge (alltaå månader) och BM har helt enkelt sagt att det inte är något konstigt, att man har dem hela graviditeten fast man inte alltid märker av dem.
Men vissa dagar kommer det mer än andra, det är inget jag har reflekterat över så egentligen. Jag har mer tänkt på molandet i så fall, men det kanske är mer för att det är något "nytt" så att säga.
Däremot känner jag inte mycket till tryck neråt vad jag tänkt på.. Fast jag märker ju att h*n är där nere när h*n rör på sig, då kommer h*n mot fogen framtill och det är obehagligt! Och ibland ilar det till som attan ner i muffen, det är nästan så jag tror att en hand eller fot stack ut en snabbis för att kolla yttertemperaturen eller nått :p

Precis så känns det för mig med, att den rör sig längst ner så det känns som det är något på väg ut och sedan snabbt in igen haha. Och att den trycker på där nere så att det gör lite ont..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 543
Senast: sorbifolia
·
Kropp & Själ Jag är inne på min tredje Mirena hormonspiral. De tidigare två har jag varit hur nöjd som helst med, men nu har det vänt. De första två...
2
Svar
25
· Visningar
20 139
Senast: corzette
·
H
Gravid - 1år Hej alla bukefalister! Hade ett konto här för flera år sedan, och vet att jag då läste mkt på just detta forum - förälder, och alla...
Svar
19
· Visningar
2 316
Senast: hysterisk01
·
Gravid - 1år Hej hopp på kvällskvisten. vet absolut att ni inte kan svara på om jag är gravid eller inte och de är inte heller min fråga och ett test...
Svar
7
· Visningar
6 422
Senast: Amandas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka