Höstföräldrar 2012

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Höstföräldrar 2012

tur man har de 10 pappadagarna iaf, lite hjälp i starten behöver an ju :p

Definitivt! Min man var hemma en månad förra gången, och det var inte i överkant den gången i alla fall. Vi har räknat med en månad den här gången också, kan han gå tillbaks till jobbet tidigare får det bli en bonus. :)

Men - vad är oddsen för det egentligen? Det kan ju inte vara så vanligt. Håller verkligen tummarna för att vändningsförsöket blir så "smärtfritt" som möjligt och att det lyckas.

v 37 här också. Inget nytt, utan det är de sedvanliga sömnproblemen, vatten i benen, toabesöken, rygg-, höft- och fogsmärtorna. Magen ser ut att ha sjunkit lite och det känns som att jag kan andas lite bättre, så det stämmer nog.

Kanske är dags att fundera på bb-väskan, men jag har inga förhoppningar om att den här tittar ut i bättre tid än min förra och då är det ju nästan 6 veckor kvar ändå.

Inte kul att den vänt sig. Min var ruckbar sist, får väl se vad BM säger om en vecka. Ang. pappadagar och liknande så är jag tacksam att sambon har sitt företag bara en kilometer bort så han finns liksom nära tillhands :)

Det är tydligen 3 procent av alla bebisar som ligger i säte, så lite otur tycker jag nog att jag har, särskilt som den låg rätt i början. Men barnmorskan sa att det är lite bättre odds att det lyckas om man är omföderska, om den legat rätt och vänt sig (för då finns det uppenbart plats att vända sig för den), och om man har gott om fostervatten. Och det stämmer ju in på mig i alla fall, så jag kan ju hoppas att mina odds att lyckas kanske ligger liiite högre än 50% i alla fall.

Dock blir det lite omplanering nu - jag jobbar fortfarande heltid, så allt är ju inte klart för bebis ankomst än. Det finns en liten risk att man måste göra ett akutsnitt när man gör ett vändningsförsök, jätteliten visserligen, men det känns som att man vill ha allt på plats utifall att det blir så att man åker hem därifrån med en bebis istället för en stor mage.

En tjej i min föräldragrupp hade två gånger fått beskedet att hennes bebis låg med huvudet neråt.
Men när hon åkte för att göra 3D ultraljud upptäcktes det att den låg med rumpan ner :eek:

Så jag ska be att få ett ultraljud när det närmar sig, för säkerhets skull, inget roligt att komma in på förlossningen och det upptäcks först då :crazy:

Definitivt! Min man var hemma en månad förra gången, och det var inte i överkant den gången i alla fall. Vi har räknat med en månad den här gången också, kan han gå tillbaks till jobbet tidigare får det bli en bonus. :)

Dom har väl gjort om nu om dom första pappadagarna.
Innan fick man ju bara vara ledig 10 dar samtidigt som mamma när ungen kom men nu skall man kunna gå hemma i 30 dagar samtidigt, tjejkompisen sa det för några veckor sen att hennes sambo fick det nu med andra barnet men inte för några årsen när deras första kom utan då var det bara dessa 10 dagar.

Själv så skall min mamma ta ut sambons 10 dagar för att hjälpa oss lite med storasyster för sambon är ju egenföretagare och kan inte ta ut någon ledighet alls eftersom han inte har nån anställd men han är ju bonde så han finns ju alltid till hands på gården och kan sätta lite egna tider så det är bra det.

Jag tror att det går att se utan ultraljud också, läkaren kände på en gång att huvudet låg uppåt, och gjorde nog mest ultraljudet för säkerhets skull. Jag tror hon upptäckte det för att hon kände på hela magen och hittade huvudet först, barnmorskan kände mest därnere för att se om det fanns nåt huvud där, och tog kanske fel på rumpan och huvudet. Det är ju lätt gjort.

I det här läget är ju bebisen så stor att till och med jag kan känna hur bebisen ligger, och nu när jag vet att det är huvudet så är det ju jättetydligt hur den ligger, det är en stor, hård knöl högst upp på höger sida.

Dom har väl gjort om nu om dom första pappadagarna.
Innan fick man ju bara vara ledig 10 dar samtidigt som mamma när ungen kom men nu skall man kunna gå hemma i 30 dagar samtidigt, tjejkompisen sa det för några veckor sen att hennes sambo fick det nu med andra barnet men inte för några årsen när deras första kom utan då var det bara dessa 10 dagar.

Själv så skall min mamma ta ut sambons 10 dagar för att hjälpa oss lite med storasyster för sambon är ju egenföretagare och kan inte ta ut någon ledighet alls eftersom han inte har nån anställd men han är ju bonde så han finns ju alltid till hands på gården och kan sätta lite egna tider så det är bra det.

Ja, precis, de har gjort om reglerna. Vet inte riktigt om det blir föräldradagar eller semester han tar ut, vi får se. Vi har en massa föräldradagar kvar från första barnet också, så ett alternativ är ju att använda dem, även om det kanske är bättre för honom att han får gå på dagis, iofs.

Kommer han kunna vara ledig senare då, eller blir det du som får ta hela föräldraledigheten? Tufft i så fall!

Ja visst är det skönt att dom finns i närheten om det skulle vara något, min sambo jobbar hemma på gården så är det någon kommer han in på en min =)

Fick mig allt ett gott skratt igår när indra låg och kände bebisen som hickade på magen med både hand och huvud, då säger hon till mig.

"mamma, bebisen har hicka och vet du vad, vi måste plocka ut den nu"

(OM MAN ÄNDÅ KUNDE GÖRA DET) tänkte jag bara hehe

Ungar är verkligen underhållande när dom ger sina konstiga komentarer :love:

Som det ser ut nu kommer det vara jag som tar ut all föräldrarledighet om han inte lyckas lösa detta med en anställd men troligtvis kommer det inte bli mer än han som jobbar.

Men jag tror det kommer vara bra ändå för han finns ju alltid här hemma omkring och vill jag så kan jag gå ut och göra allt med djuren en dag om jag vill ha lite ledigt från barnen och rensa huvudet och få nya krafter.

Ja, det går säkert att känna om det är någon duktig som känner :devil:

Men "vår" BM-mottagning är pytteliten med bara två barnmorskor men de har faktiskt en ultraljudsapparat. Så jag tror att det är enklare att de kollar än att boka en tid hos läkare, sist var min BM lite osäker på hur bebisen låg, hon trodde att den låg med huvudet ner men det är väldigt hårt högre upp också och hon var inte helt säker på att det var rumpan.

Så hon erbjöd ett ultraljud, då var jag bara i vecka 33 så jag tyckte det var onödigt då men jag vill nog kolla nån gång i alla fall...

Ett gissel med egna företagare ibland. Min sambo har varit egen sen han var 17 år och har en anställd som dock tyvärr blir sjukskriven emellanåt. Det är svårt att planera ledigheter då. Dock tror jag det kommer lösa sig fint.

Du har kanske en redig festprisse där inne? ;) Men visst är det skönt att känna att de finns där innte! När det inte gör ont, som sagt... Min har en tendens till att lägga upp rumpan mot revbenen så jag måste sitta käpprätt med ryggen, annars känns det som mina revben hamnar mellan skinkorna på stackarn :o

Hm, BB-väskan ja.. Jag har inte ens hittat nån bra väska att packa i! Men det kan ju vara dags att få ner det viktigaste. Men vilka av alla de där söta kläderna ska man välja till bebisen!? :p

Mabuse: Men, dumbebis! Så kan h*n ju inte göra.. Lite dålig uppfostran har den allt ;) Nä, men usch så trist. Min BM kollade för säkerhets skull med ultraljud för att se så det verkligen var huvudet som var neråt (fast hon var 99% säker).
Jag hoppas verkligen att vändningsförsöket går vägen och att det inte blir allt för smärtsamt för dig.
Men omföderskor brukar väl ändå kunna föda i säte - om man vill? Då vet man ju att en bebis får plats "där nere" till skillnad från om man är förstföderska. Men sen vet jag inte om man vill föda i säte iofs, det är väl inte det mest bekväma direkt.
Jag håller tummarna för att det går vägen!

Zandrix: Men, hörru, nu får du väl allt klämma ut den där bebisen snart? ;) Har ingen granne en såndär studsmatta du kan låna och hoppa lite på? Det kanske får fart på bebisen? :angel::rofl:
*Ser bebisen ploppa ut i en landning och studsa ett par gånger innan du får stopp på farten - givetvis flyger den inte iväg eftersom den fortfarande är fastkopplad med navelsträngen :rofl:*
(dålig humor, jag vet.. ^^)

Bed_of_Roses: Haha naaw, tänk om man bara kunde plocka ut dem, det vore ju för festligt!
Barn är verkligen underbara på så vis.. Jag minns själv att några diskuterade en mamma vars bebis kom för tidigt och jag sa, helt självklart (var ju inte så gammal då), att "då får de ju stoppa in bebisen igen så den får växa klart.", eftersom den var så liten....
Tänk o få klämma ut ungen två gånger! Och dessutom mosa in den i magen igen, det vore väl nått?

Mabuse: Men, dumbebis! Så kan h*n ju inte göra.. Lite dålig uppfostran har den allt ;) Nä, men usch så trist. Min BM kollade för säkerhets skull med ultraljud för att se så det verkligen var huvudet som var neråt (fast hon var 99% säker).
Jag hoppas verkligen att vändningsförsöket går vägen och att det inte blir allt för smärtsamt för dig.
Men omföderskor brukar väl ändå kunna föda i säte - om man vill? Då vet man ju att en bebis får plats "där nere" till skillnad från om man är förstföderska. Men sen vet jag inte om man vill föda i säte iofs, det är väl inte det mest bekväma direkt.
Jag håller tummarna för att det går vägen!

Tack! Jag blev snittad med första barnet, så födelsemässigt är jag förstföderska. Tror dessutom att policyn i Sthlm är att alla med barn i säte blir snittade som förstahandsalternativ. Jag hade dessutom en komplicerad första förlossning, så att försöka föda i säte är nog lite väl friskt vågat, dessvärre. Men jag hoppas såklart att det ska gå vägen att vända, bm sa att det var lite bättre odds eftersom bebisen vänt sig såpass sent.

Var inne på kontroll idag och tror ni inte att ungen ligger med huvudet upp?!
Ska kolla igen nästa vecka, har den inte vänt sig då blir det vändningsförsök och det låter inget kul :(

Attan då. Men det är klart att det kanske inte är någon idé att försöka sig på någon sätesbjudning om första gången var svår och inte genomfördes vaginalt. Det känns ju inte som att oddsen är bättre den här gången om bebisen inte vänder på sig.
Vi får hoppas att din BM har rätt och att bebisen går att vända till rätta!

Giovanna: Ännu en med huvudet åt fel håll, vad är detta? Vilken vecka är du i nu? Vi får hoppas på att vändningsförsöket går vägen även för dig!

Kl*
Usch! Jag måste verkligen ta tag i den där diskhögen nu, men jag har ingen som helst lust! Blä, varför kan inte disken diska sig självt!?

ska inte hoppas för mycket, men tror det börjar närma sig nu, for in till västerås idag och då började jag få sd och mensvärk lixom, inte smärtsamma, utan bara jobbiga, nu då jag kom hem har jag haft en ihållande smärta i ryggen, ganska högt upp och mensvärk som kommer och går.. jag hoppas det är på g nu.

men ni som snackar om dessa pappadagar, då ni säger 30, blandar ni inte ihop det med dubbeldagar?
jag hörde från ett håll nått om 30 dagar, men då jag har sökt så hittar jag bara 10 dagar.

har bara hört att är det tvilingar så får man dubbel, alltså typ 20.. någon som kan hitta info om detta? för nu blir jag bara förvirrad....

Åh vad spännande!! Och åh vad den informationen inte gjorde det lättare att lämna datorn för att diska! :D
Håller tummarna för att bebisen vill komma ut nu! :banana:

Ang pappadagarna så har jag också fattat det som att det är 10 dagar som de har rätt till/ "ska ha"? Det är vad jag hittat med och vad vi ordnat med iallafall.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 543
Senast: sorbifolia
·
Kropp & Själ Jag är inne på min tredje Mirena hormonspiral. De tidigare två har jag varit hur nöjd som helst med, men nu har det vänt. De första två...
2
Svar
25
· Visningar
20 139
Senast: corzette
·
H
Gravid - 1år Hej alla bukefalister! Hade ett konto här för flera år sedan, och vet att jag då läste mkt på just detta forum - förälder, och alla...
Svar
19
· Visningar
2 316
Senast: hysterisk01
·
Gravid - 1år Hej hopp på kvällskvisten. vet absolut att ni inte kan svara på om jag är gravid eller inte och de är inte heller min fråga och ett test...
Svar
7
· Visningar
6 422
Senast: Amandas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka