Höstföräldrar 2012

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Höstföräldrar 2012

men ni som snackar om dessa pappadagar, då ni säger 30, blandar ni inte ihop det med dubbeldagar?
jag hörde från ett håll nått om 30 dagar, men då jag har sökt så hittar jag bara 10 dagar.

har bara hört att är det tvilingar så får man dubbel, alltså typ 20.. någon som kan hitta info om detta? för nu blir jag bara förvirrad....

Dubbeldagar? Jag menar alltså att man numer får ta ut föräldrapenning samtidigt för samma barn, det fick man inte förr, mer än de där tio första dagarna. Det är en ganska ny ändring, från årsskiftet. Det är trettio dagar utöver de tio pappadagarna.

Då borde ju de 30 dagar som ni pratar om vara samma 30 "dubbeldagar" som Zandrix pratar om. För jag antar att dubbel = båda är hemma samtidigt.
Och i så fall har jag fattat det rätt, så det var ju tur för mig, som annars är rätt trögtänkt gällande sånna där saker ;)

Ja hoppas det är på g för er nu...vi vill ju ha en nykomling här inne :D

Det är krångligt med dessa lediga dagar i början.

Innan var det ju bara 10 dagar som max man fick vara hemma både mamma och pappan till barnet i samband med att det föds.
Men nu har dom ändrat det så vill man kan pappan ta ut 30 dagar samtidigt som mamma.

Jag tycker det är skit krångligt men ring till försäkringskassan och prata med dom om hur det helt funkar när man skall ansöka om sånt m,m.

Vet iallafall bara att man får ta ut 30 dar samtidigt nu för det var något nytt dom börjat med :D

jo men det är ju dubbeldagarna ni snackar om, som tydligen inte fanns förut.
de 10 dagarna kvarstår, de ska man ta ut inom 60dagar då man kommit hem från bb.
sen har man dubbeldagar som de skriver om där, men dubbeldagarna ger inte extra dagar, så Om jag har fattat det rätt så är det 15 dagar.
alltså, 30dagar totalt, så tar man ut varsin dag så har man tagit ut två dagar under en dag, så då blir 30 delat på hälften om ni förstår.
(de dubbeldagarna hade vi iaf tänkt använda vid jultiden, då vi ska till släkten)

för hade det varit 30dagar var då ger det ju automatiskt fler dagar, då blir det 60 dagar.. så fattar jag det som och så ska det tydligen inte vara, men man kanske ska dubbelkolla med dem haha :p

.

Innan var det ju bara 10 dagar som max man fick vara hemma både mamma och pappan till barnet i samband med att det föds.
De är ju kvar, fast de 10 dagarna har man 60 dagar på sig att ta ut då man kommit hem från bb

Men nu har dom ändrat det så vill man kan pappan ta ut 30 dagar samtidigt som mamma.
de ä'r ju det nya, dubbeldagar som man har ett år på sig att ta ut. så fattar jag det som då jag läst alla "regler" :p

har iaf skickat ett mail och fr¨gat, för jag vill vara säker på dessa dubbeldagar som inte ska ge extra dagar, ska bli intressant ^^

men jag vet ju att de existerar, men som sagt, de 10 dagarna kvarstår iaf.

Ja, så har jag också fattat det, dubbeldagarna är separata från pappadagarna, sammantaget är det alltså 40 dagar man kan ta ut tillsammans. Pappadagarna är extra, dubbeldagarna dras från den gemensamma potten föräldradagar.

Ja, vad är oddsen? Två av sex i vår föräldragrupp om det verkligen är så att vår bebis ligger i säte...

Jag hoppas på att barnmorskan har fel, ultraljudsapparaten var från stenåldern och hon tyckte att det var svårt att se ordentligt så det kan ju hända att att hon såg fel.

Nåja, får väl vänta en vecka och försöka mig på alla husmorsknep som finns för att få henom att vända sig av sig själv till dess ;)

Fast om hon inte kan se skillnad på huvudet och rumpan på ultraljudet skulle jag undra om hon kanske borde byta jobb? Eller skaffa glasögon... :angel:

Känns lite meningslöst att ens göra ett ultraljud om man inte ens kan se det, hur ska hon kunna se nånting annat då?

Hoppas din bebis vill vända sig rätt i vilket fall!

Kan ju vända sig tillbaks! Min mamma fick åka in pga ont i magen och ligga inne över natten när min bror vände sig fel igen efter legat rätt. Vet att jag var 5 år och jättearg på kommande syskon. Så när jag kom hem med pappa utan mamma frågade morfar vad som hänt jag som var frispråkig och gått alldeles för mycket brevid morfar sa "Det är den jäkla ungen". Dagen efter på väg hem från sjukhuset så vände sig i alla fall Lillebror rätt igen.

Kl fick svar från f-kassan:
Hej,

Det stämmer att dubbeldagarna tas ut samtdigt och därför försvinner 2 föräldrapenningsdag när man tar ut 1 dubbeldag. Men eftersom att man har rätt att vara hemma i 30 dagar med dubbeldagar så är det 60 dagar som tas ut på barnet under den perioden.

Då fattar jag, blev lite förvirrande då de sa att det inte gav extra dagar. Men nu så!

Vilken osis med era sätesbjudningar... Hoppas vändningsförsöken lyckas! Min dotter förlöstes med kejsarsnitt pga sätesbjudning, det gick inte att vända henne. Eller gick och gick, det hade det kanske gjort, men jag fixade inte det. I journalen står "vi försöker lyfta upp sätet från lilla bäckenet, det går relativt enkelt. Emellertid anger patienten smärta. Hon börjar gråta och spänner sig kraftigt. Det går inte att fullfölja någon rotation". Så läkaren tyckte nog jag har en sjåpig sate! Sedan har jag hört folk som tyckte det var en baggis, och knappt kändes alls, så det är nog väldigt individuellt.

Men, det jag ville komma fram till, OM det inte skulle gå att vända så vill jag bara berätta att jag upplevde mitt planerade kejsarsnitt som väldigt trevligt. Jag blev inskriven dagen innan kejsarsnittet, och fick träffa läkaren som skulle operera samt narkosläkaren. Dagen för kejsarsnittet skulle jag komma 10:00, då fick jag en säng, och kunde packa upp mina saker i lugn och ro. Sedan gick vi och gjorde ett UL för att se så att hon fortfarande låg i säte, bm satte venkateter. Sedan chillade vi lite till! Ca en timme innan operationen satte de kateter, rakade och tvättade lite till. 15:00 gick vi bort till operationssalen, jag fick sätta mig på bordet och alla presenterade sig. Därefter lade narkosläkaren spinalen, och när den tagit plockade de ut dottern! De visade upp henne och maken fick följa med bort när de vägde, mätte, gav k-vitamin och sånt. Och så fick han lite symboliskt korta av navelsträngen! Därefter fick hon ligga hos mig medan de sydde ihop mig. Sedan åkte jag till uppvaket och maken med dottern upp till vårt rum.

Förresten, har ni börjat packa era BB-väskor? Jag har i alla fall börjat planera vad jag ska ha i min! Och förlossningsbrev, är det något man behöver skriva? Jag har ju inte fött barn "på riktigt", så jag har ingen rutin på det här!

Förlossningsbrev är bra om det är något särskilt du vill framföra, men annars vet jag inte om det är så viktigt. Det är rätt olika beroende på sjukhus hur mycket de tittar på den ändå.

Skönt att höra en solskenshistoria om snitt, ifall det skulle bli så för min del! Igår kväll var det hela havet stormar i min mage, så jag har en liten förhoppning om att bebisen kanske har vänt sig rätt igen. Eller så är det bara önsketänkande... Tycker magen känns lite annorlunda idag iaf.

Tack, det känns bra att höra att det gick bra för er med förra bebisen med snittet, det verkade ju som om ni fick en bra upplevelse :)

Själv har jag aldrig förut blivit opererad så jag är mest orolig för hur det blir efteråt, det känns lite som att om man föder vaginalt så är det skitjobbigt där och då men när man är klar är man klar så att säga, om det inte blir komplikationer så är man på benen rätt snabbt.

Ett snitt är ju snabbt gjort och så men sen tar det ju rätt lång tid innan man är helt återställd, tänker att det blir jobbigt att ta hand om bebisen, hund och så och oroar mig lite för hur man skulle lösa såna praktiska saker om det skulle bli så, det är ju ändå en rätt stor operation och man kanske har ont länge efteråt...

Hoppas din bebis har vänt sig rätt nu då och håller sig i rätt läge till det är dags att födas :)

kl

Pappan har 30 dagar han får ta ut samtidigt som mamman (sedan årsskiftet), tar han ut de 30 och mamman går hemma samtidigt med lika dagar är det alltså 60 dagar som går åt. Mamma/pappa delar alltså inte på de 30.

och ja de heter Dubbeldagar =)

Ja, vad är oddsen? Två av sex i vår föräldragrupp om det verkligen är så att vår bebis ligger i säte...

Jag hoppas på att barnmorskan har fel, ultraljudsapparaten var från stenåldern och hon tyckte att det var svårt att se ordentligt så det kan ju hända att att hon såg fel.

Nåja, får väl vänta en vecka och försöka mig på alla husmorsknep som finns för att få henom att vända sig av sig själv till dess ;)

Hm, just nu känns det rätt vanligt med sätesbjudning, helt plötsligt. Har en annan kompis som fick snittas rätt nyligen pga sätesbjudning och misslyckade vändningsförsök, och så ni två här.

Min BM kollade med ul för säkerhets skull och hon sa att hon inte kunde se så mycket eftersom hon inte var utbildad ul-tekniker, men om vi såg som en ring så var det huvudet (skallbenet).
Det var ju ingen bild man ber om att få och sätta på kylen hemma, men visst såg vi ringen alla tre. Det känns inte som att rumpan bildar en sådan ring, och då borde det inte vara så svårt att missta sig? Det borde ju vara rätt lätt att hitta huvudet om den fixerat sig kan jag tycka. Och huvudet är "på rätt plats" då, givetvis.

Min karl tjatar på mig om att jag ska packa BB-väskan snart (läs: för längesen). Men jag vet ju inte vilka av alla dessa små söta kläder jag ska packa ner till lilla bebisen! Ja, jag vet, det är väl "bara att ta något", men.. Alla är ju så söta! Vilket plagg ska få äran att bli det allra första h*n har på sig? :love:
Så, nä, jag har inte börjat än, men jag borde göra det.

Ang förlossningsbrev så har jag skrivit ett, men det är ju inget man måste göra. Jag känner bara att jag vill ha mitt nedskrivet så att de vet vad jag vill. Min karl vet vad jag vill med, så han kan föra min talan om jag inte klarar av det just då.

Mabuse: Vi får hoppas att det är så att din lille krabat vände på sig självt - det vore ju toppen! :laugh:

Giovanna: Jag har inte heller opererats förut. Eller ja, jag har fått ett yttepytte snitt i ena tån en gång när de skulle fiska ut en nål (:angel:), men det var nog så obehagligt tyckte jag :crazy:
Men jag kan hålla med om att det borde vara stor skillnad (av vad jag hört från snittade/ icke-snittade), föder man vaginalt så ja, det gör asont men du är ju ofta på benen snart ändå. Snittas man så är det ju en stor bukoperation man gör där man får ett snitt både genom hud, bukvägg, livmoder.. Och allt det ska ju läkas ihop osv.

Själv är jag rätt skakis inför tanken på att snittas. Jag har alltid sagt att ingen får skära i mig när jag är vaken, men de vill ju helst inte söva en. Jag kan verkligen inte se mig själv vara vaken under en sådan procedur, vilket jag sa till min BM, men vi kom fram till att väl där kanske jag ångrar mig. Och jag vill vara med i alla medicinska beslut, så jag sa att de får fråga vad jag vill så får vi se vad vi kommer fram till om så blir fallet.
Jag förstår ju att de inte vill söva en, men jag tror knappast att de har någon större nytta av en morsa i panik heller.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 543
Senast: sorbifolia
·
Kropp & Själ Jag är inne på min tredje Mirena hormonspiral. De tidigare två har jag varit hur nöjd som helst med, men nu har det vänt. De första två...
2
Svar
25
· Visningar
20 139
Senast: corzette
·
H
Gravid - 1år Hej alla bukefalister! Hade ett konto här för flera år sedan, och vet att jag då läste mkt på just detta forum - förälder, och alla...
Svar
19
· Visningar
2 316
Senast: hysterisk01
·
Gravid - 1år Hej hopp på kvällskvisten. vet absolut att ni inte kan svara på om jag är gravid eller inte och de är inte heller min fråga och ett test...
Svar
7
· Visningar
6 422
Senast: Amandas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka