Höstföräldrar 2011 del 2

Sv: Höstföräldrar 2011 del 2

Kl

Vår blev 6 månader i onsdags, tänk vad tiden går fort hörrni! Stor kille som vägde 8540 gram för 2 veckor sedan och jag tror att han är över 70 cm lång.

Vi har varit lite krassliga och varit inne två gånger på sjukan och andats i mask. Han är fortfarande lite rosslig i halsen, men man ska väl inte gnälla när han är sjuk första gången vid 6 månader.

Annars är den stora grejen just nu att sitta, han sitter utan stöd sedan 2 veckor tillbaka. Så skönt när de kan sitta och leka lite själva!

b2dbfa06.jpg

Hur går det förresten för er andra med mat? Vår äter ett mål ersättning på fm, gröt på kvällen och ammas resten. Har försökt med potatispure och majspure, både hemlagad och köpt, men han bara klöks. Vår mat slukas däremot, vi har tagit undan till honom innan vi saltat.

Är det nån mening att kämpa på med sånt de bara klöks av? Måste de igenom rotfruktspure-stadiet?

Söta söta unge!!
Ella ammas inte alls längre utan får ersättning. Gröt på morgonen + ersättning
lunch = potatismorot puré + blomkål eller broccoli puré sedan resten av dagen ersättning på kvällen lite gröt :)
Hon älskar alla mat! Skrattar när hon äter gröten :love:

Vet inte tror man ska pausa lite om de inte vill. men min kompis hade likadant hon gav sin grabb de som de åt istället och då funkade de toppen!

Usch vad läskigt med sjukan!!

Ella är snart 6 månader och är 67 cm lång och väger 8 kg!!

Här är några bilder!

IMG_0083.jpg

IMG_0114.jpg

och så en på toker :)
IMG_0121.jpg

Hon är klok min tös! Gillar att läsa redan!
IMG_0151.jpg

Hur går de för alla höstmammorna???
En liten fråga till er alla, vad har ni i vagnen nu när de är varm?? Ella ligger i en öppen åkpåse i brist på annat efter som jag inte vad jag vill ha... Såååå, vad har ni?!

Hon är verkligen sockersöt din lilla!

Vi har ju både sitt och liggdel till vår Brio och har precis börjat ha honom i sittdelen, men ska han sova byter vi till liggkorgen. Har bara bäddat med vanligt bomullslakan i den, sen har han en tunn bomullsfilt bara. Svalt och skönt.

Sittdelen är värre då det inte är nån madrass, inbillar mig att sitsen blir varm och otäck. Lägger en filt under ibland, känns som det "andas" lite bättre än det där nylontyget.

:)
Åkte till butik idag o köpte ett sittdyna fr brio som passar de flesta vagnarna tydligen.. Jag har en crescent. Den vi köpte var mjuk o fin, så de blir säkert bra!
Vi kan fälla ner vår sitt del till fullt liggsåret, så de funkar toppen nu när vi tagit bort liggdelen!

Vad hände med era små just nu?!
Här hemma rullas de runt förfullt, har fått sätta upp grindar :) hon kommer nästan upp i krypställning nu! Herregud va fort de går!!!

Lilla alina åker light way nu den har fullt ligg läge och är öppen och bra blir inte så varm har även uv skydd om det är mkt sol.
Vår lilla plutta har setat själv nån mån nu hon försöker komma upp i kryp och sparkar sig elller rullar runt.
sist hon var till bvc 7 mån vägde hon 8000 och var 67 lång.
Någon mer än jag som ammar sina barn ff??
Jag ammar och ger henne mat gröt osv.
Hadde tängt att trappa ner amningen till morgon och kväll nu då hon börjar få lite tänder nu ;) och för att vänja av henne lungt. hon är så gullig nu låter som hon säger maamma :) så hon försöker nog mina andra 2 pratade väldigt tidigt men var nog runt året innan de gick ;)

Vad spännande! Kul sedan när de kryper runt om ett tag!!
När Ella var på 6 månaders kontroll vägde hon 9,4 och var 71 lång! Stora tjejen!!

Måste bara skryta lite! Är så stolt över min tjej ( alltid så klart ;) ) Men i lördags, 6 månader och 3 veckor gammal, så sa hon pappa 4 gånger!!! Och dagen efter på söndagen sa hon mamma!! Ingenting innan utan bara pa-pa o ma-ma!
De gulliga var att hon vände sig mot Patrik i sängen, la handen på honom och sa pa-pa! Snacka om att han vakna!!
När hon var med morfar i trädgården och jag kom ut kollade hon på mig och sa ma-ma! Snacka om att smällta!!!

Annars så rullar de på bra här! Jag ska jobba nu i juni och juli medans Patrik är pappa ledig!
Har ni börjat byta till bilbarnstol än? Patrik håller just nu på att montera in en Britax High-way :) hoppas de blir bra! Den känns stabil i alla fall!

Vad duktig hon är! :banana:

Vi har också en High-Way och är än så länge nöjda! Vi bytte för ungefär en månad sen, Melker var för bred om axlarna för babyskyddet. Det enda med Britaxen var att man tyckte att han satt väldigt upprätt i början, man är ju van vid babyskyddet där de nästan ligger ner. Men vi har justerat den så gott det går med den här kilen som följde med. (Efter att vi beställt en ny kil, min sambo trodde den var skräp och slängde den där frigolitbiten.. :cool:)

Min är också rätt rejäl, vid 7 månader var han 70,5 cm och vägde 9,4 kg, nästan samma siffror som din fast en månad senare.. ;)

(Köpte förresten en sittdyna till vår Brio så nu är den också gosig, tack för tipset!)

Raggarn; Jag ammar fortfarande på nätterna och en gång på dagen. Till frukost får han gröt, sen ersättning, sen ett mål barnmat och fruktpuré, sen amning och sist havrevälling. Snart tar jag nog bort amningen helt på dagen, men det är rätt skönt att kunna amma på natten.

Annars rullar allt på med en hiskelig fart. Melker kommer upp i krypställning och kryper med benen, men armarna verkar fastfrusna så han tippar alltid på näsan. Något markbunden fram med andra ord.

En liten tand är på väg upp, fast ve den som försöker titta på den, han blir vansinnig om man är och petar. Så vi är inte hundra på om den är igenom eller inte, men känns gör den tydligt.

Vi har börjat cykla med honom också, det gillar han skarpt. Hade han bara sluppit cykelhjälmen också hade lyckan varit gjord. :cool:

Hur sover era annars? Melker brukar somna runt 21-22 och vaknar nån gång mellan 03 och 05. Sen äter han och sover sen i två-tretimmars-omgångar med mat emellan till runt 07-08.

Längtar så till han sover hela natten!

Nyvaken bebis!

f0325a2f.jpg

Lustigt med siffrorna!
Hade jag satt ihop bilbarnstolen så hade jag nog också kastat den biten :)

Oh jag vill också börja cykla med Ella! Måste bara skaffa en cykel!!

Ella somnar mellan 20:30-21:30 och sover till ungefär 6-7 tiden , då får hon ersättning sen sover vi ca 1-2 timmar till :)

nu har Alina både sagt maama och paapa flera g:D hon sitter nu i mitt knä och klappar händerna ;)

Vi köpte en Hi-Way för några veckor sedan, men bytte tillbaka till babyskyddet. Vi vill ha stolen bakom förarsätet och det finns tyvärr inget annat sätt än att fästa förankringsremmarna i själva förarstolen. Dessutom tappade A huvudet när han somnade, så då bytte jag tillbaka. Nu får han sitta i babyskyddet tills han vuxit ur det, sen får väl Hi-Wayen vara i framsätet trots att vi inte vill det.

Ang amning så slutade jag förra veckan. Så himla skönt!;) Hade enbart ammat tidig morgon ett tag, men sedan en månad tillbaka äter han inte på natten längre. Han brukar vakna vid 4-tiden (somnar 19:30-20), men somnar om när han får nappen. Sedan sover han till 6 och då får han ersättning. Ca kl 8 får han gröt. Det har blivit betydligt lugnare vid frukosten nu när han får ersättning jämfört med den lilla slurp mjölk jag producerade. Då var han döhungrig kl 8 och började tokgnälla så fort vi kom ut i köket. Nu är tyst, men äter gröten med god aptit.:)

Av ren nyfikenhet bara, varför vill ni inte förankra den i förarsätet?

Jag och maken har olika långa ben. Det blir rätt jobbigt att behöva ändra längden på remmarna varje gång vi byter förare och måste flytta stolen.

Aha.. Så tänkte jag inte. Vår är förankrad i några lister under sätet.

Vi har vår bakom passagerarsätet, enda nackdelen är att man får ha det sätet väldigt långt fram för att kunna luta Britaxen tillräckligt. Jag håller med om att det är lätt huvudet ramlar ner när de sover.

Bakom passagerarsätet har vi redan en annan stol (BeSafe iZi Kid X3 Isofix) och den är för stor för att ha bakom förarstolen. För min del skulle det nog funka, men inte när maken ska köra.

Det gick inte att fästa i skenorna heller. Eller det gick i ena, men inte den andra. Även om det hade gått så skulle stolen ändå inte gå att flytta tillbaka tillräckligt eftersom enda stället att fästa i var mitt på skenan.

Planen är att A får sitta i babyskyddet så länge det går, sen får han sitta fram tills V blir så gammal att han kan få en bältesstol. Då får A ta över BeSafen.

Oj, det var länge sen jag skrev något här.
Tiden bara rusar iväg!!
Min lille charmör har hunnit bli 7 månader.
Han var 69 cm lång och vägde 9040 gram.
Slutade amma i onsdags.
Han äter dukigt men har lite problem med att han blir hård i magen.
Vi har testat allt känns det som, nu får han laktulos och jag hoppas det blir bättre. I måndags tittade två små tänder upp i underkäken.
Skönt att få en förklaring på varför han inte riktigt var sig själv förra veckan.
Han sitter långa stunder utan stöd och har börjat kasa på mage bakåt :D

Vi har inte bytt bilstol eftersom det är en stol som han kan ha upp till 4 års åldern, däremot funderar jag på om vi skulle ändra till läge två snart och ta ut några av "kuddarna" i sidorna.

554563_235790939857466_586433699_n.jpg

Marcus ar nu snart 10 manader och jag tycker det ar ratt laskigt hur snabbt tiden gar!
Vi var pa nio manaders kontroll for ett par veckor sen och da vagde han 10,46 kg och var 76 cm lang. Det kanns som att han skjuter ivag pa langden nu men inte lika mycket i vikt sa snart ar nog kulmagen oh buddha laren borta.

Han sitter perfekt nu och har en saregen stil for att ta sig framat. Snabb ar han dareot oh det tar inte lang tid innan han korsar vardagsrumsgolvet. Krypa gor han nog aldrig kan fortfarande bara hasa bakat om han hamnar pa mage. Jag borjar bli lite fundersam da han fortfarande inte ens forsoker satta sig om han ligger ner. Har borjat att dra i olika obler for att stalla sig men inte lyckats annu. Haller man i handerna blir det daremot varldens fart och han riktigt springer omkring.
Han sager mmmmmmammmmaaaa och ba! for hunden. Abababab verkr betyda pappa.

Mat ar valdigt populart! Han ater allt som satts framfor honom. Ater bra om han kan halla det ordentligt (riskakor, paprika, gurkstavar, jordgubbar) men lagger jg kladd framfor honom malar han bara bordet med det.
Jag borjade ge honom lite vlling som nattmal for att fasa ut amningen helt men verkar som att han ar allergisk Blev full av ilsket roda plitoor som gatt bort nu efter tre natter utan valling.

Nu ar det en gnallig bebis som vill ha uppmarksamhet mamma ar trakig!

Kl
Hej hopp! Här var det länge sedan man kika in nu!
Hampe växer då det kankar o är Go o glad mest hela tiden :D
Kan åla sig bakåt liggandes på magen och stå på alla fyra men kommer inte iväg utan står o gungar sen glider knäna bak! Men snart så ;)
Favoriten är fortfarande gåstolen så man kommer åt allt som ligger framme o lådor som råkar stå öppna!
Storebrors rum är oxå jätte spännande att gå in i!
Mamma och pappa har han sagt ett tag nu, går i perioder där han ibland kan säga det flera gånger om dan och rätt va det är kan han inte säga det alls på nån vecka!
Han är ett riktig liten bus frö och kommer nog gå i sin storebror spår och bli en riktig liten rackar unge ;)
Blåser sådär så det pruttar på oss och flåsar i öronen o håller på, överlycklig när han får busa med oss :)
Sitta på mammas hästar är oxå super!
Åka bil däremot är inte så kul längre så jag fasar för att köra upp till svärföräldrarna sen i sommar, en tripp på 5-6timmar :/
2 gaddar är fullt uppe nu men inga andra på g vad vi kan se...
Dessa används flitigt, aj!
Mat äter han allt han blir bjuden på och han blir jätte arg om han inte får smaka lite på vår Matts :)

Liknande trådar

Kultur Startordning 1. Theoz - Mer av dig 2. Mariette - One day 3. Victor Crone - Diamonds 4. Tennessee Tears - Now I know 5. Elov & Beny -...
2
Svar
23
· Visningar
1 546
Senast: Lilla
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 299
Senast: Roheryn
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter "The show must go on", skriver arrangören bakom Falsterbo Horse Show på Facebook. Förutom att annonsera kvalstarten inför det försenade...
Svar
0
· Visningar
297
Senast: Gunnar
·
Kultur Dags för den officiella tråden för ESC SEMIFINAL 1! :banana::banana::banana: Sverige deltar i semi 2, och de redan klara finalisterna...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
4 900
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar