Höstens och vinterns tävlingstråd.

Tulip

Trådstartare
Det går inte att undvika längre. Hösten är här så det är dags att starta en ny tävlingstråd. Fyll på när det är dags.

Jag inviger tråden
Var iväg och tävlades MSV C idag. Framridningen var hemsk. Hon var spänd, lekte stjärnkikare emellanåt och dessutom gick det inte att svänga höger utan att hästen tvärställde hela kroppen och gick emot skänkeln. Programmet blev ju som det blev efter det. 2 st 2or, höger sluta och första enkla bytet, och en 3a, andra enkla bytet, på saker som är koeff 2 kostar för mycket. Hade några 4or och 5or också. Men 17 av 27 bedömningspunkter var 6 eller högre så vi är ju inte helt ute och cyklar. 56% blev det.

Jag inviger tråden
Var iväg och tävlades MSV C idag. Framridningen var hemsk. Hon var spänd, lekte stjärnkikare emellanåt och dessutom gick det inte att svänga höger utan att hästen tvärställde hela kroppen och gick emot skänkeln. Programmet blev ju som det blev efter det. 2 st 2or, höger sluta och första enkla bytet, och en 3a, andra enkla bytet, på saker som är koeff 2 kostar för mycket. Hade några 4or och 5or också. Men 17 av 27 bedömningspunkter var 6 eller högre så vi är ju inte helt ute och cyklar. 56% blev det.
Jag gillar din hästs grundgångarter. Hoppas att hon är mer samarbetsvillig nästa nång!

Jag var också iväg idag, red LB:3 och LA:3. Min häst får tyvärr rampfeber av tävling och är ofta väldigt spänd, brukar vara värst i första klassen och bättre i den andra. Samma idag, helt spänd och struttig i första, tror inte hon gick i form nånstans i travprogrammet. Suck. 56,364% blev det där, så drygt när man vet att bara hon slappnar av lite grann får vi 65-66%.

LA är ju högre krav så även om hon gick mycket bättre där så gav det inte så jättestor skillnad i poäng, 57,714% då fick jag en del missar med takt i skritten, byte i ena förvända, bocksprång/avbrott i en galopp och så tjorvade hon i en ökning. Men överlag kändes det programmet ändå mycket bättre, jag hade hästen med mig och inte mot mig.

Filmerna orkar jag inte ladda upp, lite skakiga och inte så mycket att se :p

10593194_10152713256495948_1205776287964543565_n.jpg

jag debuterade med min häst idag ^_^ LC:2.
blev 7 av 9 startande :p. har ingen bild än så länge men får se om fotografen tog ngn bra på framridningen :p
10666138_746230755466442_1217395463_n.jpg

Eftersom Lotteräng där @Jfrelin var är min hemmaklubb och jag dessutom var tävlingsledare den här gången så var jag också där. En start var med Fanta och Z.

Z startade i fredags em, första starten på kandar. I flera veckor har vi nött galoppen och jobbat med den då det är där jag brukar få 6 p rakt igenom. Det gav resultat, den här gången var det flest 7: or där. Tyvärr var jag så fokuserad på att rida den delen att jag knappt kom ihåg travdelen och åkte runt den med sexor som följd. Det var jobbigt att kolla på filmen på traven tom för där red jag så lite framåt att han är osäker, tappar lite takt och börjar tassa. Halva programmet sex och halva sju typ, 64,5 % och en sjätteplacering. Nästa söndag ska jag rida bra ett helt program, sen får det nog bli MsvB för oss. :nailbiting::nailbiting::nailbiting:

Fanta är en fantastisk lektionshäst, men MsvB är lite för svårt då hon går med massa andra ryttare och dessutom varken är byggd i uppförsbacke (snarare tvärtom), eller har några fantastiska gångarter att skryta med. Men med i laget var vi, som andra reserv. Och tur var väl det eftersom min lagkamrats häst spunkade ur helt. F och jag skrapade ihop 56 % och det är läropengar och rutin som betalar sig i andra starter. Hon gjorde så gott hon kunde och verkade vara stolt över sig själv. :love: Nästa allsvenska då vi ska vara med igen, då ska jag dels se till att båda bytena sitter bättre samt att hon galopperar lite mer igenom kroppen, det blev tassigt idag. Dock var jag väldigt nöjd med skritten, där vi fick en sjua. När jag började rida henne kunde vi få fyror för att hon spänner sig och blir ojämn i rytmen i bakbenen när hon går och väntar på vad hon ska göra...

Jag har ju glömt lägga in min film här! Tävlade förr förra helgen och red en LB:2 på 59% och va lite besviken på poängen. Väldigt nöjd med hästen som bara varit ute tre gånger innan och blir hemskt spänd på framridningen och kan bli hoppig när andra hästar kommer nära. Han fick guldstjärna!

Det går inte att undvika längre. Hösten är här så det är dags att starta en ny tävlingstråd. Fyll på när det är dags.

Jag och tanten har startat ett par MSV B4 nu för att försöka kvala till MSV A.
Har varit väldigt blandade resultat men av 4 starter så är ett kval klart på 66%
Så nu är siktet inställt på att försöka ta ett kval till sen blir det lite vila och träning inför debut i MSV A!
Ska bli sååå spännande!!

Åhh, så roligt! Hoppas nästa kval är nära förestående. Själv planerar jag att rida min fösta MsvB:4 i mitten på oktober. Hoppas på frackklasserna till nästa höst!

Jag har ju glömt lägga in min film här! Tävlade förr förra helgen och red en LB:2 på 59% och va lite besviken på poängen. Väldigt nöjd med hästen som bara varit ute tre gånger innan och blir hemskt spänd på framridningen och kan bli hoppig när andra hästar kommer nära. Han fick guldstjärna!

Det ser väldigt trevligt ut tycker jag. Speciellt om hästen var väldigt spänd och ovan. Men du måste berätta vad det är för kavaj du har? Dösnygg! :-)

Idag har jag startat Bello i en LB2. Hade gott hopp eftersom han gått så sjukt bra fredag och lördag. Men idag var han spänd och hur jag än kämpade på banan fick jag inte honom med mig. I de sista två halterna var han som ett teleskop och mellangångarterna var obefintliga. Jag var en riktigt shitty sportsman och var så jla sur när jag red ut från banan:o. Men men 60,1% blev det av en riktigt hård domare. Var andra utanför placering tom.

Barbie gick en LA4 och hon är verkligen min stjärna! Kändes som att energin tröt och registret i traven är inte så bra. Men hon är väldigt lydig och jag är ffa nöjd med 7or på högra förvända på vägen där vi red på 4or i våras. Och så kändes sista medellinjen som är så homla svår riktigt bra. Vi fick ihop 62,9% vilket är personbästa i klassen för oss och fick med en gul rosett hem:).
10665871_10203894021982848_6080564766612146200_n.jpg

Jag och Z var i Täby och red MsvC:2 idag. Och jag var inte överens med domaren i mycket. Hon var galet jämn och jag tycker inte hon utnyttjade skalan som hon kunde ha gjort. I en bakdelsvändning stannade han, tog ett steg bakåt och sen blev det en mellandelsvändning (jag fick panik, lagom rutinerat..:yuck:) men den andra var lite bättre, där klev han över med inner bak bara, ändå fick vi samma poäng (5) på dem. Sånt tycker jag är konstigt. Då tar jag hellre dåligt på det dåliga än mellanmjölk. Jag har också tittat på filmen och hennes kommentarer att han var bakom handen håller jag inte heller med om. INTE framme vid handen och släppt ryggen hade passat mycket bättre, för bakom lod kan jag inte se genomgående som hon ville ha det till..:mad:

60,57 och 12/18 starter.

I övrigt tror jag att han är trött nu, han var inte alls på hugget och jag kunde inte få fram honom för skänkeln. Så nu får han några dagars mental vila och uteritter och sen laddar vi om till MsvB:2 i Håbo om två veckor. Det blir debut för lillen.

Bjuder på en bild från framridningen, resten lägger jag i bildtråden.

DSC_0229.JPG

Jag och Z var i Täby och red MsvC:2 idag. Och jag var inte överens med domaren i mycket. Hon var galet jämn och jag tycker inte hon utnyttjade skalan som hon kunde ha gjort. I en bakdelsvändning stannade han, tog ett steg bakåt och sen blev det en mellandelsvändning (jag fick panik, lagom rutinerat..:yuck:) men den andra var lite bättre, där klev han över med inner bak bara, ändå fick vi samma poäng (5) på dem. Sånt tycker jag är konstigt. Då tar jag hellre dåligt på det dåliga än mellanmjölk. Jag har också tittat på filmen och hennes kommentarer att han var bakom handen håller jag inte heller med om. INTE framme vid handen och släppt ryggen hade passat mycket bättre, för bakom lod kan jag inte se genomgående som hon ville ha det till..:mad:

60,57 och 12/18 starter.

I övrigt tror jag att han är trött nu, han var inte alls på hugget och jag kunde inte få fram honom för skänkeln. Så nu får han några dagars mental vila och uteritter och sen laddar vi om till MsvB:2 i Håbo om två veckor. Det blir debut för lillen.

Bjuder på en bild från framridningen, resten lägger jag i bildtråden.

DSC_0229.JPG
Det är skit med bedömningssport..:D Jag blir inte klok på det och har slutat haka upp mig på poängen. Har gjort 7 starter i msvB i sommar med resultat mellan 59 o 65.5% Placerad 4 gånger, någon/några utanför placering en gång och bland de sista två gånger. Jag kan ärligt säga att jag verkligen inte har en aning om vilken av dessa ritter som verkligen var den bästa/sämsta. Alla har känts ungefär likadana. Heddan har ju en tendens att gå aningen framför lod emellanåt o d slog senaste domaren ner jättemycket på så då var vi bland de fyra sista tror jag medan vi kom fyra gången innan på 65.4% i en msvB5 o hon gick i ungefär samma form. Bara att hoppas på en roligare tant bakom bordet nästa gång o fortsätta fila på detaljerna,:D

Det är skit med bedömningssport..:D Jag blir inte klok på det och har slutat haka upp mig på poängen. Har gjort 7 starter i msvB i sommar med resultat mellan 59 o 65.5% Placerad 4 gånger, någon/några utanför placering en gång och bland de sista två gånger. Jag kan ärligt säga att jag verkligen inte har en aning om vilken av dessa ritter som verkligen var den bästa/sämsta. Alla har känts ungefär likadana. Heddan har ju en tendens att gå aningen framför lod emellanåt o d slog senaste domaren ner jättemycket på så då var vi bland de fyra sista tror jag medan vi kom fyra gången innan på 65.4% i en msvB5 o hon gick i ungefär samma form. Bara att hoppas på en roligare tant bakom bordet nästa gång o fortsätta fila på detaljerna,:D

Ibland är det skönt att bo i sthlm och kunna välja vilken tävling jag vill rida och inte rida, beroende på domaren. Jag har tre domare på min svarta lista nu, och det är tack vare att jag filmar allt och då kan jämföra med protokollen...

Ibland är det skönt att bo i sthlm och kunna välja vilken tävling jag vill rida och inte rida, beroende på domaren. Jag har tre domare på min svarta lista nu, och det är tack vare att jag filmar allt och då kan jämföra med protokollen...
Hahaha..:laugh:ja så kan man också göra. Jag har ingen svart lista utan försöker rida bättre istället o hoppas på att de ska synas så småning om:D O lite tycker jag nog det har hjälpt ändå. Två av de domare som har haft oss placerade i sommar har haft oss sist o bland de sista på tidigare tävlingar.:)

Hahaha..:laugh:ja så kan man också göra. Jag har ingen svart lista utan försöker rida bättre istället o hoppas på att de ska synas så småning om:D O lite tycker jag nog det har hjälpt ändå. Två av de domare som har haft oss placerade i sommar har haft oss sist o bland de sista på tidigare tävlingar.:)
Självklart vill jag också rida bättre. men kan jag välja, vilket ofta går, tar jag den domare som jag känner förtroende för. Men nu när jag börjar rida MsvB så blir det färre val, så blir det lite annorlunda.

Det är inte att de väljer låga poäng som är mitt problem, det går jättebra, när det är motiverat. Men de domare som har lustiga och inkonsekventa bedömningar väljer jag bort.

Liknande trådar

Hemmet Vi har blivit ofrivilliga hyresvärdar åt ett gäng råttor som huserar i väggarna. Vi hörde dem redan förra vintern, men då hade jag inte...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
2 707
Senast: vilde
·
R
Hästmänniskan Hej Vet någon om det finns några regler för vatten på vintern? Jag hittar inga. Stallägaren har fått för sig att hen inte behöver hacka...
2
Svar
31
· Visningar
2 133
Senast: Cambrie
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Ny dag, nya möjligheter. Under lördagen går sveriges störste guldhopp Armand Duplantis in i OS. Dessutom jagar Sverige medalj i...
Svar
0
· Visningar
105
Senast: Gunnar
·
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 747
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar