hostar pga dammigt spån

B

biven

Hej
Jag har en stallplats där det ingår spån.
Nu har han kört dit ett väldigt dammigt spån som vi använder.
Och flera av hästarna har börjat hosta. Jag är rädd att dom får problem med sina luftrör.
Vad kan man blanda in för att det inte ska damma?
han säger att det finns väldigt ont om spån nu då fler och fler företag som säljer spån gör om det till Pellets som de senare använder för att elda med i ugnar och spisar.
Funderar på att lägga ett lager med halm över? men hur är det dammässigt sett??

FÅR PANIK!!! Tänk om hon får kronisk hosta på grund av detta?
fler och fler hostar, och jag kan nästan garantera att det beror på spån och inte på hö(eftersom vi ger hösilage) eller vädret...
okej kan bero på vädret men tror inte det.
What to do??
Torv finns det ont om också tyvärr..

Sv: hostar pga dammigt spån

Men finns det ingen affär som säljer kutterspån då ?? Kutterspån är ju oftast avdammat.

Det går bra att vattna spånet så att inte dammet far omkring.

Några tips:

* ha hästarna ute så mycket som möjligt.
* fukta spånet lite på ytan, som andra skrivit.
* mocka och strö när hästarna precis gått ut så att dammet hinner lägga sig.
* se över ventilationen så att den är bra
* undvik att sopa stallgången när hästarna är inne

Ev byt strömedel till halm, det kan vara lättare att få tag på. Beror på var i landet man bor..

Hoppas det blir bättre...

Embla

Byt strömedel till dammfritt spån (finns att köpa - rätt dyrt), torv eller halm tills att ni får tag i bättre spån som jag antar är billigare. Som sagt, det hjälper ju att vattna lite men... Annars kan du blanda i torv eller halm tills vidare. Tyvärr blir det ju dammigt i hela stallet av spån och inte bara i din hästs box...

Vattna är väl det bästa tipset just nu, försök vattna de andra hästarnas spån oxå.
Det är ingen större idé att köpa eget spån då de andra hästarnas spån iaf dammar till din hästs box....

Fast det binder dammet bara tills det torkat..sen är det kört igen.
Jag skulle nog pallra mig iväg och fixa annat strö.

AM

Nafayette skrev:
Fast det binder dammet bara tills det torkat..sen är det kört igen.
Jag skulle nog pallra mig iväg och fixa annat strö.

AM
Kör den tekniken med vår dammiga hackade halm och det funkar bra... men det kanske bara är på halm?

Jag skulle tipsa om att lägga en permanenttorvbotten i boxen. Torven drar åt sig fukt och lägger du sen ett lager spån ovanpå binder det nog dammet lite. Men så länge de andra hästarna i stallet använder sig av spånet så lär du tyvärr har problem med att få din hästs box damfri. Ev vattna på spånet.

Vi har oxå dammigt spån och jag försöker att ha dörrarna öppna när jag mockar och inga hästar inne.

Liknande trådar

L
Hästvård Min pålle började hosta för några dagar sedan. Har nyligen (ca en vecka sedan) köpt hem nytt hö som jag ganska snabbt insåg var dammigt...
2
Svar
26
· Visningar
4 197
Senast: lindgreen
·
T
Hästvård Jag måste få lite kloka råd av er... Min häst har hostat i ett par månader, från början bara lite grann då och då, men jag tycker det...
Svar
3
· Visningar
788
Senast: tazza
·
Hästvård Min häst började lite smått att hosta vid ridning förra sommaren. Han hostade nån gång i veckan (en eller ett par ggr) när han hade...
Svar
11
· Visningar
1 518
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring
  • Uppdateringstråd 31