ylvalill
Trådstartare
Min häst började lite smått att hosta vid ridning förra sommaren. Han hostade nån gång i veckan (en eller ett par ggr) när han hade kommit igång och börjat bli varm. Jag pratade med veterinär om detta men han tyckte inte att detta var någonting att oroa sig för, trodde det var att han helt enkelt hade känsliga luftrör och reagerade på damm eller nåt. Hostan försvann sedan under ett par månader för att på senhösten komma tillbaka igen i lite värre form. Det var fortfarande bara en eller ett par hostningar under ridning, precis då han börjar bli varm, har aldrig hört honom hosta i andra sammanhang, men hostningarna var djupare och lät "tjockare". Denna gången bestämde jag mig för att åka till klinik och kolla upp honom trots att veterinären fortfarande inte tyckte att det var någon större fara med honom. Dom gjorde endoskopi på honom samt lyssnade på andningsljuden men allt såg bra ut. Vi blev hemskickade med ett recept på slemlösande medicin som han skulle få under en 4 veckorsperiod. Under medicineringen blev hostan mcket bättre men han kunde fortfarande hosta till nån gång ibland (inte lika tjockt längre). Hostan försvann sen igen under en period men nu är den alltså tillbaka igen
Inte lika tjockt och djupt som i höstas utan mer som "torrhosta" som kommer en eller ett par gånger i början av arbete.
Jag vet inte vad jag skall göra åt denna hosta. Veterinären är inte så jättepigg på att kolla honom (endoskopin visade ju inget och han lät inte konstigt vid undersökningen sist), kunde möjligtvis tänka sig att skriva ut nåt starkare slemlösande till honom som han får äta hela tiden. Men jag vill inte att han ska gå på stark hostmedicin, tycker inte att det verkar speciellt bra och dessutom hostar han ju så lite
Det jag är rädd för är ju självklart att det skall bli värre. Har försökt fundera ut vad som kan orsaka hostan men jag har inte kommit fram till något vettigt.
Han står på torv, i utebox, äter hösilage och uppblött pellets, enligt veterinären är det en optimal miljö för en häst med känsliga luftvägar.
Dessutom började hostan i somras då han stod på sommarbete långt ute på landet och bara åt gräs...
Jag behöver råd från er som har erfarenhet av host-hästar. Hur skall jag göra för att han inte skall bli sämre? Tror inte att han har ont av att hosta nån gång då och då vid ridning men det får ju inte bli värre
Är det verkligen bra att ha en häst under stark medicinering bara för att den hostar nån gång då och då? Alla råd är välkomna!
Jag vet inte vad jag skall göra åt denna hosta. Veterinären är inte så jättepigg på att kolla honom (endoskopin visade ju inget och han lät inte konstigt vid undersökningen sist), kunde möjligtvis tänka sig att skriva ut nåt starkare slemlösande till honom som han får äta hela tiden. Men jag vill inte att han ska gå på stark hostmedicin, tycker inte att det verkar speciellt bra och dessutom hostar han ju så lite
Jag behöver råd från er som har erfarenhet av host-hästar. Hur skall jag göra för att han inte skall bli sämre? Tror inte att han har ont av att hosta nån gång då och då vid ridning men det får ju inte bli värre