Hostar när han börjar trava?

Verre

Trådstartare
(Visste inte om jag skulle posta tråden här eller på ridning..)

Såhär är det, Tintin har aldrig haft problem med hosta eller liknande. Inte i stallet eller vid andra tillfällen. MEN när jag rider och har ridigt fram ordentligt och vi är klara för att börja arbeta, så hostar han nästan alltid.. Han hostar inte så mkt kanske 2-3 gånger och sen frustar lite, inget mer och sen är det bra.. Vad kan det vara?

Kanske är helt normalt, men jag har kollat och han gör det nästan varje gång vi börjar arbeta/trava i form...

Är det något att oroa sig för? Är det bara jäkelskap för att slippa arbeta :smirk: ?

Tacksam för svar :bow:

Sv: Hostar när han börjar trava?

kan vara jäkelskap :smirk: men jag vet inte :confused:

Funderar också på det, ponnykräk :D

Kan bara inte sluta fundera om det kan vara nåt annat?

Jag skulle tillkalla vet. om jag vore du. Min häst var likadan i våras. Först hade han en bakteriell infektion som tog två penicillinkurer att få bort, sedan konstaterade vet. att han hade fått en mindre bronkit, inte så kul...men nu vet jag ju varför han hostar och att jag måste vara mycket uppmärksam på hur hans luftvägar mår. Vet. menade lite krasst att all hosta som varat i mer än en vecka är kronisk hosta...inget man precis ska negligera.

Okej, tack!

Hostade din häst vid ridning eller även annars också?

så gör min häst också fast enbart i ridhuset så jag gissar på att det är nått i ridhuset som gör att han hostar en gång i första traven.
han hostar dock inte när han är lös/longeras i ridhuset.. bara när han rids..

så jag bryr mig inte om det eftersom han inte hostar annars

Jag hade oroat mig olika beroende på hur hostan lät och verkade...

"beteshosta" brukar jag inte bry mig om. Då menar jag när de hostar till en eller två gånger i traven när man ska sätta igång efter uppehåll...

Om hostan höll i sig och verkligen var där varje gång eller ofta så hade jag nog börjat tänka på damm.
Sköljt höet och försökt sopa/strö mindre när hästen är inne. Kanske rycktat ute osv...
Om det fortfarande inte gav med sig då så skulle jag rådfråga veterinär.

Om det däremot lät som slemmhosta eller sådär rosslande så hade jag fått mer el mindre panik och haft vet. ute på en röd sekund...

Vet inte om det är ett "rätt" tänkande men det har funkat för mig i heeeela mitt långa liv;)

Okej! tack..

Mm Tintin gör det för det mesta i paddocken med.

tack för ditt svar

kan vara jäkelskap ja men det kan även vara nått förskylningsvirus

tack :D

Det är ju typ torrhosta och det kommer inget slem eller något.. Men det med höet är värt att testa :) Tycker bara att han borde hosta i stallet med då? Eller det kanske bara blir vid arbete då?

tack :D

Det är ju typ torrhosta och det kommer inget slem eller något.. Men det med höet är värt att testa :) Tycker bara att han borde hosta i stallet med då? Eller det kanske bara blir vid arbete då?

Min ponny gör likadant! torrhosta, men det är bara i traven... ibland är det nog för att jäklas! Då sänker han ner huvudet och hostar och sen om det råkar slinka in lite gräs så är det inte has fel enligt honom! :angel::D

knapplån*

hur kan man tro att ett djur hostar för att "jäklas" ???

anatgligen finns det små mögelsporer i höet eller damm, eller infektion. Ibland kan det väl vara skönt att bara rensa luftrören när man ska jogga en runda själv?

min erfarenhet med just igångsättningshostor är dåligt hö eller halm. partiklar som fastnar i luftrören. är det mögel kan det skada hästen för livet. Jag skulle kolla allt och absolut inte tro att ett enkelt djur som hästen kan jäklas. Hästar jäklas aldrig.

Okej, tack!

Hostade din häst vid ridning eller även annars också?

Han hostade precis som din, två till tre gånger vid igångsättning av traven. Annars ingenting. Kunde hända att han inte hostade alls vissa dagar, berodde antagligen på hur länge jag värmde upp i skritt innan. Jag tyckte inte att det lät som om han var slemmig i luftrören heller fast han egentligen var det.

Precis samma sak händer för min... har aldrig hänt förrut, så nu är jag jätteorolig. Har precis börjat byta hö, kan det ha med saken att göra? Är det för att vi byter eller för att höet är dåligt? :crazy:

knapplån*

hur kan man tro att ett djur hostar för att "jäklas" ???

anatgligen finns det små mögelsporer i höet eller damm, eller infektion. Ibland kan det väl vara skönt att bara rensa luftrören när man ska jogga en runda själv?

min erfarenhet med just igångsättningshostor är dåligt hö eller halm. partiklar som fastnar i luftrören. är det mögel kan det skada hästen för livet. Jag skulle kolla allt och absolut inte tro att ett enkelt djur som hästen kan jäklas. Hästar jäklas aldrig.

Jag började undra om det bara var jag som tyckte så. kan absolut inte förstå varför en häst skulle börja hosta bara för att "jäklas"!!!

till ts
Jag tror också att det beror på ngt antagligen damm. Vi har en numera gammal travare. Han började hosta på liknande sätt dvs när man red honom i trav eller galopp. Jag insåg tyvärr inte att det var ngt att bry sig om, är numera betydligt mer noga (läs snarare hysteriskt ängslig ibland) med hästarna. Men i alla fall så utvecklades hans hosta så småningom till kvickdrag. Jag har ändrat på mkt i stallmiljö och utfodring så han är numera en glad pensionär. Men det jag menar är att man ska ta det på allvar.

min förra hostade alltid på vintern 2-3 ggr i början av traven men sen inget mer..började med att hon va förkyld och sen fortsatte hon hosta så 2-3ggr fram tills dom va ute mera.

antagligen så reagerade hon på dammet..vet. sa att de inte va någon fara sålänge hon inte visade några andra symptom..så ja red på som vanligt och de gick bra..tog de ju lite försiktigare sålänge hon hostade så i början men vet. sa att de va bättre att ja red så hon hostade upp de som fanns så de inte låg kvar där..i halsen nånstans eller vad de är.

sen när våren kom där så slutade hon hosta och ja red på lite mera igen.

Senast ändrad av en moderator:

Har själv en häst som hostar till när jag börjar trava, speciellt om han inte varit ute i hagen eller rört på sig innan.
Ställde fråga till en vet på Slöinge Djursjukhus o han log å svarade:
Vad gör du om du tex blir väckt mitt inatten för att telefonen ringer precis innan du svarar? Just det, du harklar dig för att kunna prata... Att harkla sig är tillåtet för hästar oxå, men om det blir mer o mer eller "djup" hostning så bör du kolla upp det. Är hästen frisk i övrigt så låt det va, det är normalt. Ijust det här fallet så var hästen fullt frisk o i god träningskondition.

Min häst gör alltid så (harklar, hostar, frustar 3-4 ggr) när jag börjar arbeta henne i trav. Jag har haft henne i 7 år och hon har gjort så alla år utan att det blivit något annat av det.

När vi var på kliniken för ett tag sedan efter konvalecens och jag sprang med henne där så gjorde hon likadant. Veterinären sa bara att det var slem som behövde komma ut och verkade mena att det var helt normalt.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 842
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
464
Senast: cowgirl81
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 438
Senast: Solstig
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har aldrig själv gjort någon tråd på denna hemsida utan endast använt den som hjälp. Så detta kanske går åt skogen. Nu...
2
Svar
20
· Visningar
2 874
Senast: Smulu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka