Hostar i trav

Wera

Trådstartare
Min häst hostar ofta precis när vi börjar trava. Han har alltid gjort så hos mig (ett år) och även hos förra ägaren. Oavsett om det är ute i skogen eller i paddocken. Det känns som att han gör det mer på vintern när det är "torrt" i luften men jag vet inte.

Han hostar ALDRIG i hagen eller i stallet eller vid skötsel. BARA de första stegen i trav. Inte i skritt eller galopp. Man kan trava kanske 50 m så börjar han hosta 2-3 gånger sen är det bra och ingen mer hosta på hela ridturen... Det är inte heller varje ridtur, utan ibland.

Det beror inte på damm eller att han är sjuk. Men av nyfikenhet, varför tror ni och har ni också någon häst som gör samma sak?

Sv: Hostar i trav

Jag har en häst som gör samma sak.
Absolut ingen hosthäst, hostar aldrig annars, helt kärnfrisk.
Samma sak sommar som vinter, dammigt underlag eller ej.
Har funderat på att utreda men...det känns inte så något större problem.
Bara lite mysko.

Vi har också en sån häst! När man börjar trava, efter en bit hostar hon till 1-2 gånger. Aldrig annars. Hostar inte heller när hon ansträngs eller så, bara just precis när man börjat trava varje tur. Verkar kärnfrisk i övrigt.

Så gör min häst också och har gjort i många år. Jag tror inte att det är något farligt alls.

Vissa hästar (precis som människor) har känslig strupe och speciellt för kall luft som du skriver och ofta beror det på det, att dom helt enkelt blir "chockade" av den kalla luften och måste hosta igång sig för att den varma luften "krockar" med den kalla.

Verkar alltså vara "vanligt" ändå :) tror en av de andra hästarna i stallet också gör så (han rids dock knappt men förr när han gjorde det).

Vogue - fast han gör det även på sommaren när luften inte är kall så det kan inte bara bero på det :)

Min häst gjorde så vid fuktigt väder (hostade en-tre ggr i början på ridpasset) och hade gjort så i många år innan jag köpte honom. Så förra vintern så började han hosta mer, oftare och tillslut även i boxen och i hagen. Det visade sig att det var damm och mögelsporer i vårt hö, så han fick två cortisonkurer (inhalator) och jag skaffade hösilage. Sedan dess har han slutat hosta helt, även vid fuktigt väder, så jag tror att han nog hade lindrig bronkit hela tiden, och det dåliga höt bara gjorde det värre.

Om jag skulle ha en häst igen som hostar sådär vid igångsättning i trav regelbundet så skulle jag kolla upp det på klinik (låta vet kolla luftvägarna).

*kl*
Lite trådkap här

i tisdags hostade min ett par gånger vid igångsättning i traven, sen inte mer under själv träningen, men väl när jag travade av.

Igårkväll när jag ställde henne i gången, så skulle hon frusta, men de blev istället en hostning. Detta hände ca 3 ggr.
Tog ut henne i ridhuset och linade lite lätt, Hon hostade även ett par gånger där de första varven. men sen inte mer.

Hon har varit hostig någon gång tidigare vid kallt och fuktigt väder eller dammig halm, men de har aldrig visat sig vid bara uppställning i gången.
Lite vitt snor/slem när hon hostar.

Vet kommer och kikar på henne ikväll. kanske lite överilat, men jag vill vara på den säkra sidan

Glad är jag att jag tog ut vet.
Lite slem i luftvägarna och tendens till bukandning, så nu får hon behandling med 3 preparat, glömt vad de heter. Kan återkomma imorgon med det om intresse finns.

I övrigt pigg och glad med samma goda aptit

Många av de hästar jag ridit brukar göra så. Lite host och lite frust i början av traven, sedan inget mer. Är det inget mer än så så är det troligen inget direkt fel.

Den hosta du beskriver tror jag beror på damm. Hästen är inte infekterad eller allergisk men samlar lite damm i lungsekretet som transporteras bort när andningsfrekvensen ökar när man börjar trava. Så gjorde min ponny medan hon stod på stall men nu när hon går på lösdrift har hon slutat med det. Det är nog också anledningen till att din häst hostar mer på vintern än på sommaren.

En häst som är infekterad hostar också när man börjar trava men brukar också hosta lite annars och visa andra syptom. Då ska man definitivt kolla med vet eftersom de ofta ska medicineras.

Min kallblodstravare gjorde så vintern som 3-4åring. Hostade en gång när jag travade igång och en gång när jag travade av. Jag åkte till klinik. Han hade tidiga tecken på "allergisk bronkit" (då COPD/minor airway disease, nu Recurrent airway obstruction) med slemspiraler och onormaltt hög mängd vita blodkroppar i lungsköljprov. Han fick slemlösande och miljöåtgärder sattes in omedelbart. Tack vare snabba åtgärder kunde han prestera som travhäst i flera år och det var inte lungorna som satte stopp. Han fick ett återfall efter några år. Ett akut astmaliknande anfall. Men det blev helt bra efter behandling. Troligtvis mögelsporer i hö utlöste allergin.

så gör min häst också och det är alltid i första traven när jag är i ridhuset (och bara när jag rider.. inte vid longering eller annat)
kan ske när man är på utebanan men oftast är det just inne i ridhuset han hostar.. jag tror det är pga luften där.

Jag har en damm- och pollenallergiker. Han hostar (tyvärr) 1-2 ggr i första traven. Detta trots bästa tänkbara miljö.

Det är dock inget som går att avfärda med normalt, utan det är för han inte är helt bra i sina luftrör. Han har helt enkelt en låggradig reaktion hela tiden.

Om han blir värre, samt under vårens pollensäsong, får han kortison i inhalator.

Så att det inte beror på damm - hur har du slagit fast det? Damm och sporer är jättesvårt sanera helt, och det är helt logiskt det är mer på vintern om det är en dammallergi i grunden.

Ja det är vanligt, men dte innebär inte att det är "ofarligt" eller något som inte betyder något.

Jag har en damm- och pollenallergiker. Han hostar (tyvärr) 1-2 ggr i första traven. Detta trots bästa tänkbara miljö.

Det är dock inget som går att avfärda med normalt, utan det är för han inte är helt bra i sina luftrör. Han har helt enkelt en låggradig reaktion hela tiden.

Om han blir värre, samt under vårens pollensäsong, får han kortison i inhalator.

Så att det inte beror på damm - hur har du slagit fast det? Damm och sporer är jättesvårt sanera helt, och det är helt logiskt det är mer på vintern om det är en dammallergi i grunden.

Ja det är vanligt, men dte innebär inte att det är "ofarligt" eller något som inte betyder något.
Detta är en jätteviktigt poäng! Nej det är inte "normalt" att hosta. Inte ens när det är kallt. Hästar har ett fantastiskt "luftuppvärmningssystem" i näshålan och ska inte hosta på grund av kall luft. Enstaka hostningar behöver inte betyda allvarligt fel men det är något som hästen reagerar på eller är känslig för.

Men av nyfikenhet, varför tror ni och har ni också någon häst som gör samma sak?

Vis av erfarenhet med en bronkithäst så hade jag åkt och kollat upp det på klinik.
För min häst var det var också "bara" en hostning nån gång ibland, och eftersom det alltid varit så, så var han ju inte sjuk? Rätt? Nä, inte rätt, väldigt fel.

Hellre åka dit och komma hem med friskförklarad häst eller lättare medicin än att stanna hemma och det slut utvecklat sig till kronisk bronkit.

Anledningen till varför jag inte tor det är damm är för han aldrig hostar när han inte rids men jag kan ju ha fel. Och han hostade även då han stod på lösdrift!

Han frustar även emellan åt när han hostar.

Anledningen till varför jag inte tor det är damm är för han aldrig hostar när han inte rids men jag kan ju ha fel. Och han hostade även då han stod på lösdrift!

Han frustar även emellan åt när han hostar.

Min hostade ALDRIG inne. Eller när han bara drällde i hagen. Och han hostar i början av traven även nu (stått på lösdrift i drygt ett år).

Så ja, tyvärr kan du ha fel.

Har varit med om en häst som gör samma, 2-3 hostningar i första traven, varje pass.

Undersökning gjordes och fick diagnosen kronisk bronkit i mycket liten skala.
Inget att föra åt och hästen fungerar fint på tävlingsbanorna:)

Vet att i detta fall gjordes även allergiprover men visade inget anmärkningsvärt alls där,en fick höra att viss hosta kan bero på just allergi ( ja och självklart förkylning, halsfluss m.m)

Har varit med om en häst som gör samma, 2-3 hostningar i första traven, varje pass.

Undersökning gjordes och fick diagnosen kronisk bronkit i mycket liten skala.
Inget att föra åt och hästen fungerar fint på tävlingsbanorna:)

Vet att i detta fall gjordes även allergiprover men visade inget anmärkningsvärt alls där,en fick höra att viss hosta kan bero på just allergi ( ja och självklart förkylning, halsfluss m.m)

Fast kronisk bronkit brukar bero på "dammallergi"?

Liknande trådar

Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 552
Senast: Liten
·
Träning Min häst har börjat te sig lite konstigt vid varje ridpass, han skrittas igång ordentligt, brukar skritta ut grusvägen en bit och...
2
Svar
33
· Visningar
2 101
Senast: Idaw83
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
713
Senast: MiniLi
·
Hästvård En vän ska bli medryttare på en häst som hostar första halva varvet i trav, ca 4-5 gånger. Enligt ägaren slutar hästen med detta när han...
Svar
3
· Visningar
1 148
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka