hostande ponny?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Anieee
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 786
A

Anieee

Min ponny har fått besvärlig hosta och jag har funderingar om vad det kan tänkas vara.

Vi flyttade till ett nytt stall i september, så har nästan uteslutit att det har nått med stallet att göra (ventiliation osv) .
Men dem som hade stallet innan oss sa att ventilationen var dålig..(?) Även fast vi inte märkt av det.
Hon går på havre och musli, och muslin är lite smulig av sig så den har jag blandat med vatten under hela tiden.
Hon har stått nu i tre veckor, eftersom jag varit med i en ridolycka och hon är lite speciellt inom ridningen så ingen annan har ridit henne under tiden. och nu har hon alltså fått hosta..

hon hade inte druckit upp vattnet imorse (hon dricker ALLTID upp hela hinken), och hon lämnar hö i hagen/kväll.
undrar vad det kan vara? hon har inte feber, eller är snorig.
Hon är hänging och hostar mer och mer för varje dag.
Har ni andra erfarenheter och vad har ni fått göra?
Ska jag bara "vänta och se" ?
Eller är det bara en förkylning?
Vet inte hur jag ska veta. :confused:
Tacksam för svar,:D

Sv: hostande ponny?

att kontakta veterinären är nog inte fel ;) hon kan ju behöva något slemlösande oavsett vad hostan beror på.

hade ett liknande på min polle i våras. han hostade konstant + att han snorade. vetrinären kom och kollade honom och sa att hostan berodde på höet, det var för dammigt för min polle, så vi fick vattna höet fram tills gräset kom upp. Nu har vi börjat med ensilage för att förhindra hostan. Vetronären sa även att han hade någon slags astma :( men att det var av om han blev borstad inomhus, dammig päls (vinterpäls + lera:crazy:) och då höet. min polle är helt hostfri nu :)

så kontakta vet. snarast och försök ha hästen ute så mycket som möjligt och ta det lungt med ridningen i några veckor.

hoppas din polle snart blir bra igen :)

Senast ändrad:

Kontakta veterinären och hör med dem :)
Äter hon hö så kan det vara bra att blöta den. Det gör alltid jag för att förebygga hosta.

Jag håller med alla andra. Kontakta veterinären! Ju förr ponnyn får behandling destå bättre, hästar har känsliga andningsorgan och får ponnyn inte rätt behandling snabbt är det lätt att besvären blir bestående.

som dom andra ring vet... vår ponny är astmatiker, kom smygande och blev bara värre och värre. detta tunga vädret gör det jobbigt för vissa hästar, OM det nu är astma eller copd som det heter så är det jätteviktigt med bra ventilation, testa att byta hö mot höensilage. vattna kraftfodret. ute så mycket som möjligt. Jag hoppas inte att det är så allvarligt, vill inte skrämma er detta är bara tips som får hosthästar att må bättre.
Tyvärr är vår ponny ganska långt gången i sin copd, blåsljud på lungorna, har ventopulmin kurer lite då och då.

Vi bygger faktist om vårat stall för hennes skull, fönsterluckor i alla boxarna så man kan ha öppet, tak till nock för bästa cirkulation i stallet. kommer att bli skitfint. vad gör man inte för sina små kärlekar.

Håller tummarna för att det bara är en förkylning...

Liknande trådar

Hästvård Vill inleda med att säga att jag såklart har kontakt med veterinär men vi väntar på provsvar. Undrar mest om någon varit med om något...
2
Svar
26
· Visningar
3 922
Senast: Capybara
·
Hästvård Hej! För ca en vecka sedan började min ponny att hosta och någon dag efter att vi upptäckte hostan upptäckte vi även att hon snorar i...
Svar
9
· Visningar
1 476
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Det finns ju massor av trådar om Corona men hur sjutton ska man veta vad man har? I förrgår började jag må lite dåligt, började bli...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
27 159
Senast: Lillefrun
·
Kropp & Själ Behöver lite tipps om hur jag ska bli fri från detta. Har varit förkyld med hög snor tillverkning i flera veckor tror 4 veckor nu, har...
Svar
15
· Visningar
765
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Falsterbo horse show byter namn
  • Ridskoleryttare