Hostande häst

Nalasmatte

Trådstartare
Kompisens häst har fått en faslig hosta. Började igår och nu ikväll var det värre.
Hon får attacker när hon hostar och det RINNER ur näsan på henne. Låter fruktansvärt obehagligt och hon tar i så hon tjuter liksom. Sen slutar hon hosta och är som vanligt igen.
När vi hörde detta nu ikväll ringde hon veterinären direkt. Som sade att så länge hon verkar pigg och allmäntillståndet är bra skulle hon inte vara orolig.
Jag är dö orolig för stackars hästen..
Hon skulle stå inne inatt och ringa veterinären imorgon om hon fortsatte hosta.

Kan en häst hosta så av en "vanlig" förkylning? Jag har aldrig hört en häst hosta så, aldrig sett det rinna så ur näsan heller.
Tycker det är väldigt obehagligt

Skulle också gissa att det är pga. torkan som är just nu.

Absolut inte så extremt, men min H.H kan "harkla till"/hosta till någon någon enstaka gång nu i denna torka, samt om det är runt 0 och väldigt rått. Utan att på något sätt vara sjuk i övrigt. Din kompis häst låter lite som en "extreme-variant" av det.

Kompisens häst har fått en faslig hosta. Började igår och nu ikväll var det värre.
Hon får attacker när hon hostar och det RINNER ur näsan på henne. Låter fruktansvärt obehagligt och hon tar i så hon tjuter liksom. Sen slutar hon hosta och är som vanligt igen.
När vi hörde detta nu ikväll ringde hon veterinären direkt. Som sade att så länge hon verkar pigg och allmäntillståndet är bra skulle hon inte vara orolig.

Kan en häst hosta så av en "vanlig" förkylning? Jag har aldrig hört en häst hosta så, aldrig sett det rinna så ur näsan heller.
Vad är det som rinner ur näsan? Vilken färg? Vilken mängd och när? Hela tiden?
Det känns lite udda att det kommer så plötsligt och jag skulle fundera både en och två gånger på om hästen utsatts för något annorlunda de senaste dygnen.
Jag antar att ni kollat andning, puls, temp och slemhinnor?

vad rinner ur näsan? Snor eller grönligt foderblandat slem? Om foder eller något son liknar det skulle jag misstänka foderstrupsförstoppning om det uppkommit hastigt. Få ut veterinären om den inte är bättre..

Det är gult slem, inte tjockt men inte som vatten. Typ mitt emellan.
Det rinner inte hela tiden, utan kommer i samband med hostattackerna..

Ja vi har kollat allt sånt och meddelat veterinären. Dock är hon lite sämre idag och har feber. Väntar på att veterinären ska ringa upp.

Vad som hänt senaste dagarna är att hon var hos veterinären i söndags. Blev genomgången och gjorde böjprov, samt undersökte hennes utslag hon har på benen. Prover togs men de svaren har inte kommit än. Hon fick smärtstillande eftersom hon är halt vid böjprov och antagligen har ont i huden av såren..

Stackars hästen :( vilken soppa :(

Det är gult slem, inte tjockt men inte som vatten. Typ mitt emellan.
Det rinner inte hela tiden, utan kommer i samband med hostattackerna..

Ja vi har kollat allt sånt och meddelat veterinären. Dock är hon lite sämre idag och har feber. Väntar på att veterinären ska ringa upp.

Vad som hänt senaste dagarna är att hon var hos veterinären i söndags. Blev genomgången och gjorde böjprov, samt undersökte hennes utslag hon har på benen. Prover togs men de svaren har inte kommit än. Hon fick smärtstillande eftersom hon är halt vid böjprov och antagligen har ont i huden av såren..

Stackars hästen :( vilken soppa :(

Om hon har gult slem, så tyder det på en bakteriell infektion och har hon dessutom fått feber så behöver hon förmodligen hjälp. Bakteriella infektioner går ju bra att behandla - svårare med virus.

Igår fick hästen högre feber, 40,0, det rinner inte gult ur näsan längre utan genomskinligt med lite vitt i. Hon är fortfarande pigg och hostan är bättre. Hon hostar fortfarande men inte alls lika djupt.

Dock har mitt sto också fått feber, 39,0. Men ingen hosta eller rinnande näsa.

Fattar inte varför det är så svår för vet att åka ut när någon ringer om sjuk häst:banghead:, och:hearttill distriktetan här som jag aldrig haft problem med.

Har ni ring ditt nu var innan hästen blev sjuk? Alltid bra att meddela att det kommit smitta ditt.

Veterinären bör ju komma ut definitivt och ta prover när hästarna dessutom har hög feber .

Jag hade isolerat hästarna från andra hästar omgående dessutom.

vad rinner ur näsan? Snor eller grönligt foderblandat slem? Om foder eller något son liknar det skulle jag misstänka foderstrupsförstoppning om det uppkommit hastigt. Få ut veterinären om den inte är bättre..

Fast va?
Har du läst hela tråden? Foderstrupsförstoppning blir ju jättekonstigt att föreslå eftersom det kommer ett ryck och sen är hästen "normal" . Och sen en ny hostattack osv.

Har ni ring ditt nu var innan hästen blev sjuk? Alltid bra att meddela att det kommit smitta ditt.

Ja det gjorde vi direkt när hästen blev dålig.
Det var den veterinären och en veterinär från "våran" klinik som tyckte att vi skulle avvakta tills måndagen.

Självklart har dessa inte varit nära några andra hästar. Hästarna flyttades till egna hagar vid första sjukdomstecknet.
Har bara två hästar till på gården och dom har gått 2km bort på sitt sommarbete.

Febern har släppt och båda är feberfria :D

Fast va?
Har du läst hela tråden? Foderstrupsförstoppning blir ju jättekonstigt att föreslå eftersom det kommer ett ryck och sen är hästen "normal" . Och sen en ny hostattack osv.
Jag har läst hela ts inlägg som jag svarade på ja. Foderstrupsförstoppning kan alltså yttra sig på olika sätt men klassisk så rinner det ut ur mun/näsa och de får kraftiga våldsamma hostattacker. Nu utvecklades detta ju till feber och ts svarade tjockt gult snor så då var ju foderstrupsforstoppning inte aktuellt längre.

Om den är väldigt snorig också så tyder det väl mer på en förkylning än på att det skulle bero på att det är torrt ute?
I och för sig kan näsan rinna av pollen utan att för den sakens skull att det är en förkylning. :)
Tänker att det är ju den årstiden nu när pollen är som mest ute.

Dom två som hade feber mår prima.
Dock inte min gamla valack..
Skulle ta in honom från hagen, han som normalt har bråttom och gärna vill in, stod bara där och ville inte gå.
Jag fattade ju direkt att något var fel men där kunde han ju inte stå. Fick honom att börja gå men han gick väldigt sakta och väldigt underligt med bakbenen, jag började gråta. Har haft denna häst i 17 år och han har aldrig varit halt. Fick in honom i stallet och kollade om jag hittade nåt "fel"
Hittar ingen svullnad, ingen värme i hovar, han har 38,8. Äter, kissar, men han har så ont.

Jag ringer jourhavande veterinär som frågar om jag har nån smärtstillande hemma, jag har metacam, ge honom det och avvakta svarar han.
Jag var i shock (är nog fortfarande)
Gav iaf honom metacam, lipar och försöker få tag på någon annan veterinär. Får inte tag i någon, ringer samma igen.
Som inte tycker det är någon idé att komma ut, han kan inte göra något ändå.

Jag ringer evedendias rådgivning som säger att hästen absolut inte ska ges smärtstillande utan att någon har tittat på den. Och att jag är välkommen dit.
Jag har 30mil dit.
Ska min stackars häst behöva åka 30 mil när han har så ont.
Jag är ledsen, arg, orolig, frustrerad,
Hästen är 24år, jag vill inte att han ska lida

Är detta slutet för min älskade vän?
Är jag överdrivet nojig, målat fan på väggen?
Kan detta vara något behandlingsbart?
Varför säger veterinären att han inte kan göra något?! Jag fattar ingenting

Dom två som hade feber mår prima.
Dock inte min gamla valack..
Skulle ta in honom från hagen, han som normalt har bråttom och gärna vill in, stod bara där och ville inte gå.
Jag fattade ju direkt att något var fel men där kunde han ju inte stå. Fick honom att börja gå men han gick väldigt sakta och väldigt underligt med bakbenen, jag började gråta. Har haft denna häst i 17 år och han har aldrig varit halt. Fick in honom i stallet och kollade om jag hittade nåt "fel"
Hittar ingen svullnad, ingen värme i hovar, han har 38,8. Äter, kissar, men han har så ont.

Jag ringer jourhavande veterinär som frågar om jag har nån smärtstillande hemma, jag har metacam, ge honom det och avvakta svarar han.
Jag var i shock (är nog fortfarande)
Gav iaf honom metacam, lipar och försöker få tag på någon annan veterinär. Får inte tag i någon, ringer samma igen.
Som inte tycker det är någon idé att komma ut, han kan inte göra något ändå.

Jag ringer evedendias rådgivning som säger att hästen absolut inte ska ges smärtstillande utan att någon har tittat på den. Och att jag är välkommen dit.
Jag har 30mil dit.
Ska min stackars häst behöva åka 30 mil när han har så ont.
Jag är ledsen, arg, orolig, frustrerad,
Hästen är 24år, jag vill inte att han ska lida

Är detta slutet för min älskade vän?
Är jag överdrivet nojig, målat fan på väggen?
Kan detta vara något behandlingsbart?
Varför säger veterinären att han inte kan göra något?! Jag fattar ingenting
Usch, då. Alltid så oroligt när djuren är sjuka. Hur ser det ut imorgon när det är "vanlig" dag igen? Har du fler alternativ då, som inte ligger så långt bort, som du kan åka till?

Usch, då. Alltid så oroligt när djuren är sjuka. Hur ser det ut imorgon när det är "vanlig" dag igen? Har du fler alternativ då, som inte ligger så långt bort, som du kan åka till?

Det är fruktansvärt, och att se honom ha så ont alltså fy fasen!
Ja jag har en klinik 2mil bort.

Han har piggnat till lite, piggare i blicken och rör sig lite i boxen. Febern har gått ner, nu har han 38,2. Dock har han blivit varm i hovarna, längst upp mot kronranden alla fyra. Hittar ingen puls men det är svårt med allt hovskägg. Han har inte ätit, druckit eller bajsat (fiser och har tarmljud)

Jag har läst hela ts inlägg som jag svarade på ja. Foderstrupsförstoppning kan alltså yttra sig på olika sätt men klassisk så rinner det ut ur mun/näsa och de får kraftiga våldsamma hostattacker. Nu utvecklades detta ju till feber och ts svarade tjockt gult snor så då var ju foderstrupsforstoppning inte aktuellt längre.

Fast utifrån beskrivning initialt så hostade hästen, sen helt normal för att sedan hosta igen i något skov ett senare tillfälle.
Det är inte Foderstrupsförstoppning på den beskrivningen . Därav undran ang ditt svar och om du läst ?

Liknande trådar

Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 302
Senast: Zetly
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 974
Senast: Anonymisten
·
Hästvård Min islandsherre på 13 år snorar efter ridning, aldrig vid något annat tillfälle utan endast efter. Snoret är vitt och tjockt, ser lite...
Svar
3
· Visningar
1 175
Senast: Roheryn
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 416
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar