Hej!
Jag har ett Islandssto på 9 år som jag har ägt i nästan 1,5 år.
Hon har under hela den tiden sen jag fick henne vad jag minns, (kanske inte riktigt på en gång) småhostat ibland.
Märkt det mer och mer nu och jag märkte det mer i slutet av förra vintern också, på sommaren märkte jag det någon gång.,
Nu märker jag kanske någon gång i veckan, senast veckan har det varit typ varannan dag hur hon småhostar.
Oftast gör hon det om hon är i hagen och kanske har sprungit runt lite.
Även när jag tränat typ nh med henne i hagen har hon gjort det någon gång.
I stallet har jag bara märkt någon enstaka gång att hon hostar till bara en gång.
I ridning har hon hostat till en hostning någon gång.
Hon hostar inte som hästar gör när dom "hostar på riktigt" utan det är en mycket lägre hostning, och jag tror nästan aldrig jag hört henne hosta "på riktigt"
Alltså högt och ljudligt.
Hostningen kommer som hicka, alltså med några sekunders mellanrum.
Hostan är nästan som hicka och hon verkar inte speciellt besvärad av den, inte vad som syns i alla fall.
Hon har gått ute hela sommaren dygnet runt endå tills för någon vecka sedan.
Nu står hon inne ca 21.00 till 07.00 och kommer göra det hela vintern.
Det är kanske inte världens bästa ventilation i stallet och jag vet inte om spånet dammar mycket eller lite.
Dock har jag aldrig märkt det medans hon stått inne i stallet.
Jag undrar om någon har några erfarenheter av det här och vad tycker ni jag ska göra?
Ska jag kontakta vetrinär??
Hon har som sagt haft det här endå sedan jag köpte henne, och det har inte förvärras.
Men hon har hostat mycket mer då det har blivit kallare och vi börjat tagit in dom.
Jag vet inte om det är för kylan eller för att hon står inne för jag minns inte om hon hostade nåt innan vi började ta in dom men det endå blivit kallare.
Vad ska jag göra?
Det är inget hon verkar påverkas av särskilt mycket och för övrigt verkar hon frisk och kry.
Rids nästan varje dag.
Är halm mindre dammigt, borde jag fundera på att byta till det och strö med om vi har möjlighet?
Jag tänker på att inte sopa när dom är inne och brukar försöka vädra stallet.,
Jag har ett Islandssto på 9 år som jag har ägt i nästan 1,5 år.
Hon har under hela den tiden sen jag fick henne vad jag minns, (kanske inte riktigt på en gång) småhostat ibland.
Märkt det mer och mer nu och jag märkte det mer i slutet av förra vintern också, på sommaren märkte jag det någon gång.,
Nu märker jag kanske någon gång i veckan, senast veckan har det varit typ varannan dag hur hon småhostar.
Oftast gör hon det om hon är i hagen och kanske har sprungit runt lite.
Även när jag tränat typ nh med henne i hagen har hon gjort det någon gång.
I stallet har jag bara märkt någon enstaka gång att hon hostar till bara en gång.
I ridning har hon hostat till en hostning någon gång.
Hon hostar inte som hästar gör när dom "hostar på riktigt" utan det är en mycket lägre hostning, och jag tror nästan aldrig jag hört henne hosta "på riktigt"
Alltså högt och ljudligt.
Hostningen kommer som hicka, alltså med några sekunders mellanrum.
Hostan är nästan som hicka och hon verkar inte speciellt besvärad av den, inte vad som syns i alla fall.
Hon har gått ute hela sommaren dygnet runt endå tills för någon vecka sedan.
Nu står hon inne ca 21.00 till 07.00 och kommer göra det hela vintern.
Det är kanske inte världens bästa ventilation i stallet och jag vet inte om spånet dammar mycket eller lite.
Dock har jag aldrig märkt det medans hon stått inne i stallet.
Jag undrar om någon har några erfarenheter av det här och vad tycker ni jag ska göra?
Ska jag kontakta vetrinär??
Hon har som sagt haft det här endå sedan jag köpte henne, och det har inte förvärras.
Men hon har hostat mycket mer då det har blivit kallare och vi börjat tagit in dom.
Jag vet inte om det är för kylan eller för att hon står inne för jag minns inte om hon hostade nåt innan vi började ta in dom men det endå blivit kallare.
Vad ska jag göra?
Det är inget hon verkar påverkas av särskilt mycket och för övrigt verkar hon frisk och kry.
Rids nästan varje dag.
Är halm mindre dammigt, borde jag fundera på att byta till det och strö med om vi har möjlighet?
Jag tänker på att inte sopa när dom är inne och brukar försöka vädra stallet.,