M

miisen80

Min pålle har nu hostat en längre tid, tog ut vet som tog blodprov o lyssnade på henne. Hon hade lite hög andningsfrekvens, allt var bra på blodprovet utom ett värde som hette något i stil med hydrougen, kan det vara rätt??? I alla fall så sa vet att man kan jämföra det lite med människans sänka.
Någon som kan utveckla detta lite? Varför blir det så o vad kan orsaken vara?
Pållen blev i alla fall ordinerad hippotrim i sju dagar och nytt blodprov om några veckor.

Sv: Hosta

Gissningsvis en liten infektion som lurar i andningsvägarna, av hur det låter och den behandling du fått.

"sänkan" skulle i sådana fall kunna ge en indikation om detta, eller i viss mån utesluta detta.

Sv: Hosta

Fibrinogen. Ett sk akutfasprotein som reagerar snabbare vid infektion än de vita blodkropparna hos häst och därför är en viktigt inflammationsmarkör. Höga värden indikerar en bakteriell infektion.

Hosta och förhöjt fibrinogen tolkas gärna som en luftvägsinfektion. Behandling med antibiotika kanske lite drastiskt, vila, slemlösande och nytt blodprov om en vecka hade kanske räckt.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
3 890
Senast: monster1
·
Hundhälsa Min ena utreds sedan två månader för kennelhosteliknande hosta och orsaken gäckar veterinärerna. Hjärtat är kollat (pga tidigare...
Svar
11
· Visningar
1 396
Senast: Maggie-Bus
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 358
Senast: Castellini
·
Kropp & Själ Sökte läkare pga tarmproblem, bla periodvisa diarrer, var inte direkt orolig för något allvarligt, haft diverse magproblem sen...
Svar
7
· Visningar
1 864
Senast: Gosa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka