fettso

Trådstartare
Barnens Shettlandsvallack har haft hosta sedan början av våren,torr djup hosta,ej särskilt snorig(genomskinligt),har ej tagit temp,hostar ej vid ridning,men har andats ansträngt vid några tillfällen,dock ej senaste veckan....:confused:

Trodde ju först att det hade med min Islänning att göra(nyimporterad)men hon är inte hostig/snorig längre.

Han har inte varit hostig tidigare,men har ju bara ägt honom sedan slutet av förra sommaren.

Sv: Hosta

Ni har inte haft problem med t.ex. höet?

Kontakta veterinär för rådfrågning!

början till damm allergi?
Hade en häst med mycket svår astma, men det varierade alltid.
Hoppas det löser sig!
Det kanske bara är en långvarig enveten förkylning?

mvh c

Kan vara damm allergi eller astma. Har själv en host häst som blev damm allergiker efter en kraftig förskylning. hostan går lite upp och ner när hon var i bra kondition hade hon ingen hosta alls, men nu hostar hon mycket.

En veterinär bör undersöka hästen och sätta in eventuell behandling. Det låter ju som början till kvickdrag på din beskrivning.

kolla med veterinären.. Säger den inget så kan du prova antingen med att blöta fodret, även grovfodret..du kan också prova med vitlök.
Om ingenting fungerar bör du noga kolla upp det. Lycka till! :)

Prova att avmaska. många hästar kan få hosta pga av parasiter. Ta ett träckprov innan så du vet vad för parasit din häst har:bump:

Min gamling får alltid hosta på vår/sommar, han har pollenallergi och får slemlösande.

Ta ut en distriktare så snart som möjligt och låt denne lyssna på hästens andningsorgan. Ofta kan man bara genom att lyssna kunna misstänka vad för typ av hosta det är, t.ex. bronkit eller pollenallergi eller kanske en infektion. Därefter kan man prova att behandla mot något av dessa och se om det ger efter.

Gör det inte det är det bäst att åka in till klinik, där man kan sonda hästen och kolla luftvägarna mer ordentligt, samt även ta prover på plats och få en konkret diagnos.
I och med att hästen inte har febersymtom eller nasala flytningar skulle jag misstänka damm eller pollen som orsak.

Något så enkelt som slemlösande medicin (t.ex. bromhexin, receptfritt på apoteket) kan göra en stor skillnad för hästen på bara några dagar.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 358
Senast: Bison
·
Hästvård Min islandsherre på 13 år snorar efter ridning, aldrig vid något annat tillfälle utan endast efter. Snoret är vitt och tjockt, ser lite...
Svar
3
· Visningar
1 211
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 079
Senast: __sofia__
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 091

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka