C

C_V_B

Min "halvfoderhäst" har haft hosta under en längre tid, vet. har kollat på honom och vi har fått både Fabriol(??) slemlösande och nått mer, hostan blev bättre men den finns fortfarande där.
Nu funderar jag på att prova lite olika saker, dels finns det en "örtgrej" som jag ev. ska prova men det jag undrar över är om hästar kan få för mycket av C-vitamin?
Jag hade tänkt att prova Chevinal Honey-C nämligen. :confused:

I övrigt så är ni välkomna att ge alla möjliga tips som ni kan om hosthästar...

Sv: Hosta

vet många som provat med alger och vitlök och tycker det är bra(i kombination med vattnat hö eller hösilage och mycket utevistelse) är det stallhosta hästen har ?

Vi vet inte riktigt vad för slags hosta han har men antagligen är det så att han blivit överkänslig mot hö m.m...
Alger kan man ju testa, men jag har hört att vitlök bara "sänker" imunförsvaret...:confused:

vitlök STÄRKER imunförsvaret på såväl djur som människor. mina hästar får det året om, även om dom är friska, även bra mot parasiter. men om du inte redan blöter fodret så tror jag att det kan hjälpa (eller byta till hösilage). vad står hästen på i boxen ? har hört att torvströ eller papper ska vara det bästa.

Det är inte vad jag hört :confused: Men han äter ensilage och står på torv...

Vitlök ska som hillevie skriver stärka imunförsvaret vad jag vet och det hjälper (som hon också skrev) mot insäkter och sånt. ;)

Det finns tydligen några alger (carageen) som ska vara bra. Men sedan är väl stallmiljön viktigast. Hur är luften i stallet? Hur mycket utevistelse har häste osv.?

Hoppas det blir bra! :)

Mitt sto fick diagnosen akut luftvägsinflammation i april förra året. Det kom som en blixt från klar himmel, hon hostade bara någon enstaka gång och jag kände mej som en kycklingmamma när jag bokade tid på djursjukhuset.
Endoskopiundersökningen visade att luftrören var fulla med tjockt gult slem (i princip som var).
Hon fick Fabrol och penicillin i tio dagar, och därefter var vi på återbesök. Ny endoskopi visade att det fortfarande fanns slem kvar i luftvägarna, men att det nu var vitt och mycket lösare, liksom "bubbligt".Veterinären var villig att skriva ut cortison, men jag valde själv att sätta hästen på en åttaveckorskur med Ismovit (örter). Samtidigt satte jag ut hästen i (stor) gräshage dygnet runt.
Åtta veckor senare var vi tillbaks hos veterinären igen. Fortfarande slem kvar, ny Ismovitkur på åtta veckor.
Sista veterinärbesöket var i september. Då var luftrören fortfarande inte helt fria från slem, men nästan.
I slutet av oktober kom hästarna in i stallet på natten, och då hostade hon emellanåt. Hon stod på torv och åt hösilage. Veterinären hade skrivit ut Ventipulmin så jag testade att ge det, men hästen svettades floder när hon fick det.
I mitten av november flyttade vi så till egen gård. Här bor våra två hästar i utebox, står på torv, äter hösilage och är ute i vinterhage minst 11 timmar/dag.
Jag har hört henne hosta någon enstaka gång, men det händer aldrig när man rider eller när hon anstränger sig, så jag hoppas att hon är helst frisk.

Immer

gud, det är så jobbit det här med hosta tycker jag. Självklart är vi så rädda om våra kära hästar, jag får en obehaglig känsla så fort en häst hostar i stallet.

Men jag tycker det är viktigt att kolla upp hästen, som trådskapren skrev har du gjort det, jag har gjort det med min också, veterinären sa till mig att att ponnyn min bara var allmänt känslig och att så äldre dom kan bli, desto känsligare och lättare påerkas dom.

Min ponny tävlar i hoppning på reg nivå, självklart är det viktigt då att veta att hostan inte försämrar hästens prestations förmåga.

Jah fick råden att se till att hästen fick vara ute mkt, vilket han alltid jämt varit i min ägo, samt se till att ge bra kvalite på fodret vilket jag tycker är en självklarthet, nu förtiden hör jag han hosta om det har varit mkt klimat förändringar ute, som nu i vinter, ena dagen varmt, anndra kallt, vilket har påverkat mkt på honom.

Vi har ett hostpullver som är gjort på örter och växter och har lukten Curry, det funkar direkt och både hostan och slemet försviner, men det är ganska så dyrrt 700 kr burk, men det är lugnt värt pengarna, sen har vi också annvänt Bisolvon tabletter vilket också funkar, men i tiden blir lika dyrt som att köpa det anndra hostpullvret. :) hoppas det löser sig för dej.

Ok, jo hostan blev ju bättre nu ett tag men så bytte vi stall nu och då gav vi honom lite hö som fanns där uppblandat med ensilage då han ännu inte vant sig vid ensilage helt... Men dagen efter började han hosta sådär djupt och hemskt igen :cry: :cry: :cry:... När vi märkte detta så åkte vi direkt och köpte eget hö som vi vet är BRA, det hö som han tidigare åt i det gamla stallet då han bara hostade lite.
Men frågan är om det kan vara så att han reagerade så starkt mot detta hö (som för övrigt är lite halv kasst, dock ej "dammigt") som fanns i det nya stallet och därför börjar hosta ordentligt igen? Målet är ju nu att så snabbt som möjligt vänja honom vid ensilaget och skippa höet helt, som han antagligen gått och blivit överkänslig mot... Ventilationen i stallet är rätt bra, det är höögt i tak och han står rätt nära en av ytterdörrarna. Han är inte precis ute dygnet runt men kanske från 8.00-15.00, 16.00 nånstans.
Han står på torv samt att jag nu börjat blött krafftfodret, det som går i alla fall, det fryser så lätt nu på vintern. :crazy:
Men vad kan jag göra mer? Vet. kommer givetvis att tillkallas om det inte försvinner nu... Min gissning är ju att han reagerade mot det nya höet, och därför tror jag kanske att hostan blir bättre nu när han får bra hö igen/går över till ensilage helt...

Oj, låter som en lång "resa".:( Tyvärr har vi ingen möjlighet till att ha honom i utebox... Men härligt att din häst blev så bra! :bump: :bump: :banana: :banana:

Heter den där örtgrejen typ "cough-less"? Har också hört att den ska vara bra!:idea: :idea: Hade tänkt att testa den, kosta vad det kosta vill:p . Vill bara att pålle ska bli frisk!:cry: :love:

Senast ändrad av en moderator:

:o En del säger att en vanlig orsak till luftvägslidande är att hästarna hålls installade den mesta delen av dygnet...
:o och även är
hästhosta allt mer vanligt förekommande, främst på grund av det ökade utbytet av bakterier som dagens hästar utsätts för under transporter, tävlingar............

Men den allra största faktorn säger dem som vet är en dålig stallmiljö, hö och halm innerhåller organiskt damm, mögelporer och edotoxiner som kan orsaka en allergisk reaktion....första symtomen på bronkit är nedsatt prestation och sporadisk hosta kommer ofta smygande.....
Hostan kan med tiden bli värre.

Hästar med hosta får inte ansträngas t.ex. genom ridning eller träning av något slag. Då kan hostan utvecklas till kvickdrag, som är obotligt. Håll hästen varm med täcke och skyddad ifrån drag och fukt. Slemlösande Bisolvon, granulat kan användas.

Kontakta veterinär om hostan är ihållande för behandling med antibiotika och receptbelagt slemlösande medel.......:crazy: ;)

Har endast haft hosta en gång på mina hästar och det var i somras...smittades antagligen av den nya pållen som kom hit....min flickas ponny åkte på en regäl förskylning.....Köpte Carrageen av algbörjes, 1 kg för 340 kr som kokas till en gröt....jätte bra, slemlösande oxå.... tog inte många dagar fören han var mkt bättre , jag kan säga att han var väldigt snorig och hostig.....;)

Fast det där med att han går ute i hagen för lite tror jag inte är orsaken till det hela, när han stod i ett annat stall för ett tag sen där hostan började kunde han vara ute till 5-6 vissa dagar åtminstone. Men jag vet inte... :(

Det tro faktiskt inte jag heller riktigt på....:crazy: tro mer att hostan bero på dålig stallmiljö, smitta ....;)

stallhosta/kvickdrag va vanligt förr oxå, särskilt på hästar som passerat 10-års åldern, idag känns det som om folk är mer medvetna, och det finns mycket bättre behandling att tillgå(på 70-talet fick vi utskrivet nån medicin med arsenik i till en hosthäst :crazy: ) dessutom har ju kraven på stallmiljö blivit mycket bättre ....:)

Förhoppningsvis så försvinner hostan när han bara äter hösilage... :) om den inte gör det så är det nog bra att åka iväg till en klinik och gööra endoskopi och ta BAL-prov/blodprov... Hostar han upp slem? Frustar han efter han hostat?

Kan man ge Carrageen till en häst trots att han inte hostar/har aldrig hostat men har ändå känsliga luftrör (COPD)?

(Tänkte nu på min egen häst)

Hoppas de e okej att jag lånar tråden en snabbis.

Aaa, vi får hoppas det :) Men jag blir så orolig när han hostar sådär, det kom ju bara så plötsligt :cry:
Endoskopi har vi gjort en gång, men man kanske får göra det en gång till då.:idea: Blodprov har också gjorts, där är allt som det ska. Men vad är BAL-prov? :confused: Vad jag sett så hostar han inte upp slem, men vi har sett på endoskopin att han har slem som irriterar honom i halsen. Frustar gör han rätt mkt!

Flummflicka skrev:
Kan man ge Carrageen till en häst trots att han inte hostar/har aldrig hostat men har ändå känsliga luftrör (COPD)?

(Tänkte nu på min egen häst)

Hoppas de e okej att jag lånar tråden en snabbis.
Det går så bra så..:)

Du kan slå på alg-börjes så får du upp telefonnr:t...så kan du ringa och prata med honom...många hästar har blivit hjälpta av carageenet, här nere använder många det på sina kvickdragshästar...

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag såg att det redan finns en tråd om Ergenyl, men då den har några år på nacken tänkte jag att det kanske är bättre att starta en ny...
Svar
10
· Visningar
3 929
Senast: Amha
·
Hästvård Hej alla hästsjukdomskunniga! Jag skulle behöva bolla lite med er. Bakgrund: I stallet där min foderhäst står har det gått en envis...
Svar
3
· Visningar
1 397
Relationer Jag vet verkligen inte hur jag ska bemöta min pappa längre. Han är ständigt sur, bitter och tycker extremt synd om sig själv. För ett...
2
Svar
23
· Visningar
8 497
Senast: Lipperta
·
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 498
Senast: Cilva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar