chippen86

Trådstartare
Hej, vet att detta ämne kommer upp miljoner gånger, men jag tänkte få ta upp det ändå...
Har en häst som hostar lite grann.. En till två gånger vid ridning utomhus och inomhus på sandunderlag likadant. Dock inomhus i lite fuktigare luft, med spånunderlag, kan det komma 2-3 hostningar. Hostningarna kommer alltid i början på passet, oftast då man sätter igång i galopp. Hostar aldrig i övrigt i vardagen (dvs, hage, stall, när hon leds mm)
Har pratat med några olika veterinärer och alla säger samma sak, när hon hostar så lite, vill de absolut inte behandla.
Däremot rådde de mig att testa det vanliga, dvs byt ut hö mot ensilage och ute så mycket som möjligt. Nu går hon ute från 7 på morgonen, till ca 19 på kvällen, därefter tas hon in och görs i ordning för ridning och sedan ett ridpass.. Oftast inne från 21... Så det gör väl ungefär 12-14 timmars utevistelse per dygn. Har märkt att vid fuktig luft blir det lite värre, men det är ju ganska naturligt vid irritation i luftvägarna.
Att testa ovanstående har dock inte haft någon som helst effekt, utan hon fortsätter likadant...
Vad tror ni, är det någon som haft någon häst som haft något liknande och hur löste ni det i så fall?
Några fler tips på vad man skulle kunna göra?
TPFH

Sv: Hosta...

Jag skulle ringt till en klinik (om du inte redan gjort det förstås :)) och frågat vad de tycker.
Jag hade en häst som hostade lite då och då. När vi köpte henne så hade hon igångsättningshosta sa de (dum som man var och trodde på det). Men hostan gav sig inte och vi ringde vet. De gick ner med kamera och hon var irriterad och blev satt på behandling. Det hade utvecklats till kronisk bronkit. Hade hösilage, lösdrift, torv, och blötlade höet under sommaren. Gav även alger och lite annat. Det kan vara något men det kan även vara inget.

Magkänsla kör jag alltid på nu för tiden :cool:

Lycka till!

Coop

Jag var inne på klinik med min igår eftersom han satt igång och hostat, ungefär på samma sätt som din, det kommer när han börjar anstränga sig lite mer. Nu är han under igångsättning så det brukar komma när han kommit igång och börjat trava och då kommer det upp genomskinligt slem i munnen. Det visade sig dock att det inte var så farligt, veterinären gick ner med kamera och kollade och han var inge slemmig i halsen. Min häst har gått på lösdrift hela sitt liv, tills i höstas så hon trodde helt enkelt att det berodde på att luften blev sämre. Kanske inte att luften i stallet är direkt dålig men jämfört med friska luften ute så är det en klar försämring! Fick de vanliga råden, stå på torv, ge hösilage, eventuellt till och med vattna torven och hösilaget lite för att binda dammet. Att mocka långt innan han kommer in så dammet hinner lägga sig, även lägga in hösilaget en stund innan så det dammet lägger sig. Ett annat tips som jag tyckte lär väldigt bra men det beror ju på vad man har för stallägare, och hur boxarna ser ut innan. Men hon tyckte att man skulle borra 2-3 cm stora hål ca 2 dm upp i boxväggen, både mellan boxarna och ut mot stallgången. Detta för att luften även ska cirkulera nerifrån, hästan står ju oftast med mulen en bit ner och speciellt då de ligger ner och sover så hamnar de ju väldigt långt nedanför boxkanten där luften rör sig.

/Elin

Hmm... Det där med att borra hål i väggarna var något nytt, det har jag inte hört förr... Det skulle man ju faktiskt kunna prova! När man tänker efter så är det ju faktiskt rätt logiskt... :)

Hosta kan ha många orsaker men två saker att tänka på är att mycket av vårt grovfoder idag är balat på olika sätt. Vissa hästar med känslig mage drabbas ofta av mögel, vilket slår ut tarmfloran och hamnar i blodet-lungor. Njurproblem kan även göra att när njurarna inte jobbar bra så går det som egentligen skulle ut den vägen istället till lungorna. Det går enkelt att testa fram vad just ditt problem består av. Ett enkelt tips att prova vid hosta är att värma upp till ljummet vatten och lägga i timjan som får dra några timmar som du sen ger hästen att dricka. Morgan Strålman

Vilken effekt ska vattnet med timjan ha? Ska det verka slemlösande eller vad ska hända?
MVH/
Teresa

Tanken med timjan är att den är slemlösande. Jag gör dock på annat sätt. Jag kokar anis och timjan tillsammans, effekten blir bättre då tycker jag.

I övrigt som Djurjouren skriver öppna dörrar. Till det ska läggas ingen mockning, hö/halmhantering eller sopning i stallet senare än 1 timme innan hästarna går in. Tänk på att din häst bli påverkad av grannens hö/halm så det bästa är att det inte finns något sådant i närheten.
Det är även viktigt att röra på hästen "varje" dag så den får hosta ur sig och inte blir ståendes med gammalt slem i lungorna. Fuktigt väder och även fällningsperioden är jobigare för hosthästar. Varför fällningen påverkar vet jag inte men enligt min erfarenhet så gör den det.

Hur löser ni det med vatten och så när det är kallt? Vi har haft en 2-3 veckors period nu med mellan 30 och 40 minusgrader på nätterna. Det finns inga värmekablar i världen som klarar att hålla vatten frostfritt i de temperaturerna... (Det fungerar ned till -30, men sedan är det kört...)
Eller är det ok att stänga dörrar under sådana här kortare perioder?
Känner spontant att sådana här temperaturer knappast kan vara bra för hosthästar heller?

Temperaturen har nog ingen skadlig effekt eftersom hästen har en lång väg ner till lungan och luften hinner värmas upp.

För oss frös vattnet i stallet i November, sedan dess har vi kört vatten i dunk.
Jobbigt, ja, men hästarnas lungor tar inte hänsyn till att vi slipper slita. Blir luften dålig förstör det lungorna oavsett hur kallt det är ute.

Jag har en bronkit-häst och det allra viktigaste och det som gav störst effekt till en början var att byta till torv som strö. Detta sa också alla veterinärer som behandlade honom. Sedan inte sopa/mocka/borsta dammiga hästar när han är inne. Regelbunden motion är bra (han vilar aldrig helt, men kan ha perioder då vi mest skrittar och tar det lugnt). Han stod även på ensilage, men nu äter han sen några år tillbaka hö som vi vattnar så det inte dammar alls. Jag har också provat en massa slemlösande naturläkemedel på inrådan av equiterapeut osv men inget av det har hjälpt det minsta, bara bortkastade pengar...

Dock, trots att jag gjorde allt helt rätt, kom hostan tillbaka med jämna mellanrum och vi fick flera gånger behandla med kortison på kort tid och veterinären gav en dyster prognos. Nu sedan 2,5 år tillbaka har vi gett honom minst ett äpple om dagen och han är HELT frisk. (fick tipset av en gammal travtränare som hade upplevt samma med sin bronkit häst) Förr brukade han alltid bli förkyld om någon annan häst i stallet var lite förkyld, nu står han emot allt och mår hur bra som helst. I ett par perioder har vi varit lite sämre med att ge honom äpplen - då kommer hostan tillbaka, men försvinner igen så fort han får äpplen! Låter helt galet, men det är absolut något jag kan rekommendera! (sen kan jag lova dig att hästen blir överlycklig över att alltid få en massa äpplen ;))

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
740
Senast: tara
·
Kropp & Själ Jag har en crosstrainer hemma i dagsläget, en som jag köpte billigt begagnad och som troligtvis var billig redan när den var ny. Den har...
Svar
19
· Visningar
825
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 756
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 879
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka