V
Vannie
Har en islänning som hostar lite till och från, det låter dock inte speciellt allvarligt, utan mer som han rensar strupen emellanåt. Dessa hostningar förefaller oftast efter första tölten/traven eller galoppen och det är en, två max tre hostningar. Torra sådana. Han är dock inte ensam om att hosta i stallet, en annan häst där blev nyligen diagnostiserad kronisk bronkit och en redje hostar också, lite liknande som min häst, ganska lite och torrt. De står inne på nätterna och höet de får har vi bekräftat att är ganska dammigt, så vi blöter det (sänker ner det i vatten och låter det ligga i ca 15-20 minuter) tills alldeles nyligen fick min häst bara hälften av sitt hö blött, kvällshöet fick han som det var. Nu återstår det väl att se ifall han fortsätter att hosta efter det eller om hostan upphör i och med att allt hö är blött som han får.
Nu till saken: Av veterinären fick jag höra att sk. igångsättningshosta var helt normalt om man hade låtit hästen stå i ett par dagar eller så (det var ofta då min häst hostade), men på kliniken sa de att det inte fanns något som hette igångsättningshosta och att en häst inte ska hosta om den inte är sjuk, typ. Nu sitter jag och är ganska konfunderad. Vad ska man tro och vad bör jag göra?
Nu till saken: Av veterinären fick jag höra att sk. igångsättningshosta var helt normalt om man hade låtit hästen stå i ett par dagar eller så (det var ofta då min häst hostade), men på kliniken sa de att det inte fanns något som hette igångsättningshosta och att en häst inte ska hosta om den inte är sjuk, typ. Nu sitter jag och är ganska konfunderad. Vad ska man tro och vad bör jag göra?