Hosta... och orsaken då?

V

Vannie

Har en islänning som hostar lite till och från, det låter dock inte speciellt allvarligt, utan mer som han rensar strupen emellanåt. Dessa hostningar förefaller oftast efter första tölten/traven eller galoppen och det är en, två max tre hostningar. Torra sådana. Han är dock inte ensam om att hosta i stallet, en annan häst där blev nyligen diagnostiserad kronisk bronkit och en redje hostar också, lite liknande som min häst, ganska lite och torrt. De står inne på nätterna och höet de får har vi bekräftat att är ganska dammigt, så vi blöter det (sänker ner det i vatten och låter det ligga i ca 15-20 minuter) tills alldeles nyligen fick min häst bara hälften av sitt hö blött, kvällshöet fick han som det var. Nu återstår det väl att se ifall han fortsätter att hosta efter det eller om hostan upphör i och med att allt hö är blött som han får.

Nu till saken: Av veterinären fick jag höra att sk. igångsättningshosta var helt normalt om man hade låtit hästen stå i ett par dagar eller så (det var ofta då min häst hostade), men på kliniken sa de att det inte fanns något som hette igångsättningshosta och att en häst inte ska hosta om den inte är sjuk, typ. Nu sitter jag och är ganska konfunderad. Vad ska man tro och vad bör jag göra?

Sv: Hosta... och orsaken då?

Jag har en liten shettis som börajde hosta och kollade då höet, som var lite dammigt. Började blöta och ge en örtblandning som jag blev tipsad om. Hästen har aldrig hostat innan fick jag reda på av förra ägaren. Hon är på bättrings vägen och imorgon får jag nytt hö som inte är dammigt så då blir det väl ännu bättre och helt bra till slut får jag hoppas. Man ska ju motionera dom varje dag för att dom ska hålla andnings kondisen uppe, och eftersom vi nästan bara har henne till sällskap så blir det ju lite si och så med den saken:crazy:

Mitt tips (som funkat här :banana: ) blöta allt hö och även kraftfodret, samt ge breathe-free från dodson&horell, mycket ute och öppet stall.

Jag fick också höra att det inte finns något som heter igångsättningshosta och min häst fick diagnosen kronisk bronkit.

Tyvärr så är dammigt hö vanligen mögligt. Att blöta höt tar inte bort möglet och hästen får alltså fortfarande i sig det.
Din häst har troligen inte särskilt stora problem ännu och om du tänker dig för kan du säkert få den att sluta hosta. Det bästa du kan göra är att byta till ett icke dammigt hö alternativt hösilage och få dina stallkamrater att göra likadant.
Hosta är alltid allvarligt och tyvärr är det ett fruktansvärt besvärligt tillstånd både för dig och hästen. Tyvärr är det väldigt många hästar som får sluta sina dagar i alldeles för ung ålder pga hosta.
Nu skräms jag lite och det är meningen.
/Shaggy som har hosthäst pga dåligt hö och dåligt stallklimat.

Du har ju själv gett svaret - hästen fodras med ett mögligt hö (dammigt hö är ALLTID mögligt). Detta är extra tydligt då flera hästar i samma stall har liknande symptom = miljöbundet. Ni bör naturligtvis omedelbart byta hö, svårare än så är det inte.

Ingångsättningshosta existerar endast hos hästar med akuta eller kroniska luftvägsproblem.

Oj då, det viste jag inte. Jag trodde att årets hö bara var dammigt för att det har varit en så otroligt torr sommar. Som tur är fick jag för lite hö och ska nu, nästa vecka hämta hem nytt :) Så dammigt hör är alltid mögligt, oavsett hur nyskördat det är?

Och till samtliga svar: Tack så mycket för tipsen :bow: känner mig nu lite klokare.

Liknande trådar

Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
894
Senast: Murray
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 510
Hästvård Märkte imorse att vår ponny hostade. Hon har ingen feber,inget näsflöde och verkar pigg och glad,andas normalt. Hon hade dock inte ätit...
Svar
2
· Visningar
544
Senast: Freazer
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka