Hosta igen, är det fukten?

Shaggy

Trådstartare
Suck Nu har Novan börjat hosta igen och jag förstår inte varför.
Hon står i kallstall med bra luft, äter silage och har torvströ i boxen. Ovanpå detta så är hon ute ungefär 12 timmar/dygn.
Det jag funderar på är om hostan kan bero på den här :devil::la fukten? Nu har det börjat torka upp lite men under dom sista veckorna så har det varit antingen spöregn eller dimma.

Sv: Hosta igen, är det fukten?

Jepp,tyvärr så har hosthästar jobbigare under fuktiga perioder..
Märker även på min kille att han nu hostar,däremot så brukar jag ge honom bisolvon efter ett par dagar om det inte hostan "gett med sig".En hjälp på vägen för honom..

Min börjar också hosta på hösten... Fast bara någon enstaka gång och nästan bara då hon "ansträngs" dvs rids eller så... Hon står liksom inte i stallet och hostar! (nytt, fräscht stall, minimalt med damm)

Det är ungefär som när pulsen höjs lite och hon måste andas mer så rensar hon ur lungorna med att hosta 1-3ggr... sedan brukar det ge sig MEN ibland hostar hon 1-2ggr till under ridturen.

Detta händer så gott som bara på vinterhalvåret.

Sådär har hon höllt på i flera år och i början var jag rädd att det skulle bli värre och utvecklas till kvickdrag eller nåt sånt. Men det här INTE blitt nåt värre på 5år! Och nu är hon 21år.

Tack för era svar. Jag hoppas att det är fukten så att det har en chans att försvinna när (om :crazy: ) det torkar upp lite.

ge det ngr dagar och om hostan inte blir bättre ge en kur med bisolvon,det brukar hjälpa..

Har du fått någon behandling tidigare för hostan eller är det endast nu han hostar? Min häst har också haft en besvärlig hosta som började i somras med någon sorts virus som senare blev bakteriell med varigt näsflöde och kraftig hosta. Han har fått två antibiotikakurer och hostar fortfarande. Trodde att hostan gett med sig men då kom det flera veckors regn och då satte hostan igång igen. Ska till veterinären nästa vecka och då ska det göras en ordentligt undersökning igen. Oroar mig nu för att jag har fått en hosthäst med kronisk hosta. Vad har ni fått för behandlingar när era hästar har haft hosta? Finns det ingen som har en hosthäst som har blivit helt bra efter behandling eller är det vanligast att hästar som får en långvarig hosta aldrig blir helt bra?

Senast ändrad:

Kan man ge hästar bisolvon, rent medicinskt.
De tar ingen skada av det?

Jag tror bestämt att jag ska pröva!

Min häst konstaterades kronisk bronkit 96 (?) och han har fått behandlingar osv med cortison och ventipulmin osv.
Däremot så har jag märkt (efter konsultation med vet.) att om jag sätter in en bisolvonkur när han hostat ngr dagar och det inte släpper för t ex väderomslag osv. så behöver jag mkt sällan använda ventipulmin osv..
Men,nu känner jag min häst och hans "sjukdomsbild"..

Liknande trådar

Hästvård Vet inte riktigt vad jag ska ta mig till, så jag tänkte försöka söka lite hjälp här på Buke. Min ponny har varit hostig nu en ganska...
Svar
3
· Visningar
1 781
Senast: TinyWiny
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 552
Senast: moonstruck
·
B
Hästvård Min ny inköpta häst (4 månader tillbaka) har blivit ganska lurvig nu. I och med vintern, fuktighet i luften etc och att det tar grymmt...
Svar
4
· Visningar
774
Senast: Wippos
·
Hästvård Nu e jag uppgiven, Vaför blir hästarna inte av med hostan? Jag drar hela förloppet. I mars/april 2007 blir 2 av mina 3 hästar lite...
Svar
15
· Visningar
1 951
Senast: Jettan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V