Hosta hos föl

CosmicQueen

Trådstartare
Har ett 3 månaders föl som har börjat att hosta nu för någon vecka sedan. Ingen temp att tala om, inget näsflöde och är pigg i övrigt. Bara det att han hostar. Bara hört på morgonen då jag tar ut dom, men igår hostade han även då jag motionerade stoet på ridplanen och han var med.
Kan inte riktigt förklara hostan, är inte torrhosta, mer som att han vill hosta upp något, han tuggar och det låter ungefär som han skulle vilja kräkas och hostar samtidigt.
Dålig förklaring ja, men den bästa jag kan ge...

Någon som har nån teori :confused:
Fattas ju bara att det är nått med min vanliga "tur", detta har gått för bra lixom. :(

Sv: Hosta hos föl

Det går ju A2 (runt Brunflo) och kvarka lite varstans, kolla om det kan vara ngt sådan?
Kan de inte börja hosta vid maskangrepp? Fast det kanske är när det gått långt... hoppas att det löser sig för Troll! Han verkar växa fint av dina fina foton att döma!

Jo dessvärre så har/är det ju varit kvarka lite varstans här runtomkring. :(
Men borde han inte ha feber då el vara snorig? Har tempat varje dag och inte sett till något snor. Eller börjar det med hosta?
Avmaskade Queen med Ivomec efter fölning, avmaskade sedan dom båda då han var 10 veckor med Fyranthel då jag tog hem dom från betet och ska avmaska dom igen då han är 16 veckor.

Bara en tanke...Fyrantel har 4-veckors intervall. Varför har du så långa perioder emellan avmaskningarna?

Jasså, det visste jag inte ens?
Jag trode att man avmaskade fölet vid 8 och 16 veckor oavsett preparat? Så lite man vet... Vilka preparat ska man använda om man ska avmaska vid 8 och 16 vekor då?

Ska iaf skicka in ett träckprov idag för säkerhetsskull så får vi se vad det visar.

Man brukar ju avmaska enligt det intervall resp preparat har. Annars är det ju i onödan! Jag har själv använt Fyrantel i år och har hållt 4-veckorsintervallerna sen fölet var 8 v gammal. Ivomec har 8-v intervall! Fölisar äter ju en hel del bajs...och riskerar ju få i sig en hel del parasiter den vägen.

Hm...jo att han äter bajs har jag ett. Brukar stå och smaska. :eek:

Det var ju tur att jag fick veta att det var 4 veckors intervall då. :)
Mao ska dom avmaskas till helgen då han blir 14 veckor iom att jag avmaskade då han var 10 veckor senast.

Skickar ändå in ett träckprov för att kolla spolmasken så det inte är onormalt stor mängd. Så kan jag utesluta det som orsak till att han hostar isf...

Dubbel dos är för att komma åt bandmasken, och den ger ingen hosta. Och HAR man bandmask så är det klurigare att ta ett medel som är "designat" för att komma åt just bandmasken, dvs prazikvantel (Droncit eller Equimax) och inte ett medel som "råkar" ta de vuxna bandmaskarna (dubbel dos pyrantel).

:banana: Hosta på föl kan vara olika orsaker men mask är det nog inte som ger problemen. En lurig och svår åkamma som är svår att ställa diagnos på är Rodokocus. Kan enklas jämföras med Tuberkolos på människa. Då blir fölungen lite matt men inte sjuk långvarig hosta som inte avtar. endast lung röntgen kan ge svar! Mest förekommande under de torraste sommarmånaderna men inget självklart. :confused: Trolig orsak denna årstid är en vanlig hederlig förkylning. Avvakta någon vecka om det inte avtar ta ut veterinär som lysnar på lungorna och ev tar ett blod prov. får du ingen ordning på det hela på 4-6 v sök klinik! Om det är en vanlig förkylning så låt den läka ut om inte hög feber uppstår. ge fölet en egen möjlighet att bygga upp sitt imun försvar! Lycka till :bump:

Senast ändrad av en moderator:

Tack för ditt svar. :)

Han är inte sjuk på något sätt, pigg och glad, ingen feber och inget snor. Har inte varit på hela tiden. Bara den här envisa morgonhostan. Men imorse hostade han inte. *peppar peppar*
Vet lyssnade på lungor och luftvägar då han var här och vaccinerade stoet för ca 2 veckor sedan, precis då han börjat hosta. Men hörde, kände el såg inget avvikande.

Spolmask GER hosta. Det tar en dag med träckprov att utesluta, och skulle det vara det som är problemet så slipper man ju göra en massa prover, utsätta fölet för att åka till djursjukhus osv.

Håller fullständigt med....mitt årsföl förra året var likadan, hostade...främst på morgonen, snorade, ingen feber och f.ö pigg.... spolmasken var ju det som var boven, spolmask som var resistent mot ivermectin prep.

Äh, nu blandade jag ihop maskarna *igen*! Tur att du kan rätta till det hehe. Tack!

Vad använde ni för medel istället då, när maskarna var resistenta mot ivermectin?

Låter ju som att det kan bero på mask... men om så inte är fallet så tänkte jag bara lägga till att Rodococcus kan ge diffusa symtom till en början, bra att veta så man inte låter det gå för långt innan klinik. Svårbehandlat om det gått för långt. Men det låter ju som att det kan finnas en enklare förklaring på ditt föls hosta tycker jag med! Kommer säkert att ordna sig snart.

Ojjj, maska så ofta??? Jag vet ju att man maskar de små oftare än vuxna, men jag tycker ändå att fyra veckors intervall låter tätt. Jag har precis som Cosmicqueen kört 8 och 16 veckor, i alla år. Det är ju inte enbart av godo att maska så skall man köra så tätt så kanske det är bra att kolla med träckanalys först, så att det verkligen finns behov. Det är inte kul med resistens.....

Nina

Förra året fick vi lunginflammation på ett flertal föl.
Och vi hade en resistens mot Ivomec.

Dom föl som inte blev sjuka såg man tydligt en sak.
Ca 20-25 dagar EFTER maskning med Ivomec så kom bautastora spolmaskar ut. Det var jätteäckligt.
Första ungen som råkade ut för detta var Marthas föl.
Då trodde vi (uräkta Martha) att hon inte följt maskningsshemat ordentligt när hon tog hem den lilla..
Sedan skickade hon kort på maskarna och vi såg att dom var hur stora som helst..
Alltså hade dom överlevt våran maskning.

Under tiden vi höll på med detta så sjuknade den ena ungen efter den andra hemma.
Veterinären frågade om vi hade maskat och vi visade hur/när och hur ofta.. (vi använde Ivomec)
Helt rätt sa dom.
Inte förrän i december-januari fick vi reda på resistensen.

I år har vi kört Bahminth.
Den skall användas var fjärde vecka.. (och minus någon dag gjorde vi)

Har fungerat bra.
Men vi har lärt oss läxan med råge.
Nu när småttingarna kommer in så är ju naturligtvis vissa lite snoriga och så.
Vi kommer att ta träckprov på samtliga föl för att kolla status..

Amen.

AM

Senast ändrad:

Vill göra ett tillägg angående det du skrev.
En rodockockunge sjuknar in jättefort.
Den hostan kan man absolut inte ta fel på.
Ett sätt att få reda på det är fibrinogenprov.
Äldre föl som är bortåt 6 månader drabbas inte sa dom till oss.

Har man missat maskningarna på föl så skall man allt vara vaksam om den hostar.
Speciellt om den har gått i stor flock.
Lunginflammation på föl p.g.a. mask är hur vanligt som helst..

AM

Liknande trådar

Hästvård Hej alla hästsjukdomskunniga! Jag skulle behöva bolla lite med er. Bakgrund: I stallet där min foderhäst står har det gått en envis...
Svar
3
· Visningar
1 416
Katthälsa Sorry för långt inlägg. Min älskade kisse och den mest fantastiska varelse jag någonsin fått lära känna fick somna in i somras. Jag bor...
Svar
1
· Visningar
1 138
Senast: Sassy
·
Småbarn Min dotter är 8 månader och har en tid tillbaka haft hosta. Både jag och min dotter blev sjuka under julhelgen - båda fick feber och...
Svar
12
· Visningar
8 403
Senast: Diplomaten
·
J
Hästvård Hej. Har kollat runt lite och hittar inte det jag vill ha svar på. Min nya pålle (haft henne tre veckor) har fått sån otäck...
Svar
4
· Visningar
861
Senast: gejsa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix