Hosta hos föl

Sv: Hosta hos föl

Träckprovssvaret har kommit in och han har ingen mask iaf.
Det hon sa var att om spolmasken är i larvstadiet så kunde man inte se den, så om inte hostan avtar rekommenderade hon mig att göra ett nytt prov om ca 2 veckor.

Intressant att läsa detta. Vi har haft en fölunge med lunginflammation i somras. Han var helt klart medtagen, slokade rent allmänt och hade hyfsat hög feber. Min lilla har precis börjat hosta men är liksom Troll helt opåverkad i övrigt. Hon går på beten som det inte har gått hästar på någonsin (ok typ för 20 år sedan då) tidigare samt bara med ett annat sto med föl till.

Det borde inte heller vara mask (så fet som hon dessutom är...) mamman avmaskades med equivaddetnuheter precis efter fölning och sedan har fölen fått banminth i dubbel dos för ett par veckor sedan.

Hoppas på en hederlig förkylning...

Dannie skrev:
Ojjj, maska så ofta??? Jag vet ju att man maskar de små oftare än vuxna, men jag tycker ändå att fyra veckors intervall låter tätt. Jag har precis som Cosmicqueen kört 8 och 16 veckor, i alla år. Det är ju inte enbart av godo att maska så skall man köra så tätt så kanske det är bra att kolla med träckanalys först, så att det verkligen finns behov. Det är inte kul med resistens.....

Nina
Det är inte så ofta, det är helt enligt medlets intervall. Banminth tar bara ett stadie av blodmasken och används därför var 4e vecka. Ivomec tar två stadier och därför räcker det var 8e vecka.

Varför ger ni fölen dubbel dos Banminth? De lär knappast ha fått i sig nån bandmask.

Vad skönt att det inte är något som syns nu då! Fast hostan kommer ju när de är i larvstadiet vad jag har förstått, de vandrar på något vis...

tror dom hostas Upp från lungorna för att sväljas ner sen och hamna i magen för att utvecklast till maskar.....

Fast det går emot de nyare rön att inte avmaska så ofta, just för resistensens skull. Visst skall man kolla de små oftare, eftersom de inte byggt upp något eget immunförsvar mot mask. Men om man är noggrann med bete, stallhygien och inte blanda unghästar och äldre så mycket så är ju det att föredra, hellre än att avmaska i tid och otid.

Nina

Läs gärna vad både Nafayett och Magdalena skrivit. Man riskerar snarare att få resistens om man INTE avmaskar enligt rekommenderade intervaller för respektive preparat. Förstår inte er som avmaskar på en höft!

Sen undrar jag vad det är du egentligen vet? Inte tusan avmaskar man fölen oftare än de vuxna! Man avmaskar *alla* hästar, oavsett ålder, enligt rekommenderade schema och intervall. Att man avmaskar föl/unghästar upp till två års ålder i januari/februari, EN gång, har inte med sommaravmaskningsintervallerna att göra.

Och du, jag tycker DU ska ta och göra ett träckprov själv på dina hästar! Det är INTE av godo att avmaska sådär som du gör, på en höft bara. Det är som sagt inte kul med resistens...

Håller med båda er.
Man ska följa föreskrifter..men man skall även ta träckprov..
Det sista kan vara opraktiskt ibland.
Eftersom Bahminth skall ges var fjärde vecka så måste man då ta träckprov lika ofta..

Att vi fick resistens var att vi hade använt ett Ivomecmedel tre år i rad.
Vi använde nämligen Cydectin..

Nu är vi hänvisade till Bahminth i år och nästa år..
Halleluja va kul med 50 häst att maska...var fjärde vecka..
Någon som vill komma och jaga föl åt oss???

AM

Hahaha! Vilket liv det måste vara i hagarna! Nej du, det överlåter jag gärna åt dig...det räcker med fyra pållar att övertala hur smaskigt det är med avmaskningsmedel. En gång lyckades nästan ponnyn avmaska mig istället *örrk*

Ok, jag då kankse det är säkrast att göra en koll till om 2 veckor då?

Men om man ska på 4 veckors intervall som Fyranthel har så ska jag avmaska dom till helgen igen och det antar jag att jag ska göra då?

Till Francess: Det där var oerhört lågt av Dig...... Förstår inte vad det är jag har skrivit som retat DIG så???? Jag kommer med ett inlägg av min erfarenhet, lite funderingar samt råd från veterinärer. Läs gärna Du också agria.se ---- häst ---- bra att veta ----- avmaskning.
Kanske finns en del matnyttigt där. Charlie Lindberg är i alla fall i mina ögon en helt OK veterinär.
Nina

Jag hade nog hellre tittat på www.sva.se :)

Mvh Cissi
(som brukade hålla föreläsningar om bl a avmaskning för ett par år sedan)

Citat från Agrias sida om avmaskning:

"Förslag till avmaskningsprogram
Avmaskningsåret börjar på försommaren, före betessläppet. Med utgångspunkt från ett föl, som släpps på ett parasitfritt bete, kan ett avmaskningsprogram se ut så här:

År 1: Använd Ivomec, som ges med åtta veckors intervall. Första avmaskningen sker vid åtta veckors ålder och upprepas två gånger under sommaren, med 8 veckors mellanrum samt i februari.

År 2 : Nu används Banminth. Före betessläpp ges dubbel dos Banminth, för att det ska vara verksamt mot bandmask. Avmaska tre gånger under sommaren med fyra veckors mellanrum. Ytterligare avmaskning behövs inte, om unghästen verkar frisk och inte visar några av de symtom som angivits i början av kapitlet."

Hela sidan ger samma råd som vi säger här i tråden. Det enda jag har att anmärka på är att de enbart hänvisar till SVA för träckprovsinlämning (Vidilab är både snabbare och billigare, samt ger svar på om hästen har stora blodmasken), och att enbart Ivomec och Banminth nämns som preparat.

Dannie skrev:
Fast det går emot de nyare rön att inte avmaska så ofta, just för resistensens skull. Visst skall man kolla de små oftare, eftersom de inte byggt upp något eget immunförsvar mot mask. Men om man är noggrann med bete, stallhygien och inte blanda unghästar och äldre så mycket så är ju det att föredra, hellre än att avmaska i tid och otid.

Nina
Det är väl ingen som sagt emot att bra förebyggande åtgärder är bättre än att avmaska?! Jag har själv erfarenhet från ett stall där jag tog tag i avmaskningsrutinerna och fick ner smittan från 1200 EPG i snitt till max 50 EPG!! Där har de nu så lågt smittryck att enbart avmaskning före och efter betet behövs! (Nya hästar måste lämna träckprov eller underkasta sig ett tuffare schema).

Nej, det var inte heller så jag menade. Herregud, jag måste skriva som en kråka.... Det känns som alla misstolkar...
I mitt stall står endast sju hästar och minimal rotation, så det funkar med längre mellanrum. Om det är Nafayette som har 50 hästar, så förstår jag att det krävs "hårdare tag".

Visst, Magdalena,Du har rätt, jag är insnöad på ivermectin preparat....
Sedan är det ju inte kul att få såna påhopp som Francess lyckas med. Jag undrar fortfarande vart i diskussionen jag kom in fel????

Nina - som kommer fortsätta att maska unghästar oftare än gamla.....

Jag vet hur det känns att mena en sak, men inte få fram det i skrift. Tyvärr blir det lätt "påhopp" då.

Liknande trådar

Hästvård Hej alla hästsjukdomskunniga! Jag skulle behöva bolla lite med er. Bakgrund: I stallet där min foderhäst står har det gått en envis...
Svar
3
· Visningar
1 416
Katthälsa Sorry för långt inlägg. Min älskade kisse och den mest fantastiska varelse jag någonsin fått lära känna fick somna in i somras. Jag bor...
Svar
1
· Visningar
1 138
Senast: Sassy
·
Småbarn Min dotter är 8 månader och har en tid tillbaka haft hosta. Både jag och min dotter blev sjuka under julhelgen - båda fick feber och...
Svar
12
· Visningar
8 403
Senast: Diplomaten
·
J
Hästvård Hej. Har kollat runt lite och hittar inte det jag vill ha svar på. Min nya pålle (haft henne tre veckor) har fått sån otäck...
Svar
4
· Visningar
861
Senast: gejsa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix