Hosta hos föl

Sv: Hosta hos föl

Tack för länk och kortfattad info. Intressant läsning, men skrämmande. Otäckt att det har så hög dödlighet samtidigt som den medicinska behandlingen kan vara dödlig för mamman! Skönt att de kunnat visa att de som överlever med adekvat behandling inte är negativt påverkade som vuxna, så att det verkligen är lönt med den kostsamma behandlingen.

Det jag fortfarande undrar över är varför de här bakterierna finns i magtarmkaneln/avföringen hos de vuxna öht. Är det en så pass vanlig smitta, fast de vuxna hästarna då är opåverkade men fungerar som smittspridare? Finns det tester man kan göra för att se om ens avelsston (tex) bär på bakterien eller inte? För att kunna lägga upp nåt förebyggande program?

Det är väl för att immunförsvaret på föl upp till 4 månaders ålder inte kan "ta emot" rodococcus bakterien..samma är ju med medicinen fölen får...ett mikromilligram kan ju få mamman att dö....så där har du väl förklaringen för att de äldre hästarna inte påverkas av bakterien...

i en studie av hästar som gjorts på just rocococcföl har det påvisats att dessa ungar t om har HÖGRE startprocent än "friska" föl...således är det inga men som blir kvar efter behandlad infektion....Jag har ju min 2 åring som var hos Nafa som fölskorv, det var han som fick sjukdomen...han är fullt återställd i dag och har inte ens varit förkyld en enda gång sen han var föl.....

håller helt med Danne. forskning har ju visat att det är NORMALT för en vuxen häst att ha mask. en, i övrigt frisk, vuxen häst mår normalt inte dåligt av masken. det är föl, unghästar, gamla och sjuka hästar som är i farozonen och som bör avmaskas.

med risk för att bli utbuad så håller jag med: det enklaste sättet att undvika mask för unghästar och föl är att mocka noga och beten som inte är smittade, dvs inte har betats av hästar under de senaste 3-4 åren.

om man använder sig av denna filosofi (jag har själv hört en forskare föreläsa om detta, kommer dock inte ihåg vad han heter) ingår självklart regelbundna träckprovsundersökningar för att säkerställa att nivån ligger inom "det normala"

:) oj, oj, vad jag kommer att få stryk nu :)

Varför skulle du bli utbuad? Och av Vem? Det du skriver är ju självklarheter! Och av Vem skulle du få stryk??? Tycker du och Dannie verkar vara precis lika glöttiga i er inställning till andra här inne...

Skånskt uttryck! Betyder ungefär fåniga, tramsiga, barnsliga etc.

Jag hänger nog på Dannies och babsans version jag med!
Jag maskar dom vuxna kusarna endast före och efter betet, jag har inte heller problem med mask, hade jag haft det kanske det skulle sett annorlunda ut!
Unga och och riktigt gamla hästar maskar jag en gång extra per år. Ibland inte det heller faktiskt.
Däremot mockar jag alla hagar ( inte sommarbetena) 2 gånger per år, speciellt runt matplatserna hålls det extra rent.
Det där med resistens, kan inte maskarna bli resistenta när dom utsätts ofta för maskmedel? Eller hur funkar det där egentligen?
MVH B!

Man avmaskar för att minska smittan på betet!!! Hästarna klarar rätt stora mängder mask, det är återsmittan man vill undvika. Har man många hästar på liten yta, eller att hästbeståndet byts ut ofta så blir det mycket smitta på markerna även om varje häst bara har lite mask.

Nu har jag å andra sidan haft mina hästar på bra ställen där det är tillräckligt stora arealer för att det inte ska bli hög smitta, och har därför inte de senaste åren behövt avmaska enligt medlets intervall (tar träckprov dessutom).

Kan berätta om en bekannt som har SUPERmöjligheter att hålla markerna och hästarna parasitfria. Stora marker, kor som betar hagarna varannat år, nya fållor som öppnas upp (gamla stängs) osv. Dock är det en relativt stor del som hästarna går i året om (närmast stallet såklart) och den lilla biten gör att hästarna ifråga har MASSOR av mask, särskillt fölen. Verkligen trist. Hästarna avmaskas inte där.

Hehe, jo jag vet! Men vissa saker slinker emellan för det är så inrotat. Som rullebör tex.

nä men hörru. :eek:
Vad var det där då!!! Rullebör... :confused:
Ska vi prata föggel och skävivä va???? :angel: :rofl:
AM

..en stund senare.
På google säger dom att rullebör är skottkärra!!!
Bra med lexicon. :idea:

Senast ändrad:

Nafayette skrev:
nä men hörru. :eek:
Vad var det där då!!! Rullebör... :confused:
Ska vi prata föggel och skävivä va???? :angel: :rofl:
AM

..en stund senare.
På google säger dom att rullebör är skottkärra!!!
Bra med lexicon. :idea:

Google är bäst! Jag googlar nästan varje dag. :D Och skottkärra stämmer...även om det ju faktiskt heter rullebör. :devil:

Nu är det din tur att förklara...vad i hela fridens namn är föggel och skävivä? Jag tror minsann du hittar på bara för att kivas. ;) Akta så jag inte rullar ihop dig och pregar in dig i nåt trångt utrymme. :angel:

Föggel är fågel.Heter någ så hos Martha också...
Skävivä är Skedvivägen som betyder gropig/bedrövlig väg här hemma.

Prengar betyder nog pengar.. Du ska ge mig massor med pengar när jag står i en garderob! :rofl:

AM

Hahaha! Jo jag gissade att föggel kunde vara fågel...med det andra var lite svårare. Att prega betyder att trycka in, stoppa in, knö in något någonstans, speciellt om det är lite trångt om utrymme. Då måste man prega. :D Jag kan nog prega in dig i nån av våra garderober, men det blir helt gratis i så fall! :devil: :angel:

Så du är värmlänning du med? Precis som Martha menar jag. Trevlig dialekt!

Nä nu... :o

Värmlänning??JAg??? :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek:
Det är Humlan och Martha som är utrikare.. JAG ÄR västmanlänning..ju :D :D :banana:

AM

Åh, ursäkta! Det var veeerkligen inte meningen att förolämpa dig. *garv*

Jaha, då var min fölis inskriven på helsingborgsdjursjukhus, med symptom på lunginflammation och Rodococcus... :(

Det hela började för ca 3 veckor sen då han fick lite hosta, jaha tänkte jag det är väl en lätt förkylning efter allt regn vi haft, så jag avvaktade en vecka. Ingen förbättring så´jag kallade ut veterinär till stallet och hon lyssnade på hans lungor och hjärta - inget onormalt, han var inte heller snorig eller febrig... Hon tyckte vi skulle avvakta ytterligare...
Sagt och gjort vi avvaktade en vecka till, sedan läste jag denna tråden :crazy: och belv VÄLDIGT orolig. Kallade ut vetrinären igen, hon tog ett blodprov för att kolla infektion...
Hon ringde tillbaka nästa dag och sa att blodprovet inte alls va bra, och hon tyckte vi skulle åka in akut till djursjukhuset för att röntga lungorna.
Vi åkte in till djursjukhuset i fredags och de ville behålla honom där för att ta prover och se hur han reagerade på penicillinkuren.
Vetrinären där inne ringde precis och sa att fölis e pigg och glad, ingen feber, inget snor, men lunginflammation i "övre lungspetsen" och två bölder i lungorna som de kunnat urskilja på röntgenbilden. :cry:

Tackolov att jag läste denna tråden och blev orolig annars hade ju alla trott att det var en förkylning av vanligt slag och inte kommit på det hela förren det var för sent!
Vetrinären trodde det var gott hopp för honom då vi hade uppmärksammat det så tidigt och ingen feber hade brutit ut... Så jag hoppas att han blir frisk snaaart!!!!

ibland är det bra att vara uppmärksam.
Som du ser så är rodokockungarna väldigt nära "vanligförkylningssymtom" innan h-e bryter loss.
Och när det väl börjat så är det bråttom.
Bra att du envisades med veterinären. Att ta ett blodprov för mycket kostar inget i det stora hela..

Eftersom dom nu bara hittade två bölder så får du nog enbart några veckors behandling.

Lycka till i alla fall.
Skriv mer om hur det går.

AM

Liknande trådar

Hästvård Hej alla hästsjukdomskunniga! Jag skulle behöva bolla lite med er. Bakgrund: I stallet där min foderhäst står har det gått en envis...
Svar
3
· Visningar
1 416
Katthälsa Sorry för långt inlägg. Min älskade kisse och den mest fantastiska varelse jag någonsin fått lära känna fick somna in i somras. Jag bor...
Svar
1
· Visningar
1 138
Senast: Sassy
·
Småbarn Min dotter är 8 månader och har en tid tillbaka haft hosta. Både jag och min dotter blev sjuka under julhelgen - båda fick feber och...
Svar
12
· Visningar
8 403
Senast: Diplomaten
·
J
Hästvård Hej. Har kollat runt lite och hittar inte det jag vill ha svar på. Min nya pålle (haft henne tre veckor) har fått sån otäck...
Svar
4
· Visningar
861
Senast: gejsa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix