hosta eller bara slemmig i halsen?

Messy

Trådstartare
kan en häst som inte busar i hagen å bara skrittas i ridning/tömkörning hosta vid trav? är det normalt.. att typ slemm å sånt kommer upp?? eller beror det "alltid" på damm?

hon får hö som jag inte är nöjd med å sen har hon börjat stå på torv istället för halm... däremot går hon ute 7-19 istället för ca 7-16/17... så hon får ju frisk luft... har fönstret öppet i boxen..
hon är pigg å så annars...

Sv: hosta eller bara slemmig i halsen?

En frisk häst har inte slem i halsen vad jag förstått. Det kan ju bero på en infektion eller av dålig miljö. Höt som du skriver att du inte är nöjd med kanske du skulle byta ut mot hösilage om det är möjligt?

problemet är att alla måste köpa från stallet, har inte plats att förvara eget :(
men det är därför jag köper horsehage å ha inne... så får hon höet ute å ute är det ju fuktigt nu så det känns inte lika illa...

känns B å få en hosthäst för att "alla andra" tycker att det är bra hö.. jag HATAR det där höet

Okej, vad drygt. :( Bra att du kör med horsehage inne ialfl. Men kan inte ni alla köpa ett annat hö då? Eller är det bara du som tycker det är dåligt? Ingen av de andra som märkt något på sina hästar?

Se även till att mocka och sopa i stallet några timmar innan hästarnan kommer in, så dammet hinner lägga sig.

Hur är luften i stallet?

min häst står i delen med ashögt i tak, så det e alltid bra luft, å nu är det 3 hästar, sen 4 hästar!

det är en till som har anmärkt på höet, å hon har 3 hästar (12 totalt)...
men stallägaren tyckte tydligen att småbalar e jobbigt... så vi har stooora 180kg-balar...
jag har fått för mig att småbalar är bättre...
vissa av de där är som halm, vissa är ok, vissa jättebossiga å vissa jättedammiga... de som var som halm tittade inte ens min häst på...
å jag vågar inte vattna höet längre, för det började lukta lite i boxen.. hon dräller från sitt hönät, å har jag inte hönät så har jag hä å torv-bädd...

är det verkligen bra å ge BARA horsehage på kvällen? blir inte magen sur då?
ev. kan jag köpa å förvara 10 balar.. det räcker ju 2kg/kväll = 60kg/månad... då räcker 150kg i 2,5månader...
har faktiskt ingen lust å sponsra andra hästar med bra hö å slänga ut i hagen... för de byter ju alltid högar, så det e ju inte gatanti att min äter sitt :)

Okej, jobbigt när det blir så.

Jag tror inte det är någon fara att bara ge horsehage på kvällen, där jag stod förut fick de horsehage/annat hösilage på dagen och hö på kvällen (min fick hösilage även på kvällen, har bronkit) och det gick bra. Så min pojke har inte ätit hö på 8 månader och hans mage mår bra. :)

Hostar hästen mycket, och vid vilka tillfällen?

hon hostar bara i traven... ibland..
det e inte värsta hosthästen (ännu :crazy: :confused: )

hon hade problem med magen förut, det är därför jag får halvångest för horsehagen oxå.. hehe...

köpa plasthäst... :cool:

det är ett hösilage typ.. eller ensilage.. vad nu skillnaden är :D

det är dammfritt å väldans bra... + att det är 25kg balar =man måste inte vara flera hästar på en säck :)

vet du om det är lätt att få tag på. Jag sitter oxå med en dam som lätt får hosta om höet är det minsta dåligt.

*reklam*
googla på brunsberg

man kan få utkört eller hämta själv i enköping.. det e snordyr frakt, så jag å mitt släp åker till enköping imorron (bor i täby)...

kan tillägga att det kostar ca 3kr/kg (2.96 eller nått tror jag att jag landar på)

tack för hjälpen :bow: då ska jag ut på nätet och roa mig lite då

Okej, men jag tror inte horsehage är dumt för magen. Du märker ju. Om inte annat kan du testa ge kraffts mag&tarm i början kanske... fast det är svindyrt. Men min kompis häst står på enbart horsehage och där rä det ingen fara och han är vääääldigt känslig i magen för allt.

Jaa du, jag ska definitivt skaffa mig en käpphäst sen. Mycket mycket bättre. :cool: :D

då går väl käppj*eln av ;)

*KM mästar i käpphästhoppning för XX antal år sen* ;)

å man behöver inte casha 2000 kr för å se vad felet KAN vara å sen betala ännu mer när man vet VAD som är fel ;)

Du har en poäng där. :idea: Och inte behöver man kasta ut 10.000 spänn (eller avd det blir) om året på mat. Jag säger bara: Mer käpphästar åt folket! :D

*reklam*
googla på brunsberg

man kan få utkört eller hämta själv i enköping.. det e snordyr frakt, så jag å mitt släp åker till enköping imorron (bor i täby)...

kan tillägga att det kostar ca 3kr/kg (2.96 eller nått tror jag att jag landar på)

Varför kan du inte använda 25-30 kg balar med hösilage?

Jag köper sånna har inte fått en enda dålig bal på ½ år. Dessutom kostar det 2kr/kg (givetvis analyserat med idealiska värden).

problemet är att alla måste köpa från stallet, har inte plats att förvara eget :(
men det är därför jag köper horsehage å ha inne... så får hon höet ute å ute är det ju fuktigt nu så det känns inte lika illa...

känns B å få en hosthäst för att "alla andra" tycker att det är bra hö.. jag HATAR det där höet

Välkommen till klubben!

Men får du inte ha små ensilage balar ute?

Fixa ve.t intyg på att hon blir sjuk av skiten o tryck det i nyllet på stallägaren. Det gjorde jag. Eller varför inte göra en hygeniska analys av höet o överbevisa dem om att höet suger.

Problemet är många bryr sig inte om hästarna hostar. Andra har inte råd att köpa något annat foder andra orkar inte pilla med det.

Gött o höra att du bryr dig om din häst. :love:

Jag fodrar min med hösilage o han är den enda av de ca 20 hästarna i stallet som inte har fått bronkit. :crazy:

Ett annat tips är att göra som mig. Jag förvara balarna hos killen (alla balar han äter under ett år) jag köper det av o har max 8st 25kg balar i stallet åt gången. Det tar inte mycket plats.

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 952
Senast: Mia_R
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 999
Senast: Egonson_
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
6 049
Hästvård Hejsan, Jag har en undran ang vävning. I mars -18 köpte jag min fina valack, andra dagen så märkte jag att han vävde. Fd ägaren hade...
Svar
10
· Visningar
2 024
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka