Hösilagefråga - förlänga hållbarheten..

Sv: Hösilagefråga - förlänga hållbarheten..

En bal som stått öppen en vecka eller två och stått svalt hade jag inte haft några problem med, men vid +20 hade jag inte gett av den. Det finns mycket som man inte ser med blotta ögat som hinner utvecklas på den tiden.... :crazy:
 
Sv: Hösilagefråga - förlänga hållbarheten..

gejsa skrev:
Ingen annan som är duktig på foder som opponerar sig ang omplastningen? Tycker det är mycket underligt.

Så underligt är det väl ändå inte? Läs här.

http://hippocampus.slu.se/fragorsvar/arkiv.cfm?Call=fragorsvar&PageAction=1&id=32

"Att öppna stora redan ensilerade balar och dela dem eller pressa om dem till små balar som plastas in direkt kan fungera, om utgångsmaterialet är av bra hygienisk kvalitet och har ensilerats ordentligt.

Vid institutionen för husdjurens utfodring och vård vid SLU i Uppsala har vi gjort en mindre undersökning på just detta och pressat om stora rundbalar till små fyrkantsbalar med bra resultat, men, man skall komma ihåg att det är mycket viktigt att utgångsmaterialet måste vara utan anmärkning för att det skall fungera.
Det finns flera exempel på "ompressning" som inte har fungerat, för att
utgångsmaterialet varit av sämre kvalitet. Vad som också är viktigt att tänka på är att man måste hålla till på en ren yta då man utför själva ompressningen, och att man helst gör det när det är kallare ute, gärna under noll grader. Balarna som pressas måste plastas in så fort som möjligt för att minska syretillträdet och därmed förhindra att mikrobiologiska processer sätter igång.

Lagringstiden för ompressade balar kan vara mycket kort, särskilt på våren då temperaturen börjar stiga igen och man skall
inte räkna med att ompressade balar har samma hållbarhet som icke-ompressade balar. I vår studie lagrades balarna som längst i två månader (april-maj).
Vid utfodring gäller samma kvalitetskriterier som för annat icke-ompressat ensilage, dvs färgen skall vara grön- till grönbrun och
lukten skall vara frisk samt inget synligt mögel."

Han vi köper av är garanterat medveten om riskerna, och han är mycket noggran..
Jag tvivlar starkt på att han skulle sälja småbal på det stätet över huvud taget, om de var dåliga. Han pressar som sagt om balarna på morgonen innan vi hämtar dem. Vi lagrar inte längre än max 2 månader (vi hämtar i små omgångar), och vi har dem mörkt, skyddat och svalt.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hösilagefråga - förlänga hållbarheten..

Alexandra_W skrev:
Jag förstår inte hur du lyckad med att få en bal med 60% TS att INTE bli dålig av en vecka i + 20. Oavsett om du tar av all plast eller ej (gör förresten jag med, tar av all plast alltså). Jag säger inte att du ljuger, jag förstår bara hur det går till..

En vecka i + 20 håller det (ej i sol ljus). Hoppas jag skrev det innan. Men på vinter håller den 2 veckor.
 
Sv: Hösilagefråga - förlänga hållbarheten..

Trissa skrev:
En bal som stått öppen en vecka eller två och stått svalt hade jag inte haft några problem med, men vid +20 hade jag inte gett av den. Det finns mycket som man inte ser med blotta ögat som hinner utvecklas på den tiden.... :crazy:

Det ska stå en vecka i mitt inlägg men jag kanske missade det.
Men förklara för mig varför inte mitt blir dåligt?
Hästen är fullt frisk, är bra i magen och tävlas för fullt?
 

Liknande trådar

Foder & Strö För tio dagar sedan fick vi hem första leveransen av årets storbalar hösilage. Vi har köpt av samma odlare under fyra år och hösilaget...
Svar
14
· Visningar
4 647
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp