Hösilageborr?

Lavinia

Trådstartare
Hej!

Skulle gärna vilja ha en analys på silaget och då ska man ju tydligen ta med borr.. Jag provade på lantmännen (odal/granngården.. vad dom nu heter), men dom har inga. Så finns det någon som vet var det kan finnas, helst att låna/hyra...

Känns ganska jobbigt att nya bebispållan ska behöva "överfodras" för att vara säker på att hon får i sej rätt mängd näring..

/ Lavinia

Sv: Hösilageborr?

Det är nog ganska ovanligt att man frivilligt tar hål på plasten med ett ensilageborr. Det är mycket svårt att med ensilagetejp laga ett hål så att det inte läcker luft. Det bästa måste ändå alltid vara att kräva analys på foder när man köper.

Hej!

Ja, det tycker jag med, tyvärr så tycker inte "vår" höbonde att analys är nödvändigt och eftersom jag inte är höansvarig så har jag inget att säja till om. Det är billigt silage och bonden vägrar ta analys hemma (med tanke på hur det ser ut så kan jag fårstå honom, ibland får vi hem silerad halm- som iaf jag vägrar ge min häst).

Jag tänkte ta på de balar vi öppnar, när vi öppnar dom. Man ska ju kunna frysa utan att näringen går förlorad. Eftersom vi öppnar minst 3 balar/vecka, borde det gå ganska fort att få ihop lagom mängd silage.

/ Lavinia, som utan analys kommer behöva överutfodra hästen " för säkerhets skull" och det har jag egentligen inte råd med..

Ensilageborr finns hos diverse rådgivningsorganisationer som har med nöt att göra i alla fall. En troligen billigare variant, framförallt om du vill ta prover på balar under en lite längre tid och inte allt på en gång, är en sk Stickit ett vettigt alternativ. Den tar mindre prov åt gången men är betydligt billigare...

David

Hej!

och tack för svar.. Vad är en stickit?? Har aldrig hört talas som en sån.. Och var får man tag på en sådan sak?

/ Lavinia

Du har ingen kvarn i närheten?
De brukar ha borrar att låna ut.

Lantmännen ska ha enligt vad jag fick veta av deras organisation, men det hjälper ju iinte då "mitt" lantmännen inte hade någon heller.

Däremot var det inga problem att få låna från kvarnen.

Ahh. tack..

Ska se om vi har någon i närheten.. Bor i lantbrukskommun så det borde väl finnas nån, tycker jag:-)

/ Lavinia

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
665
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 820
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 805
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 275
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka