Hösilagebal i hagen

Sv: Hösilagebal i hagen

Vilken bra lösning!!
Men att du orkar rulla den ut dit för hand...
Hehe... Man är väl stark som en hel lyftkran... :angel:

Eller också har man hagen i lätt nerförsbacke och hämtar balarna en och en i hästtransporten :D... Backar intill grindhålet, öppnar släpet och knuffar ut balen, som brukar rulla runt 20 meter in i hagen! Därifrån kan jag knuffa den en bit till om jag tycker det behövs - jag försöker placera balarna på olika platser varje gång.
Det har hittills varit enkelt att putta omkull balen så den står på en "kortsida". DÅ kan jag skära bort plasten runtom hela balen, ta bort nätet men ha kvar plasten under balen, så den inte tar upp (så mkt) fukt underifrån...
Själva ramen släpar jag fram till balen, lyfter upp ena änden på balen och sen knuffar jag tills den ramlar ner på andra sidan. Voila!

Ser ut som dina hagar klarat det bra ifrån allt regn.
Just den här hagen klarar sig väldigt bra, det är naturlig dränering i marken där (blir aldrig vattenpölar!), ligger på en höjd och (som sagt) lutar litegrann bort från staketet.
Däremot hagen jag har på andra sidan vägen, lägre belägen och nedanför en liten backe, Där börjar det likna gyttjebad nu. Och det blir ju inte direkt bättre av att unghingstarna leker galoppbana därinne :crazy:

Knyffar upp en gammal tråd...
Ställer ut på traktordäck som är lite större än balens diameter. Skär ut "luckor", en i varje vädersträck och sätter ut en bal (300-350kg) per åtta hästar. Hur mycket spill det blir beror mycket på pressningen, är det ordentligt hårt pressat tar det längre tid att äta från balen och spillet blir mindre. Det är även mindre syre i balen vilket minimerar risken att det ska bli dåligt.Jag kollar balen c:a 2 ggr/dagen angående den hygieniska kvalitén Se bild:

assa-kom-vintern.jpg

Rolle
Islandshästar på lösdrift
Jag är nyfiken på hur det fungerar/ser ut när de börjar äta sig in i balen genom de små hålen? Funderar på om man kan ha någon sådan lösning till fåren??
Ameo!! Hur gick det med ditt projekt????
Kan ju svara på den frågan igen nu då, med 2 månaders användning i bagaget.
Det funkar faktiskt över förväntan. :D
EN gång, när de fått äta av resterna i botten, tryckte de till den så den blev lite skev - men inte värre än att det gick att fixa med hammare och några rejäla femtumsspikar...
Inte ett enda gnagmärke kan jag hitta på den, för övrigt! :D
Det enda som inte funkar är att fullblods:devil: envisas med att medvetet slänga ut hösilage på marken bredvid den, men det hade hon nog sjuttom gjort oavsett konstruktion, tror jag.... :crazy:

Funkar finfint med får, jag har sett det (och ser det fortfarande) fungera som den perfekta lösningen. Lite hjälp med det sista i balen, men inget annat.

Men alltså hur blir det rent praktiskt när de äter sig in i balen. hur ser balen ut när de ätit gropar i den? :confused:

Knuffar upp den här gamla tråden igen, för jag tänkte följa upp och visa hur min lilla ram ser ut efter ett halvår i hagen...

hohack3.jpg

Den är fortfarande utan bitmärken. Skulle möjligen behöva riktas upp (har använts som rumkpkliare mm) och kanske få en och annan spik islagen, men i det stora hela är jag MYCKET nöjd med konstruktionen och hur den fungerat. Priset gjorde inte saken sämre....
Nu på senvåren, sedan grästillväxten kommit igång, har jag lagt ut hösilage i botten av den, med hjälp av skottkärra. Alltså lite i taget. Och det fungerar så himla bra!
Och en till bonus - jag kom på att jag kunde ställa mineralhinken inuti den, så att fullblodsmarodören inte kan komma åt att sparka sönder/omkull den och stampa ner innehållet i marken... :devil: (hinken syns på fotot)

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
5 016
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Kattbilder #10