Hösilagebal i hagen

Sv: Hösilagebal i hagen

Du får se upp så dom inte får i sig för mycket nät.Jag hade kor förut och en kviga fick i sig balsnöre och hon stendog direkt utan att röra en fena ..Såg det i spånen när jag strödde innan jag gick in på kvällen att hon bara laggt sig ner och dött 1

NU har jag snickrat ihop min hösilagebalshage, ska ställa ut en ny bal i morgon så då blir det invigning av denna.
ram.jpg

Den är 2x2 m i yttermått, alltså lite större än balen.
Vad tror ni, kommer det funka?
Jag är alltså mest ute efter att hållla dem på lite avstånd från balen så att de inte klättrar eller krafsar i den och helst också låter bli att använda den som toalett...

Jag har gjort en likadan som dig. Eller nåja, samma tanke men betydligt fulare, sned och vind och gjord av spillbitar. Vi trär den över balen och öppnar bara upp ett lock på toppen. Fungerar ganska bra om bara gammeldamen kunde låta bli att envisas med att stoppa in huvudet mellan brädorna och slita upp plasten :cool: Hur har du uppfostrat din pålle Pooh :angel:
Det allra bästa hade ju varit om man kunde ha en hel låda med botten i och att sedan lyfta i balen men vi har inte tillgång till traktor så det blir lite svårt... Bil och bogseringslinor kommer man långt med ;)

Ameo!! Hur gick det med ditt projekt????

Tänkte bara att om vi gjort likadant så skulle hästarna ha ätit upp hela ställningen och lämnat kvar en spånhög...:crazy: :D

Sedan funderade jag på hur den är att flytta omkring med..

AM

Än så länge har det fungerat bra, i alla fall tillräckligt bra för de slantar det kostade :D
Det tog några timmar så hade de massakrerat balen ordentligt, men allt (nåja, det mesta i alla fall, lite kstar de ju ut) håller sig innanför ramen. SÅ det har helt enkelt sett ut som en lådda full med hö...

Så länge det är fullt med mat där så tror jag inte de rör ramen. Återstår att se efter vintern, hur den ser ut då. Den har, i ärlighetens namn, knappt varit synlig under allt hö - förlåt, hösilage...

Den är tillräckligt tung för att stå stadigt, samtidigt som den inte är tyngre än att jag själv kan släpa den längs marken dit den ska. Sen ställer jag den på högkant och trär den över balen.

Efter det myckna regnandet häromdagen har jag insett att jag nog måste offra några tompallar och ställa i botten i den, jag antar att det är mest sörja i botten just nu. De har ännu inte ätit sig ner till marken...

Tillägg:
Är det bara mina hästar som envisas med att leta sig igenom hela balen efter de finaste stråna först? De kan stå med hela huvudet nertryckt i hö ibland :crazy:... De balar jag sett stående i andras hagar har inte alls varit lika massakrerade som mina varit... Erfarenheter?

Senast ändrad:

Jag har en likadan som Naffayette. Funkar jättebra, står stadigt och ger gott om plats för hästarna att stå runt utan att bråka.

I fattigare dagar hade jag en alldeles utomordentlig konstruktion som jag knåpade ihop på en eftermiddag beståendes av fyra pallar och fyra staketstolpar.
Funkade helt ok men såg alltid lite skabbig ut och sen vi flyttade har vi haft denna nya fina ätboxen ist!

Tillägg:
Är det bara mina hästar som envisas med att leta sig igenom hela balen efter de finaste stråna först? De kan stå med hela huvudet nertryckt i hö ibland :crazy:... De balar jag sett stående i andras hagar har inte alls varit lika massakrerade som mina varit... Erfarenheter?

Hehe, jodå - det godaste hösilaget finns ju självklart i mitten av balen! :p
Mina brukar äta hål in till kärnan och sedan stå med hela huvudet och halva halsen inne i balen :crazy: Balen är inte hel många timmar...

Nej, våra hästar har då aldrig ätit varesig plasten eller nätet.

Hästar är ju, till skillnad från kor och getter, kända just för att inte stoppa i sig något som inte är ätbart. De ser ju noga till att de inte äter några farliga växter när de betar fritt om somrarna också...:)

...ett litet ex; vill inte hästen äta mineralerna man stoppat i kraftfodret kan de ju utan några som helst problem pilla ut "sanden" och bara äta upp det goda! Även om allt är noga blandat med uppblött betfor.:rofl:

Vad jag kom att tänka på när jag ser denna fina ställning är att om man är rädd att hästarna ska gnaga så kan man ju skruva på U-balkar på ovansidorna av brädorna så gnager de ju inte upp dem...

Bara ett förslag... Superfin anordning!!

Min syster byggde något liknande som du gjort men hon hade en Sj-pall modell större i botten bara för att få upp balen från marken och den har funkat super!!!

...nåja, U-balk lät väl lite att ta i i överkant, då kanske...:o
Jag menar förstås u-formade plåtbläck som man skruvar på brädornas ovansida.

Fast plåtbleck att klä in det med kostar säkert lika mycket som att snickra ihop en ny.... :P

Jag skulle aldrig få för mig att ställa en sådan bur i hagen hos mina hästar, det är alldeles för lätt för dem att tråckla in en fot där och fastna. Måhända om man hade en ensamhäst, men inte med flera i samma hage - en häst som måste förflytta sig snabbt för att en annan med högre rang bestämmer sig för att stå på den platsen, tänker nog knappast på att vara försiktig när den drar loss ett ben som för tillfället är instucket i en glugg...

Nope, inte i min hage, som sagt...

Jag får väl visa hur min hösilagebalshage ser ut när den används...
Mobiltelefonen är ingen höjdare som kamera, men man ser ju liiite i alla fall.. :p

Här är det nästan tomt på mat...
hohack1.jpg

Här har jag precis ställt in en ny bal i hagen. Jag lyfter träramen över balen, för övrigt, rullar in balen för hand i hagen....
hohack2.jpg

Fin egentillverkad ställning Ameo! Kanske man skulle spika ihop en likadan själv...

Vi ställer ned balen direkt på marken. Visst blir det en massa svinn. Å andra sidan går det åt mindre av det dyra spånet i ligghallen då dom gärna ligger ute i höet och sover. Kanske jämnar ut sig :p. Vi får vara noga med ställa ut ny bal även om det ligger kvar hö på marken- man luras lätt att tro dom har ordentligt med mat fast i själva verket är höet smutsigt och kissigt.

Hade vi haft lika dyra höpriser som söderut hade jag definitivt fixat en ställning. Nu äter hästarna bara för 400 kr i mån/häst trots fri tillgång och spill.

flocken0611b_1162983280.jpg

Jag skulle aldrig få för mig att ställa en sådan bur i hagen hos mina hästar, det är alldeles för lätt för dem att tråckla in en fot där och fastna. Måhända om man hade en ensamhäst, men inte med flera i samma hage - en häst som måste förflytta sig snabbt för att en annan med högre rang bestämmer sig för att stå på den platsen, tänker nog knappast på att vara försiktig när den drar loss ett ben som för tillfället är instucket i en glugg...

Nope, inte i min hage, som sagt...

Kan bara hålla med dig..
Den där skulle jag definitivt inte ställa fram till fölmärrarna..
Och den är ju ännu värre om man har föl..:crazy:

AM

kl*

Måste bara få höra.

En sa till mig att hösilage är starkare (mer protein?) än torrt hö..kan detta stämma?

..per vadå?? Möjligtvis per kg. Om vi har hö (84%ts) och hösilage (60%ts) med samma värden per kg/ts blir höet näringsrikare per kg än hösilaget eftersom det innehåller mer vatten. Pållen måste äta mer för att få i sig lika mycket ts som i höet.
Blev det klarare.;) :D

Rolle
Islandshäster på Lösdrift

Senast ändrad:

kl*

Måste bara få höra.

En sa till mig att hösilage är starkare (mer protein?) än torrt hö..kan detta stämma?
Man kan inte säja att det generellt är så att hösilage har högre proteininnehåll än hö. Hösilage är ju hö som inte fått torka färdigt innan det pressades och plastades...
Men det skulle ändå kunna finnas en viss sanning i det du skriver, för eftersom hösilaget inte ska torkas helt torrt så kan man ofta skörda det lite tidigare och då får man den effekten, att proteinhalten blir högre.
Men som sagt, inte generellt!

Ehh ! Ja, om vi satte in en sådan här trevlig skapelse i våran hage skulle :

1. Araberna äta upp en del av den!
2. Nordsvensken skulle använda den att klia sin *hm* lilla bakdel på!
Om ni undrar hur en stor nordsvensk kan få ner sin rumpa dit, inget svårt alls:angel:
Man lägger sina haser mot kanten, hukar sig & sedan gniiider man sig fraaam & tillbaka !:banana:

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
5 016
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Kattbilder #10