Hösilagebal i hagen

Sv: Hösilagebal i hagen

Vi har den "tjusiga" och dyra häcken med tak. Fungerar utmärkt och jämfört med allt annat man slänger pengar på så lönar den sig i längden. Svinnet blir minimalt och den håller antagligen en livstid. Genom att ensilaget kommer upp rejält från marken gör otroligt mycket för hygienen. Praktiskt att kunna flytta den med traktorns frontlastare och gafflar!

Har inte haft problem under de tre år vi har gjort på det viset. Vi har haft rena marodörerna att bita i plasten, men bara för att spotta ut och komma åt innehållet. Har inte haft problem med att de ätit av nätet heller, det är ju stora bitar som sitter kvar så det är inte så lätt att svälja. Men jag har inte sett några småbitar i träcket heller. Hästar är ganska snitsiga att med precision bara plocka upp ett korn av flera på marken ;) Har haft individer på mellan 5 och 31 år på detta vis.
Vissa hästar jagar mig när jag kommer med traktorn och jag hinner ibland inte sätta ner balen innan de ska hjälpa till och öppna :eek:

Rolle
Islandshästar på lösdrift

Tack för svaret!
Då vågar jag kanske prova, ska sätta tre balar ikväll när de har kommit in (jag har ju inte alla på lösdrift) så får jag se hur det går imorgon.

Sambon ville inte lägga traktordäck i hagen.
Därför att de innehåller giftiga ämnen.

Och det gör de ju.

Jag brukar bara skära upp ett "lock" upptill på balen. Lämnar ca 2 dm runt om kanten så äter de uppifrån tills det blir ett djupt hål. Då tar man bort plasten och då är bara kvar lite hö runt kanterna, det äter de upp på ett litet kick...
Vissa hästar ser dock att riva sönder balarna med framhovarna som en utmaning... Hos dem blir det ju mera svinn.

Helt riktigt, det är den cancerklassade HA-oljan som finns i gummiblandningen, främst i vinterdäck. Den är också väldigt skadligt på vattenlevande djur. De största problemen har varit med vinterdäcken och den förslitning som sker vid körning (c:a 10 000 ton årligen) då det sprids i små partiklar ut i natur och vattendrag. Därför har nyare personbilsdäck inga HA-oljor och de regummerade har inga HA-oljor i slitbanan.
På lastbil, buss och den tunga sidan har inte problemet varit så stort eftersom andel HA-oljor i dessa däck är betydligt mindre.
Så det är betydligt mindre risk med traktordäcken, men undvik vinterdäck till personbilar ;)

Rolle
Islandshästar på lösdrift

De däcken som vi hade var mycket gamla och av tvivelaktigt Öst-ursprung.
Dessutom så var sidorna så murkna att det fanns risk att hästarna skulle sätta ner fötterna genom dem och fastna.
Slangen tittade ut genom sprickorna före bytet.

Det blir nog något annat.
Kanske en foderhäck med tak.

Man hade ju helst haft en sån här:
FHBT.jpg

Precis en sådan fick vi hem i förra veckan. Efter att ha skruvat ett par dagar så kunde vi äntligen ställa ut den idag !! :banana:

Men jag har en kompis som har löst det på ett jättefiffigt sätt. Hon har som ett lösstående "dass" eller vad jag ska säga. Eller kanske mer som en tombola.

En lucka på varje sida som man kan öppna och stänga som man behagar. Då kan man ju öppna den luckan där det INTE blåser :idea:
eller däråt det inte regnar. Luckan är delbar, så när det är dags att fylla på med ytterligare en bal så öppnar dom bara den undre också.
Smart tycker jag! :)

Tittade på "takhäcken" också, men taket är väldigt lågt, med risk för att de tjongar i huvudet, när de jagar bort varandra. Så det fick bli utan.

Vi har ett par sådana med tak och ja, hästarna "tjongar" i taket och stängerna som finns under taket titt som tätt men taket ger efter till en viss del så det är inga problem. Har haft dem i några år nu och skulle inte byta bort dem - fodret blir inte blött, minimalt spill och de är mycket enkla att flytta omkring i hagen!

foderhack2.jpg

De stod till och med (hela) kvar efter Gudrun så de håller nog för "allt" :)

Senast ändrad:

NU har jag snickrat ihop min hösilagebalshage, ska ställa ut en ny bal i morgon så då blir det invigning av denna.
ram.jpg

Den är 2x2 m i yttermått, alltså lite större än balen.
Vad tror ni, kommer det funka?
Jag är alltså mest ute efter att hållla dem på lite avstånd från balen så att de inte klättrar eller krafsar i den och helst också låter bli att använda den som toalett...

Jag köpte armeringsgaller, gjorde till en stor ring, ca 1,50 i diameter och tror den var ca 0,90 hög, kläddes med presenning så inte hästarna skulle kunna fastna med hovarna i gallret.
Trädde den sedan över ensilagebullen där jag bara skar av plasten på toppen. Lätt att lyfta och minimalt spill. Ingen större skaderisk, funkade bra. Kunde bli lite oval ibland när hästarna hängde över för att nå det i botten, men det var inga större bekymmer.
Och skitbilligt! :)

Mina hästar skulle klättra på det där som på en stege och sedan välta alltihopa.
Även om det satt fast i marken.

Helt OT, men hur kan du med sådan fingertoppskänsla välja ut ADHD-hästar och varför har du enbart sådana? :D

En gåva från vår skapare?

I morgon åker den ut i hagen på försök så får vi se... Jag tror att mina halvblod är kloka nog att låta bli att klättra på den. Och skulle de kliva över kanten så klarar de nog av att kliva ut därifrån också. Shettisarna är för små för att klättra över.
Stolparna i hörnen är 70 cm höga.

Jag är beredd på att eventuellt sätta dit extra brädor nederst och mellan de befintliga så att det blir mer "låda" av det, dock inte helt tätt.

Pooh: Har du inget foto?
Fördelen med denna konstruktion, OM den fungerar, är att den är ganska billig (jag gav 350 kr för materialet) och jag kan snickra ihop den helt själv med utrustning jag redan har! :D

Funkar den inte i stohagen så kommer den åka ner i fårhagen, där mellanrummet mellan brädorna är lagom stort för bäskallarna att sticka in huvudet mellan.

Helt OT, men hur kan du med sådan fingertoppskänsla välja ut ADHD-hästar och varför har du enbart sådana? :D

En gåva från vår skapare?

De har inte ADHD, de är bara mera uppfinningsrika än andra hästar.
De tänker mera och i flera steg.
Jag gillar sådana hästar.
De blir vänner med egen hjärna i stället för "lydiga slavar".
Resultatet när man tränat en sådan häst är att den kan göra rätt även om inte jag är där och berättar vad som är rätt.

Nackdelarna är att de måste tränas noga och omsorgsfullt så att de vill göra rätt.
Och att de ibland försöker att lösa litet för många och svåra problem på egen hand.

lånar knapp
Ni som fodrar med stora hösilagebalar.
Hur fort hinner hästarna äta upp den. Rekommendationerna är väl på 3-5 dagar men jag hör många som har balar mycket längre än så i hagen?
Hur noga är det?

lånar knapp
Ni som fodrar med stora hösilagebalar.
Hur fort hinner hästarna äta upp den. Rekommendationerna är väl på 3-5 dagar men jag hör många som har balar mycket längre än så i hagen?
Hur noga är det?

7-8 fölmärrar trycker i sig en storbal på ett par dagar..

AM

Jag brukar vara noga med 3-4 dagar. det som inte äts upp tar jag ut, och ny bal ställs in.
Tillväxten i balen, förmultningsprocessen kan man inte alltid se, men den finns där, så därför är jag försiktig, framför allt med mina avelsmärrar, som kan kasta av dåligt foder.

Jag använder brunnsringar.Dom finns i massor av storlekar.
Har köpt sådana som varit lite skadade och köpt billigt pga.att någon bit gått ut i kanten.
Jag har fyllt botten i mina med grus och har både med och utan tak.
Vanliga störar med veckat plasttak är helt OK som tak.
Är lätta att rulla undan om man vill flytta dem.

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
5 016
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka