Hösilagebal i hagen

Sv: Hösilagebal i hagen

Ehh ! Ja, om vi satte in en sådan här trevlig skapelse i våran hage skulle :

1. Araberna äta upp en del av den!
2. Nordsvensken skulle använda den att klia sin *hm* lilla bakdel på!
Om ni undrar hur en stor nordsvensk kan få ner sin rumpa dit, inget svårt alls:angel:
Man lägger sina haser mot kanten, hukar sig & sedan gniiider man sig fraaam & tillbaka !:banana:

Tror du verkligen att de gör det om det är PROPPFULLT med god mat i den? ;)
Mina pållar, som är ganska hungriga av sig, har inte ens smakat på den än!

En annan fråga gällande hösilagebal ute.

Nu har jag ju inget tak över balen, hur blir det då när det kommer snö? Att hästarna letar reda på balen under snön begriper jag ju, men är det något särskilt jag behöver tänka på? Finns det några negativa bieffekter?

vi skär bara av som ett "lock" på bunten..billigt och bra :rofl:
och våra hästar är jätte duktiga på att rensa upp :)

Nu har jag ju inget tak över balen, hur blir det då när det kommer snö? Att hästarna letar reda på balen under snön begriper jag ju, men är det något särskilt jag behöver tänka på? Finns det några negativa bieffekter?

så länge det är kallt så håller dom länge och då finns det inget att oroa sig för..blir det varmare( flera + ) så kan man bli tvungan att öppna ta bort plasten på hela bunten så den inte mögglar.

Tror du verkligen att de gör det om det är PROPPFULLT med god mat i den? ;)
Mina pållar, som är ganska hungriga av sig, har inte ens smakat på den än!

Jaadå! ;)
När dom har ätit en stund på maten så måste man göra något annat.
Och klia sig, det behöver man alltid :D

En annan fråga gällande hösilagebal ute.

Jag har fodrat med ensilage/hösilage ute med fri tillgång i nästan 10 år.
Jag köpte en foderhäck utan tak. Det har inga som helst problem att hålla även om det blir snö. Iofs när jag inte har så många hästar så lägger jag bara i halva balar.
Jag tar alltid bort plasten, men snörena sitter kvar.
Blir det snö är det ju oftast fruset och då håller sig ensilaget längre.

Jag har fyrkants balar och två hästar på varje sida har gått kanon.
Dom står inte bara stilla hela tiden. Plus att dom vet att mat finns där alltid. Så dom behöver inte bråka om maten...:idea:

Jag har hört att man ska räkna med 4st/bal om man inte vet exakt säkert att do är sams, om detta är det enda dom får/dygn alltså.

Nää..om man har 4 fölmärrar och en är dum så har du tre för många..
Och då får man i så fall ha två foderhäckar..

AM

Jo men visst finns det mer eller mindre dominanta hästar.
Men min erfarenhet är om dom har fri tillgång att dom inte bråkar. Är det fullt så går dom och äter när det är ledigt.
Det är bara frågan om dom får fri tillgång eller inte. För tar det slut måste dom ju vänta strida mer.
Jag har haft otroligt dominanta damer ihop med unghästar som varit riktigt låga i rang. Men inga som helst problem.
Alla var i fint hull och mådde bra.

NU har jag snickrat ihop min hösilagebalshage, ska ställa ut en ny bal i morgon så då blir det invigning av denna.
ram.jpg

Har gjort en liknande, min syster skrev det någonstans i tråden, men jag har en pall modell större i botten för att den ska komma upp från marken, och gå att flytta lätt med traktorn sen blir den ganska tung oxå så hästarna inte kan flytta på den. Sen är den öppningsbar på ena sidan såbalhalvan, delar balarna med syrrans hästar som bor en bit bort, är lätt att lägga in i häcken...
Upplever att det blir väldigt lite spill, blev betydligt mer när jag inte hade någon häck. Har inga problem med varesig plasten eller nätet då damerna (2st) fint plockar bort det och lägger det på sidan när balen börjar ta slut.:idea:
Sen räcker balhalvan ca 175-200 kg 6-7 dagar. Har inte haft problem med snön eller vädret i övrigt vad gäller kvalitén.

Enda problemet jag haft var när ena hästen fick för sig att ställa sig i den, när det fanns lite mat, men hon prövade bara en gång, blev lite intressant att kliva ur den :smirk:
Sen har dom prövat gnaga liiiite på den när maten tagit slut men men ..

Senast ändrad:

Jo men visst finns det mer eller mindre dominanta hästar.
Men min erfarenhet är om dom har fri tillgång att dom inte bråkar. Är det fullt så går dom och äter när det är ledigt.
.

Om ranglåga individer måste vänta på att balen blir ledig har man defintivt för få balar- en hästflock vill och ska kunna äta samtidigt! Skapar massor av inre stress annars + att dom ranglåga hästarna garanterat får i sig för lite stråfoder vid kyla etc (även om dom ser bra ut i hullet).

Vi har två balar på tre hästar pga grinigt gammelsto ::crazy:. Balarna hinner bli minst en vecka gamla men vi har aldrig haft några problem med kvalitén (?). Kanske beror på torrhet etc. Enligt våran bonde blir torra balar lättare dåliga (tvärtemot vad jag trodde), dom är väl kanske sämre konserverade...

Om ranglåga individer måste vänta på att balen blir ledig har man defintivt för få balar- en hästflock vill och ska kunna äta samtidigt! Skapar massor av inre stress annars + att dom ranglåga hästarna garanterat får i sig för lite stråfoder vid kyla etc (även om dom ser bra ut i hullet).

Vi har två balar på tre hästar pga grinigt gammelsto ::crazy:. Balarna hinner bli minst en vecka gamla men vi har aldrig haft några problem med kvalitén (?). Kanske beror på torrhet etc. Enligt våran bonde blir torra balar lättare dåliga (tvärtemot vad jag trodde), dom är väl kanske sämre konserverade...

Alltså mina hästar har absolut inte haft problem av att "vänta på sin tur". I och med att dom vet att det finns mat så bråkar dom inte. Dom kan tom stå sida vid sida och äta.

Det är som med vattnet i hagen. Finns det hela tiden så är det inga problem. Dom dricker när dom är tröstiga.

Men skulle det ta slut så dricker ju den rang högsta först och dom andra får ta vad som blir över...

Nää..om man har 4 fölmärrar och en är dum så har du tre för många..
Och då får man i så fall ha två foderhäckar..

AM

Jo om dom är så dumma att det inte går att stå ens fyra samtidigt så får man ju ha två, men det säger väl sig självt egentligen

Alltså mina hästar har absolut inte haft problem av att "vänta på sin tur". I och med att dom vet att det finns mat så bråkar dom inte. Dom kan tom stå sida vid sida och äta....

Att några måste vänta på sin tur innebär väl att det är bråk vid balen? Så skulle då jag tolka det. En hästflock både äter, dricker och sover SAMTIDIGT. Och äter gör dom gärna 20 timmar om dygnet, vilket borde innebära att dom som väntar på sin tur kanske bara får äta fyra timmar? Dom ranghöga hästarna tänker knappast "oj, nu är det nog dags för Brunte att få äta så det blir rättvist" ;)

Att några måste vänta på sin tur innebär väl att det är bråk vid balen? Så skulle då jag tolka det. En hästflock både äter, dricker och sover SAMTIDIGT. Och äter gör dom gärna 20 timmar om dygnet, vilket borde innebära att dom som väntar på sin tur kanske bara får äta fyra timmar? Dom ranghöga hästarna tänker knappast "oj, nu är det nog dags för Brunte att få äta så det blir rättvist" ;)

Jag har då aldrig varit med om att se ALLA mina hästar dricka samtidigt. Utan dom går och dricker när dom är törstiga...:angel:

Äter gör dom inte heller 20 timmar om dygnet... Fast dom skulle kunna göra det...

Och jag har ALDRIG haft en tunn eller mager föl, unghäst, vallack, sto eller hingst.

Men visst funkar det inte i hagen så MÅSTE man sätta in fler utfodringställen. Det är ju självklart.

Jag har haft, föl, unghästar, tävlingshästar, vallacker & ston i samma hage runt samma foderhäck. Och för mig har det gått kanon.

Mönstret här ser ut som så att dom kommer ut äter lite, går iväg och kollar läget, äter igen osv...

Sedan om det är kallt så står dom gärna ihop och äter tillsammans för det är mysigare så.:smirk:

Jo om dom är så dumma att det inte går att stå ens fyra samtidigt så får man ju ha två, men det säger väl sig självt egentligen

Jo men visst är det så! :smirk:
Men man kan pröva sig fram. Det var lite så i början för min del också. Men dom lär sig att dom inte behövde bråka om maten utan att det fanns till alla.
Detta lärde sig även mina fyra sur märrar....

Problemet kan dyka upp om det kommer en ny häst. Men det löser sig oftast.

Annars som du säger mat på flera ställen...

Men det som är bra med foderhäck tycker jag är att dom inte kan gå i maten...:) :idea:

Jag har ett väldigt ranglågt sto, som ofta står bredvid och väntar på sin tur. Fast det som är intressant är att studera deras beteende, för ibland står hon också och äter med de andra, det beror på hur de andra pållarna placerat sig runt balen. För i min lilla stoflock är det nämligen så att det inte är ledarstoet som är den lilla argbiggan i gruppen, utan det finns två andra surpuppor som jagar bort damen ifråga.

Nu är det ju dessutom så, i mitt fall, att mina pållar bara är ute på dagtid. Nattetid är de inne och får individuellt kraftfoder och sen hö i gemensamboxar, där den ranglåga damen bor tillsammans med fjolårsfölet (annan mamma). Och där får lilla fröken ranglåg tillfälle att öva upp sitt mod, för där är det hon som bestämmer! :D

Vilken bra lösning!!
Men att du orkar rulla den ut dit för hand...

Ser ut som dina hagar klarat det bra ifrån allt regn.

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
5 016
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Kattbilder #10