• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Curtice
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 204
C

Curtice

Fick idag hösilageanalys,
men då jag inte förstår så mkt, trots att jag försökt mig på i andra trådar så undrar jag om ni kan säga hur värderna är.

TS 78% (Är bra förstår jag? Ser närapå ut som hö, såpass att jag t.o.m. frågade om det VAR hösilage.)
Smältbart Råprotein 56g/kg foder
Energi 7.6 MJ/kg foder
Kalcium 4.5 g/kg
Fosfor 2.0 g/kg
Magnesium 1.3 g/kg
Kalium 14.6 g/kg

Försökte mig på hippocampus, men det verkar för mycket av allt?! Både mkt fosfor o kalcium, är det fortf farligt då? Och både mkt protein (GLAD då behöver jag kanske inte lusern mer, fyllde i att hon var svårfödd oxå) o energi...Förstår inte riktigt. Innebär det att jag knappt behöver kraftfoder isf? Mineraler behövde jag iaf inte förutom selen? Fanns inte med i analysen iaf.

Hjälp tack. :)

Sv: Hösilage

Ditt grovfoder ser mycket bra ut! Men om din häst är svårfödd får nog du lägga till lusern så inte din häst faller ur. Mitt grovfoder har ungefär likadana värdena som ditt, jag har en shettis, som klarar sig på bara detta hösilaget + mineralerna medan mina andra damer av ädla raser (vbl) behöver lite mera proteiner, o så får dom lusern plus mineralerna pga lågt fosfor och magnesium samt selen.

Du kanske ska lägga till lusern och mineralerna, beroende på vilken sorts mineraler det är oxå. Ditt grovfoder är kalciumrikt,så du får ge mineraler, som täcker upp fosforn, magnesium och selen!
Eller så kan du låta din häst ha detta på fri tillgång, alltså grovfoder och lägga till lusernet.

Jag ger mina damer kvarnbyfoders lusernpellets som har hög proteinkvot. ;)
Dom har även halm inne i ligghallen (dom bor ute dygnet runt året om!).

Hon har fri tillgång i hagen och jag ser till att hon i stort sett har det i boxen också. (alltså hon får så mycket hon äter, jag skulle tro att det allt som allt blir ca 15-20 kg per dag.)
Men det står ju(enligt hippocampus) att hon får onödigt mkt fosfor OCH kalcium, o kvoten ca/p stod det ok på?
Då hade jag inte ens fyllt i ngt kraftfoder. Men betfor kommer hon få hur som helst o lite skrammelhavre. Klart hon gärna får mineraler också... klurigt med foder. :P

Förutom att du har alldeles för hög TS halt så ser det bra ut. Helst ska det INTE överstiga 60% pga det har sämre hållbarhet då.

Det är jättebra värden! Kvot 7,3 så om hästen håller hullet på enbart hösilaget behöver du inte ge något annat förutom selen då;)
Överskott av kalcium och fosfor är inte farligt, bara kvoten är ok!
Överskott av magnesium är inte heller farligt.

Vill du ge krubbskrammel så kan du i stort sett ge vadsomhelst till detta hösilage.

Ang. Hippocampus, dom räknar efter riktvärden för en "tabellhäst", därför tycker programmet att det blir överskott på protein och energi om du hamnar över dessa värden. Men få hästar är tabellhästar och har dessa behov som de rekommenderar, så bortse ifrån det bara. Min tex har nästan dubbla behovet mot vad Hippocampus "tycker". Man får prova sig fram helt enkelt vad de olika individerna har för behov.
Se bara till att kvoten smrp/Mj är ok, men men ditt grovfoder behöver du inte fundera så mkt över den, den är jättebra!

Hösilaget är i ett inackorderingsstall, många hästar som delar, så det ska nog inte vara någon fara med hållbarheten.
=)

Halvblod med fullblodspappa. (Mer som ett fullblod än ett halvblod, förutom att hon har toppenhovar! :D Barfota bak t.o.m.)

Ah vad skönt att höra.
Får se hur det går med hullet(flyttar dit på lördag), men med fri tillgång ska det nog gå bra tror jag. Slipper kanske lusernet (som hon får nu) om jag har tur då. :-)

Hon tycker om det också. Fick med mig så jag kunde börja vänja in henne innan vi kommer dit. Hon ratar höet o äter i första hand det nya. ;) (Dock äter hon höet också när det nya är slut.)

Så det ska nog bli bra! Är så glad inför flytten överlag, så känns ännu bättre när deras grovfoder är så bra, och det verkligen är FRI tillgång. Inga gränser. :)

Nu var det ju inte riktigt det jag menade. Jag menade att, med så hög ts halt kommer det inte bli någon ph sänkning i balarna, utan mer lufttät lagring. En sådan bal är mer utsatt för mögelangrepp..oavsett om nu hästarna är många som delar eller inte.

Aha. Men, om din häst inte faller ur genom att äta en massa hösilage är det ingen fara! ;)
Börjar han falla ur lite bara ge lusern!
Skönt med ett såpass BRA grovfoder. Det är mest naturligt i hästväg! Men det är ju lusern, oxå.

Lycka till! :)

Ok!
Tror och hoppas att de håller bra koll på det där dock. :-)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 566
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
569
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
739
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
2 079
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka