liden

Trådstartare
Hur är det med hösilage och boutilism? Har hört mycke om ensilage och boutilism men är hösilage lika riskfyllt?

Sv: hösilage

Enligt det senaste jag hört så beror det på ts-halten, alltså hur blött silaget är.

För att passa häst så ska det vara mellan 60-70% ts (ts=torrsubstans)
Är det högre (alltså torrare) så ökar risken för botulism
Är det lägre (alltså blötare) så är risken större för mögel

/M

Den optimala TS halten för häst är inte det du skrev, utan 40-60%. Denna TS halt passar bäst ur: utfodring, hantering och lagringssynpunkt. Störst risk för mögel är vid HÖGA TS halter, inte låga.

Är hösilaget torrt minskar risken för att botulismbakterien ska växa till. Har det kommit med jord i balarna finns risken att hästarna blir sjuka. Det behöver alltså inte ha kommit med något dött djur...

Men om hösilaget är så torrt, uppåt 70% TS sker inte konserveringen (pH sänkningen) och då möglar det lätt.

Pratade med en klinikveterinär i Skara om detta i veckan faktiskt. Han sa att det är extremt ovanligt överhuvudtaget nu.... TS halterna ligger högt och ensilaget skördas mer o mer med häst i tankarna så riskerna för botulism är minimala. Enligt honom har det bara funnits ett fall i år i Skaraborg/Västra Götaland (vet inte exakt vilket område han pratade om) och det var en häst som hade ätit kålrester från Dafgårds tydigen...... Sen fanns det ett fall för några år sedan i Jönköping men det var de två han träffat på under senare år.... Jag vaccinerar min ändå - har bara en häst i dagsläget o då känner jag att jag har råd med det.... man vet ju trots allt aldrig...

40-60% :eek:

Det skulle alltså betyde hälften vatten :confused:

Njaee, så blött vill inte jag hantera åtminstone.

Oops, då minns jag fel. Fick för mig att ju blötare silage desto mer mögelrisk, men då är det alltså tvärtom.

Skrev ner det, så om jag tittar i mina anteckningar upptäcker jag bergis att du har rätt :bow:

/M

Men det är ju inte så blött att det plaskar om det direkt ;)
Hur menar du att det skulle vara jobbigt att hantera?

Ja, 40-60%. Det är enbart okunskap av hästägare att försöka sträva efter så torrt ensilage som möjligt. Nackdelarna är bra mycket större än fördelarna om man ska ha högre TS halt. Om man nu vill ha det så torrt kan man lika gärna ta hö istället.

Du kan läsa på lite om ensilage här. Det tycker jag förövrigt många kan göra. Vadå hälften vatten ? Inte ens hö är ju 100% torrt.

http://www2.slu.se/forskning/fakta/faktajordbruk/pdf01/Jo01-15.pdf

Pratade med en klinikveterinär i Skara om detta i veckan faktiskt. Han sa att det är extremt ovanligt överhuvudtaget nu.... TS halterna ligger högt och ensilaget skördas mer o mer med häst i tankarna så riskerna för botulism är minimala. Enligt honom har det bara funnits ett fall i år i Skaraborg/Västra Götaland (vet inte exakt vilket område han pratade om) och det var en häst som hade ätit kålrester från Dafgårds tydigen...... Sen fanns det ett fall för några år sedan i Jönköping men det var de två han träffat på under senare år.... Jag vaccinerar min ändå - har bara en häst i dagsläget o då känner jag att jag har råd med det.... man vet ju trots allt aldrig...

Snittet ligger runt 6-8 hästar/år.
Risken är alltså väldigt liten...långt fler hästar dör av hostproblem pga dåligt hö.
Jag har dock valt att vaccinera och vi rekomenderar våra inackorderingar detsamma.

Vi diskuterade detta i skolan nyligen och foderexperten som pratade sa att risken för botulism egentligen är extremt liten... men vill man vara på den säkra sidan kan man ju vaccinera. Även om det inte ger ett fullgott skydd så är det ju alltid något.

Vad jag har fått höra (av vet.) så ger vaccination inte fullgott skydd, utan det enda som egentligen händer är att det tar längre tid från det att hästen egentligen insjuknar tills den får symptom. När hästen väl insjuknat så finns inget botemedel. Spontant känner jag då att vaccination är att bara förlänga lidandet för hästen, men om så vore fallet så borde ju veterinärer avråda från vaccinering, eller?? Jag valde att inte vaccinera när mina fick hösilage...

*KL*
Med tanke på TS-halter. Är det någon som vet vad färskt gräs, dvs inte slaget, har för TS?

Liknande trådar

Foder & Strö Vad behöver man egentligen ge till sin häst utöver grovfoder såsom hösilage?
Svar
3
· Visningar
316
Senast: skogaliten
·
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
785
Senast: matson
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
569
Senast: Elo
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
2 087
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka