Hösilage??

toughcookie

Trådstartare
Nu han man fallit för trycket och skaffat kanin till sonen (inte alls så att mamma behövde en ursäkt :angel: ).
Min fråga är då denna- Tål kaniner att äta hösilage?? Jag har hittills gett honom hö men när vi var på promenad idag så hittade han hösilage i stallet och tyckte det var jättegott!!
Vågade inte låta honom äta mer än några strån innan jag frågat någon kunning. sÅ vad tror/tycker ni? Ska jag ge honom det eller inte??

Sv: Hösilage??

toughcookie skrev:
Nu han man fallit för trycket och skaffat kanin till sonen (inte alls så att mamma behövde en ursäkt :angel: ).
Min fråga är då denna- Tål kaniner att äta hösilage?? Jag har hittills gett honom hö men när vi var på promenad idag så hittade han hösilage i stallet och tyckte det var jättegott!!
Vågade inte låta honom äta mer än några strån innan jag frågat någon kunning. sÅ vad tror/tycker ni? Ska jag ge honom det eller inte??
Vet ej för kaniner, men eftersom det är jäkligt tveksamt om alla HÄSTAR tål det (vår tål det INTE) så skulle jag inte testa utan att vara säker....bra av er att vänta!

Jag har hört att dom inte kan äta det..Att det är för kraftigt för deras mage lr nåt sånt..
Skulle inte ge det om jag hade haft en kanin :crazy:

Det var ungefär det jag trodde. Hade inte en tanke på att ge honom det innan han anföll hösilaget i stallet och tydligen tyckte det var jättegott!! Men han kanske kan få ett strå i veckan som lördagsgodis eller så??

hehe ja lite "lördagsgodis" dör han nog inte av eftersom han verkar gillar det så mkt ;)

Om nu inte kaniner kan äta hösilage så hade nog min varit död flera gånger om eftersom den får bara hösilage. Kan ni inte ange källa istället för bara skriva: jag har hört :-( ?

Vet du att dom KAN äta hösilage då? lr hoppas du bara att din kanin inte ska ta skada av det istället för att ta reda på hur det är :crazy:
men vart jag hörde det ifrån var iaf personer som hade haft kaniner samt någon internetsida där det stod om foder till kanin och sjukdomar m.m. (det var ganska länge sedan så jag kommer inte ihåg vilken sida)visst det kanske inte är dom mest tillförlitliga källor som finns och dom kan ju ha fel..MEN eftersom jag inte hade hört motsatsen så undvek jag det när jag hade kanin,ingen ide att ta nån onödig risk bättre att köpa vanligt hö då..tycker jag iaf..

Jag kommer följa ditt råd och INTE ge hösilage. Mest för att "magkänslan" sa att det nog inte är så nyttigt. För mig är det inte nått problem eftersom att våra hästar får både hö och silage, bara att gå ner i stallet och hämta.
Men nu har jag en fråga till - Vilka trädgrenar kan/ska man ge att gnaga på och vad ska man absolut inte ge??? Och har någon något tips på nån bra bok eller hemsida där man kan lära sig mera?
Mvh Mamman som aldrig själv fick nån kanin när hon var liten.....

Vänjer man kaninen försiktigt med hösilage så ska det inte vara någon fara.

Hugger en knapp... Men hallå! Om kaniner inte kan äta hösilage pga för låg TShalt, hur tusan tror ni de överlever på gräs då? Skulle vanligt gräs vara för kraftigt??? Om gräset/höt/hösilaget är kraftigt (dvs näringsrikt) eller inte har INTE med TShalten att göra! Naturligtvis tar inte kaniner skada av att äta hösilage! Precis som med det nya gräset på våren får man ju vänja in försiktigt om kaninen bara är van vid torrt hö. Sunt förnuft!

Tänk om man hade barn att skylla på när man skaffar djur.......(tur att man inte har det, då skulle väl stället svämma över).
Vad gäller grenar att gnaga på så är grenar från fruktträd alltid bra och brukar vara uppskattat.
Min kaninpojke har även fått grenar från rönnbär och björk. Han är väldigt känslig i magen, men dessa klarar han bra så jag antar att de är okej...
Tror det finns nån bok från ICA-förlaget som är bra. Författarinnan är en Monika Wegler. Finns även en bok om dvärgkaniner som hon skrivit.
Dessa böcker är lättlästa och innehåller mycket fakta.

Jag är inte säker på kaniner, men till chinchillor ska man i alla fall inte ge grenar från träd med stenfrukter, som ex körsbär. men andra fruktträd som äpple, päron, även sälg, asp eller vide går bra. Tänk på att trädet inte är besprutat eller står nära en trafikerad väg.

Det är ju en av fördelarna med att bo på landet!! Man kan samla på sig lite ponnyer, kaniner osv utan att det märks så mkt =) ! Har i ett svagt ögonblick lovat att kaninen ska få en marsvinskompis om vi hittar ett som vi båda faller för............

Det var vad jag tänkte när jag skaffade marsvin, att hon och kaninen skulle bli vänner. Men icke sa nicke.....han ignorerade henne så hon satt ensam i sin bur och grät (när hon inte var uppe). :cry:
Var bara att köpa ett till marsvin.....så kan det gå....Så nu har jag två marsvin som bara äääälskar kaninen och avgudar honom (särskilt när han sträcker på sig vid deras bur). :crazy:

Senast ändrad:

Vi provar med ett och funkar inte det får vi ju skaffa ett till. Kaninen har tidigare haft en kanin kompis som han inte var helt snäll mot men vi har en STOR bur som inte blir några problem att dela om det skulle bli bråk.....

toughcookie skrev:
Vi provar med ett och funkar inte det får vi ju skaffa ett till. Kaninen har tidigare haft en kanin kompis som han inte var helt snäll mot men vi har en STOR bur som inte blir några problem att dela om det skulle bli bråk.....

Oavsett om det fungerar eller inte så ska marsvinen ändå vara två. Marsvin och kaniner pratar inte samma språk.

Jag skulle iofs inte sätta ihop marsvin och kanin öht då kaninen kan smitta ner marsvinet med bordetella.

Ok, men varför ser man då så ofta kaniner och marsvin ihop i djurafärerna??
Och vad är bordetella??

Vissa marsvin går inte ihop med andra speciellt vissa hanar då kan en kanin vara bättreän inget alls men annars ska de ha en artfrände. Kaniner kan äta hösilage men det är kraftigt och ska bara ges en näve max morgon o kväll så allt äts upp annars surnar det precis som gräs. Måste tillvänjas försiktigt och lite hö varannan dag som kompliment rekommenderar jag. Har haft en diskussion nyligen på www.kanin-net.nu och vi kom fram till att de som ger hösilage (ej ensilage) inte har några som helst problem pga det. så det är en smaksak, hö kan man ju lägga in för flera dagar så det är ju mindre tidskrävande.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 276
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 685
Senast: Lhas
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 455
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 422

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka