• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare ShantiBaba
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 2 023
S

ShantiBaba

Hej!
Hur länge håller en öppnad hösilage?
Vet inte hur vi ska göra då vi har 2 hästar som äter ca 30 kg silage tillsammans/ dag.
De hösilagebalar vi brukar köpa väger ca 300kg, förut var vi 4 hästar men nu är vi endast 2.
Alternativet är att köpa hö men helst inte!

Vad har ni för erfarenheter? :)

Sv: Hösilage

Hej!
Hur länge håller en öppnad hösilage?
Vet inte hur vi ska göra då vi har 2 hästar som äter ca 30 kg silage tillsammans/ dag.
De hösilagebalar vi brukar köpa väger ca 300kg, förut var vi 4 hästar men nu är vi endast 2.
Alternativet är att köpa hö men helst inte!

Vad har ni för erfarenheter? :)
Rakt upp och ner vill jag säga att ni tyvärr får se er om efter en annan utfodringsmodell. När det är minusgrader konstant kan en ensilagebal eventuellt hålla längre tid, men vid plusgrader är rekommendationen betydligt kortare än ni hinner göra av med balen (ca 5 dagar). Det finns ju småbal att av ensilage att köpa som alternativ.

Typsikt.. det är så behändigt med silaget och billigare men jag får väl börja leta efter hö istället!
Tack för svar!:)

Vi är också bara 2 hästar i vårt stall och vi fodrar med hösilage bara under de kallaste månaderna, nov/dec till feb/mars. Annars ger vi hö. Vet inte hur stora hösilagebalarna är men de brukar räcka 5-6 dagar.

Vi är också bara 2 hästar i vårt stall och vi fodrar med hösilage bara under de kallaste månaderna, nov/dec till feb/mars. Annars ger vi hö. Vet inte hur stora hösilagebalarna är men de brukar räcka 5-6 dagar.

Ja det är ju ett alternativ! Du som fodrar med bådeoch, är det stor skillnad i kg? Om min häst äter 17 kg silage lär han väl inte äta 17kg hö? Eller? :confused:

Du menar om man har fri tillgång? Det vet jag inte, min häst blir för rund då så hans givor är begränsade. Förra året fick han 8 kg torrt hösilage jämfört med 7 kg hö, men det varierar beroende på analysvärdena. Kan jag pussla ihop tillräcklig tuggtid med hö, halm och lusern, utan att få en fet häst så är jag glad. :p

Nej alltså leta efter mindra balar som väger mindre (ex. 150kg) så hinner hon göra av med det innan dem blir dåliga, iaf. fram till vintern. Blir väl lite dyrare kanske men det kanske väger upp mot hö-priset om det är dyrt?

Att leta efter mindre balar kan man förstås, men priset blir nästan detsamma som för hö då och då är väl hö bättre?

Att leta efter mindre balar kan man förstås, men priset blir nästan detsamma som för hö då och då är väl hö bättre?
Nja, det beror ju på om du har någon bra plats att förvara höt på. Som jag uppfattade det var det på grund av svårigheten att förvara hö som gjorde att du ville ha ensilage istället. Ensilage är trots allt lättare att lagra än hö, så om du har svårt med höförvaring så ska du absolut skaffa mindre balar ensilage istället. Om dina hästar äter 30 kilo om dagen tillsammans så funkar ju en 150-kilos bal t ex. I alla fall så länge det är någorlunda svalt.

Hur länge hösilaget "håller sig" beror på ett antal faktorer, bl a kvalitén, temperaturer, placering och teknik vid uttag.
Vår erfarenhet är att hösilaget är fräscht en vecka (och även längre, men det brukar gå åt på den tiden) under höst och vår, medan det under vintern har betydligt längre hållbarhet.
Detta är i praktiken, även om en del teorier säger annat.

Så om dina hästar äter upp en bal/10 dagar, så skulle jag välja hösilage och se tiden an. I värsta fall så får du lov att kassera resterna med ett par dagars mängd kvar under den varma perioden, men jag tror inte ens det. Oavsett blir spillet inte så farligt ekonomiskt.
Däremot kan spillet bli stort med hö, beroende på luftfuktighet och mögel, vilket vi också har erfarenhet av.

LIA

Hur länge hösilaget "håller sig" beror på ett antal faktorer, bl a kvalitén, temperaturer, placering och teknik vid uttag.
Vår erfarenhet är att hösilaget är fräscht en vecka (och även längre, men det brukar gå åt på den tiden) under höst och vår, medan det under vintern har betydligt längre hållbarhet.
Detta är i praktiken, även om en del teorier säger annat.

Så om dina hästar äter upp en bal/10 dagar, så skulle jag välja hösilage och se tiden an. I värsta fall så får du lov att kassera resterna med ett par dagars mängd kvar under den varma perioden, men jag tror inte ens det. Oavsett blir spillet inte så farligt ekonomiskt.
Däremot kan spillet bli stort med hö, beroende på luftfuktighet och mögel, vilket vi också har erfarenhet av.

LIA

Jag hade tänkt köpa precis som förut (300kgs balar) och slängt det som blev dåligt men då räknade jag med att balen kanske höll i 7 dagar på vintern.. och haft hö typ okt- halva nov och april-maj.
MEN håller balen endast i 5 dagar blir det till och slänga 150kg/bal och det känns verkligen inte ekonomiskt..:crazy:

Jag skulle satsa på hösilage fullt ut och se hur det fungerar.
Eller rättare sagt, det är vad vi gör. :laugh:
Senaste vintern råkade vi öppna två balar samma dag(!) men det gick bra det också. Fast dom räckte i två veckor. Nu var det under den kalla perioden vilket hjälpte till.

LIA

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
574
Senast: Elo
·
Foder & Strö Hej! Jag har några frågor angående foder. Min häst har varit på träning och skall börja utfodras med hel havre och betfor samt protein...
Svar
13
· Visningar
679
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
650
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna... 3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 731
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Budget samt tid för hund
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈