Hösilage - värden

cello

Trådstartare
Letar hösilage och är rätt dålig på det där med analysvärden, vet att många här har bra koll på det! :laugh:

Hästen är ett varmblodssto, 14 år, ca 500 kg, som rids 5 dagar i veckan, lättare träning. Hyfsat svårfödd..

Jag föredrar grovfoder som man kan ge mycket av, hellre komplettera med mineraler och kraftfoder..

Vad ska jag leta efter för värden?

Sv: Hösilage - värden

Jag skulle leta efter ett silage med relativt låga värden (beror på hur svårfödd hästen är och hur mycket den trycker i sig på ett dygn). Kanske 5MJ/kg foder, minst 30g smbrp/kg foder och TS på runt 60%. Äter hästen mindre kan man ge ett silage med högre värden och proppar den i sig utan problem bör man kanske se till att ha så låga värden som möjligt. Allt beror på hur hästen är. En svårfödd häst betyder inte nödvändigtvis samma sak för mig som för dig. ;-)

Är hästen svårfödd är det väl bäst att ta ett hö/hösilage med bra värden. Framför allt med högt proteinvärde, en kvot på minst 6 bör man alltid ha, men högre är ju bättre enligt mig, bättre att eventuellt komplettera med energi via kraftfoder om det skulle behövas än att behöva komplettera med mer protein. HorseHage kan jag av personliga erfarenheter säga är ett riktigt bra hösilage. Men om jag var du skulle jag i alla fall i första hand leta efter något med höga proteinvärden och relativt lågt MJ.

Som jag skrev beror det ju på hur pass svårfödd den är och hur mycket man ger/hur mycket den äter. Klämmer den 25kg av ett silage med värdena jag skrev så kanske det räcker trots att den är svårfödd men äter den bara 10kg får man ju ha högre värden i silaget. TS ville ge så mycket silage som möjligt men det är svårt att säga exakta värden när man inte vet hur mycket hästen får i sig och hur mycket den faktiskt behöver för att hålla hullet. :)

Liknande trådar

Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
4 295
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 369
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 855
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Har en häst som är JÄTTESVÅR att få upp i hull och undrar vad det kan bero på? Jag har gett honom 500% mer protein än optimalområdet och...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 797
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • B12brist?